Vems ansvar om hästar rymmer?

bettysmatte

Trådstartare
Funderade lite idag. Jag red min häst förbi en hage med två SJÖVILDA hästar. De stimmade upp sig rejält och var GRYMT intresserade av min häst. Galopperade i full karriär, hoppade och studsade. Inifrån ett stall hördes också en häst gnägga. Jag blev lite nervös också på att dessa hästar har taggtrådsstaket till viss del. Förutom att det är förbjudet, kan man ju bara tänka sig vilka skador de skulle kunna få om de sparkade in i staketet...:crazy:

Vems ansvar är det om man rider förbi en gård med hästar, och dessa hästar tar sig ut och/eller skadar sig? Det kan väl knappast vara mitt fel, eller? Visst, det var "jag" (eller hästen, rättare sagt) som stimmade upp deras hästar, men det kan väl hända av många saker? Detta är säkert en hemskt fånig fundering, men det känns inte bra att rida förbi när hästarna i hagen totalt "går i taket"...:crazy:

Sv: Vems ansvar om hästar rymmer?

Tror knappast att det skulle kunna bli ditt fel. Någon irriterad ägare kan säkert hävda att det är det om hästarna kommer lös men i övrigt så är det väll alltid hästägarens ansvar att se till att man har så pass bra staket att hästarna inte ska kunna rymma. Olyckor händer ju ibland dock och hästar i uppjagat tillstånd har ju en förmåga att gå igenom både det ena och det andra men så länge du inte rent varit inne i hagen och skrämt i väg hästarna så vet jag inte hur någon skulle kunna få det till den förbipasserandes fel.

Man ansvarar för att hålla sina djur på ett sådant sätt att de inte kommer lösa. Det är stall-/hästägarens ansvar. Och som hästägare ser jag det alltid som mitt ansvar att se till att hästen står uppstallad på ett sådant sätt att hagar och boxar är avpassade för att inte ge min häst skador eller sätta den lös.

Beror nog på hur det ser ut där du red och en del andra saker, så det går inte att svara på rakt av. Saker som om det är en allmänväg eller om du utnyttjade allemans rätten att rida på andra ställen. Vilken hastighet du passerade med o s v
På allmän väg räknas ju häst som fordon och är det tillåtet med fordon där så klarar du dig troligen från ansvar. Men man får ju inte störa djur i hagar vilket gör att du kan i vissa fall ställas till svars för att din häst stör andras. Om man kommer farande som ett jehu i full galopp och verkligen gör sitt bästa för att få fart på hästarna, ja då blir man ansvarig.
Hästägaren har ju också ansvar så troligen blir bägge ansvariga i de flesta fallen.

Nej, jag tog hjälp av min man att försiktigt leda min häst förbi, för att det inte skulle bli totalkaos :crazy:. Det var knappast vi som satte fart på deras hästar... Det är en grusväg, men vad jag vet är det en allmän väg.

Usch, ja... Såg när vi kom förbi att de numera inte bara har taggtråd, utan att de har kombinerat den med eltråd också...:crazy: Det finns fortfarande alldeles för många här i mina trakter som använder taggtrådsstaket till sina hästar. Jag kan på rak arm räkna upp fyra hästägare, utan att ens behöva tänka till... Läskigt!

Funderade lite idag. Jag red min häst förbi en hage med två SJÖVILDA hästar. De stimmade upp sig rejält och var GRYMT intresserade av min häst. Galopperade i full karriär, hoppade och studsade. Inifrån ett stall hördes också en häst gnägga. Jag blev lite nervös också på att dessa hästar har taggtrådsstaket till viss del. Förutom att det är förbjudet, kan man ju bara tänka sig vilka skador de skulle kunna få om de sparkade in i staketet...:crazy:

Vems ansvar är det om man rider förbi en gård med hästar, och dessa hästar tar sig ut och/eller skadar sig? Det kan väl knappast vara mitt fel, eller? Visst, det var "jag" (eller hästen, rättare sagt) som stimmade upp deras hästar, men det kan väl hända av många saker? Detta är säkert en hemskt fånig fundering, men det känns inte bra att rida förbi när hästarna i hagen totalt "går i taket"...:crazy:

Det är ägaren till de lösa hästarnas fel. Man skall med alla husdjur se till att de är under kontroll. Med hundar i koppel, inom staket, och hästar inom bra nog staket så de inte rymmer.

T.ex. i trafiken om häst är inblandad i olycka med bil så är det bilförararens fel om människan leder eller rider hästen och hästägarens fel om hästen är fri. Gäller även om man tappat hästen i skogen, eller den smitit ut ur hagen.

Så rider du har du din häst under kontroll och det har inte de andra hästarnas ägare.

Hälsning Maja

Taggtråd är som sagt förbjudet och taggtråd i kombination med el är vansinnigt! :eek:
Jag hade anmält den hästägare som hade sånna hagar, för hästarnas skull. :crazy:

Om man kan passera på lite avstånd är det ju alltid bäst (oavsett vem som rent juridiskt får skulden om något djur kommer löst). Tex om det är en bred väg kan man rida så långt åt sidan från staketet som det går.

Att passera långsamt som ni gjorde var jättebra efter som det stressar upp hästarna i hagen något mindre än om man passerar i full fart.

Själv skulle jag undvika att rida förbi om hästarna där alltid är vilda och staketen dåliga. ( Särskilt eftersom jag rider hingst och man får ta litet extra ansvar då..om hästarna i hagen kommer ut och det blir slagsmål är det ju mindre roligt).

Men ibland har man ju inget val utan måste passera på olämpliga ställen. Alla har ju inte förspänt med stora val av ridvägar i närområdet. Själv har jag bara 2 sätt att komma ut till skogen om jag inte vill rida på asfalterad bilväg en riktigt lång bit.

( Man ska självklart inte rida där man förstör underlag etc).

i olycka med bil så är det bilförararens fel om människan leder eller rider hästen och hästägarens fel om hästen är fri. Gäller även om man tappat hästen i skogen, eller den smitit ut ur hagen.

Näpp det är ALLTID bilförarens fel om denne kör på ett djur. Hästolycka räknas som viltolycka. Det är endast i de fall där det kan bevisats att hästägaren varit gravt försumlig som bilföraren går fri. Tex om hästägaren upprepade gånger haft hästar lösa och inte åtgärdat sina staket trots anmodan eller om hästägaren släppt ut hästen med vilje.

Jag vet eftersom jag varit i den situationen för några år sedan att en ponny i vår vård sprang rakt genom ett grovt trästaket- MED ELEN PÅKOPPLAD och blev påkörd och dödad av en bil. Det var bilföraren som fick stå för alla kostnader på sin bil samt ersätta hästen.

Själv skulle jag undvika att rida förbi om hästarna där alltid är vilda och staketen dåliga. ( Särskilt eftersom jag rider hingst och man får ta litet extra ansvar då..om hästarna i hagen kommer ut och det blir slagsmål är det ju mindre roligt).

Nej, jag kommer att undvika att rida där eftersom det känns obehagligt och även stressar upp min egen häst. Men tyvärr har jag som du dåligt med ridvägar och att inte kunna rida där minskar ytterligare på mina möjligheter...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 144
Senast: Svartkatt
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 391
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 198
Senast: Happimess
·
Ekonomi & Juridik Hypotetisk frågeställning, jag har funderat på det här ett tag. Om en hund skrämmer en häst, så skada uppkommer på någon/något, vems är... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 687
Senast: citrus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka