Ventilation i transport?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Molly80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 201
M

Molly80

Varför blir det kondens på väggarna? Har två sidofönster som alltid är öppna, och det är det enda som finns om man inte vill köra med rullgardinen öppen.

Men borde inte sidofönstrena räcka som ventilation? Eller varför byggdes transporten så annars? Den är kanske 5 år, så det är ingen uråldrig modell heller.

Sv: Ventilation i transport?

vi hade liknade problem med våran, och satte dit ventiler (tror att dom egentligen var gjorda för båtar) finns på biltema. dom är runda i metall.
tycker att det blev bättre med dom iaf.

Vart satte ni ventiler? (Vägg, tak, långt fram/bak)

Vad kostade det? Vem gjorde det?

vi satte två på varje sida, en bak och en fram högt upp på väggarna. försökte placera dom så diskret som möjligt.
tror ventilerna kostade 50-60kr styck.
Det var min händiga far som satte dit dom, var bara att såga upp ett hål, men vi har en transport med träskivor i väggarna, vet inte hur man får dit dom på ex en transport i glasfiber.

Om du har helstängd rollo är det inte så konstigt att det blir kondens. Vart ska fuktiga luften komma ut?

Jag kör alltid med ett eller två fönster öppna bakåtlutande och sedan med minst ena rollohörnet uppvikt.

Jag kör däremot aldrig med hela rollon öppen eftersom det blir baksug om det är mer öppet bak än fram (just det avgaser:eek:).

Prova att åka en sväng och bedöm hur du ska ha fönstren/rollon för bästa ventilationen.

jag har tänkt på en sak med rullgardinen. och även om man har vanlig lucka och väljer att köra med den öppen.

TÄNK om man kör av vägen och transporten välter!! :eek: finns det inte risk att hästen får ben/huvud ur öppningen då och skadar sig rejält???????

kan ju säga att jag stänger allt som stängas kan där bak. :p gardinen är ändå inte helt tät så tycker ventilationen blir okej ändå, har fönster framtill.

Så inluftshål ska vara i framändan, och utluftshål i bak? P.g.a. färdrikningen antar jag?

Hur viker du upp ena kanten? Satt dit ett eget fäste? Jag kan ju inte ha den lös bara, då står det ju och fladdrar/slår.

Det är såpass fuktigt att jag känner det när jag kliver in efter en/ett par timmars resa. Ser att det är fukt på väggarna där framme.

okej tack för svar!

Det verkar ju vara bra placeringar. Men annars kanske man måste akta sig för så det inte drar på hästen?

jag är också livrädd för att något sånt ska hända, eller att hästen ska komma lös och försöka ta sig ut ur luckan.
jag kör alltid med luckan uppe, på min transport så är det olika lägen där man sätter fast luckan så man kan ha den på glänt. så det kommer ju in lite luft iallafall.

Fast då borde det väl vara att det mest åker ut luft när du har luckan lite på glänt? Så hade jag också gjort om jag haft lucka. Men vill inte köra med rullgardinen uppe...

ja det kanske det blir.. :p men om man säger så det blir cirkulation av luften eftersom jag har ventiler och luckan på glänt.

Så inluftshål ska vara i framändan, och utluftshål i bak? P.g.a. färdrikningen antar jag?

Hur viker du upp ena kanten? Satt dit ett eget fäste? Jag kan ju inte ha den lös bara, då står det ju och fladdrar/slår.

Ja precis så. Det finns en undersökning om ventilation i hästsläp och i den var Westfalias lösning med hål fram och bak bäst om jag inte kommer ihåg fel.

Vänsta ska jag se om jag hittar undersökningen. Här är den: http://www.jbt.slu.se/publikationer/exjobb/Exjobb-11_summary.pdf

Här är en bild på hur man fäster upp hörnet på rollon:

christ%20agard%20vent.JPG

Jag vet inte. Men borde inte många av de hårda luckorna åka upp av den kraften? *spekulerar*

Tack! Vad intressant. Gud, Umesläpet hade verkligen 0,0 m3/h som minimiventilationsvärde... Jätteinstressant att se hur stora skillnaderna är.

Jaha, men då förstår jag. Ska prova det nästa gång. Funkar det bra, och hästen inte verkar störas så är det en mkt enklare lösning än att bygga om och ha sig!

Liknande trådar

Utrustning Jag har ett 6 år gammalt Ifor Williams 506 som fått fuktskador både på frontrampen som bakrampen. Materialet i ramperna består av...
Svar
4
· Visningar
306
Senast: lizzie
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Honey07
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: cowgirl81
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
371
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka