Vems uppgift, stoägare eller seminstation?

Poison-heart

Trådstartare
Mitt sto seminerades i våras med en hingst som står i Tyskland (TAI)
Jag var jättenöjd med stationen på så sätt att dom var väldigt duktiga och trevliga och stoet blev ju dräktigt :)

Men, vems uppgift är det egentligen att rapportera betäckning, skicka papper tillbaka till hingsthållare med uppgifter om att stoet är seminerat osv. ? Nu har jag en ras vars förening går via Svenska hästavelsförbundet, alltså inte ASVH och seminstaionen var inte van vid sto av andra raser än halvblod och varmblod. För att rapportera detta stoets betäckning krävs några uppgifter om hingsten (bevis på härstamning, DNA typing osv) och ett lite papper från SH för att betäckningen ska registreras.

Alltså, vems uppgift är det egentligen att allt detta papperarbete sköts? Jag betalar ju stationen en avgift för att dom ska sköta detta, men nu har det ändå blivit jag som fått tagit hand om allt detta själv.
 
Sv: Vems uppgift, stoägare eller seminstation?

Brukar inte vara stationen som gör allt av det, utan det är hingstägaren/hingsthållaren eller den som står som importör av sperman som fixar det mesta. Tänker då på saker som språngrulla, stoavgift och ev licens m m.
Stationen rapporterar i sin tur resultatet av semineringen d v s om stoet blivit dräktigt till hingsthållaren/importören. Sedan är det stoägaren som sedan rapporterar fortsatt dräktighet t ex 90 dygn eller levande föl till hingsthållaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Vems uppgift, stoägare eller seminstation?

Masse har rätt, det är hingsthållaren som sköter det och har du själv importerat sperma från utlandet utan att gå igenom någon importör/agent blir du dessutom "hingsthållare" i Sverige. Det är en hel del administrativt arbete innan allt är klart men får du bara reda på från föreningen vad som krävs så brukar hingstägarna i Tyskland vara mkt hjälpsamma!
 
Sv: Vems uppgift, stoägare eller seminstation?

Tack för era svar!

Okej, jag trodde att det var seminstationen som var importör, alltså "hingsthållare". Jag pratade med Jordbruksverket om detta i våras och enligt dom var det alltid seminstationen (!) Egentligen har det völ ingen betydelse vem som står som hingsthållare på pappret.

Jag har iaf allt på det klara nu med vad som behövs osv. Det är ett antal papper som ska skickas in till föreningen men det blir nog bra i slutändan :)
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 903
Senast: ginnies
·
Avel Funderar starkt på att betäcka till våren och nu börjar tusen frågor komma upp. Jag pratar alltså inte om något specifikt fall eller...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: tolksele
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 770
Senast: Molekyl
·
Avel Jag är helt novis på det här med betäckningar och skulle vilja få lite tips och råd från er med erfarenhet. Framförallt så undrar jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 833
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp