Verkan av Librera 10 mg

Bukefalos 30 år!

Asko

Trådstartare
Mammas hund har visat att hon har ont i höfterna så hon var iväg med henne igår till veterinären.

De instämde och gav henne Librera 10 mg samt att de skulle återkomma om en månad.

Det är bara det att hunden har efteråt visat större tecken på att det gör ont, hon lyfter på tassen och försöker gå trebent ibland :crazy: Främst då vänster ben.

Under dagen idag så upptäcktes en sten i höger baktass som hon haltade på imorse (mamma blev osäker på vilken tass det var men hon skrev höger baktass till mig) som togs bort och hunden visade genast efteråt att hon mådde bättre av det.

Nu lyfter hon på vänster baktass igen och visar samma beteende efter veterinären igår.

Så jag undrar hur lång tid det tar innan medicinen tar verkan? När bör man kontakta veterinären igen om det inte blir bättre?

Mammas hund har visat att hon har ont i höfterna så hon var iväg med henne igår till veterinären.

De instämde och gav henne Librera 10 mg samt att de skulle återkomma om en månad.

Det är bara det att hunden har efteråt visat större tecken på att det gör ont, hon lyfter på tassen och försöker gå trebent ibland :crazy: Främst då vänster ben.

Under dagen idag så upptäcktes en sten i höger baktass som hon haltade på imorse (mamma blev osäker på vilken tass det var men hon skrev höger baktass till mig) som togs bort och hunden visade genast efteråt att hon mådde bättre av det.

Nu lyfter hon på vänster baktass igen och visar samma beteende efter veterinären igår.

Så jag undrar hur lång tid det tar innan medicinen tar verkan? När bör man kontakta veterinären igen om det inte blir bättre?
Medicinen hjälper inte mot akut smärta utan det kan ta 2 månader dvs två doser innan man märker skillnad. Så för den akuta hältan krävs annan behandling.

Medicinen hjälper inte mot akut smärta utan det kan ta 2 månader dvs två doser innan man märker skillnad. Så för den akuta hältan krävs annan behandling.
Åh, jaha, jag måste ha missuppfattat då.

Jag tänkte att hon kunde vara öm efter veterinären har kollat igenom henne men att det kanske borde ha lättat nu en dag efter 🤔

Får hon någon annan smärtlindring än Librela? Det tar som regel ett tag innan Librelan har effekt så man behöver stötta upp med annan smärtlindring tills effekten kickar in. Dessutom har Librelan inte någon antiinflammatorisk effekt så om hon kan stå på någon NSAID parallellt med Librelan är det önskvärt.

Får hon någon annan smärtlindring än Librela? Det tar som regel ett tag innan Librelan har effekt så man behöver stötta upp med annan smärtlindring tills effekten kickar in. Dessutom har Librelan inte någon antiinflammatorisk effekt så om hon kan stå på någon NSAID parallellt med Librelan är det önskvärt.
Tyvärr så har hon problem med magen och fick magsår en gång vid liknande medicin. Så hon tål inte smärtlindring så bra. Men Alvedon har funkat, dock så har jag personligen inte tyckt att det inte gett så mycket effekt. Kanske värt att prova dock.

Tyvärr så har hunden kräkts ett par gånger och senast galla i natt 😞 De skulle försöka ta sig till veterinär igen idag tror jag.

Nu på morgonen när de gick ut så haltade hon först men efter en liten stund så blev hon bättre, samma sak hände igår morse. Jag tänker mig att hon är stel efter natten och behöver mjuka upp lite.

Sedan på lunchen igår så lät mamma henne bestämma hur långt de skulle gå (som vanligt) och det tror jag blev för långt, därav hältan igen senare. Om de kan hålla sig till kort promenad igen på lunchen så får vi se hur hon mår i eftermiddag.

Hon blir bättre efter en stund på promenaderna men haltar hemma på tre ben :( mamma hade ringt djursjukhuset de var på och de sa att veterinären skulle ringa tillbaka idag men inget ännu.

Hon har väldigt känslig mage och kräks ibland även när hon mått bra. Så jag funderar över vad för smärtstillande är skonsammast mot magen? Vore skönt att höra erfarenheter av det och höra om det finns något som man kan fråga veterinären om.

Liknande trådar

• Lätt hälta på hund
  • LTV Någon här med erfarenhet av det?
  • Långvarig skada
  • Rätt att avliva en skadad men ändå glad hund? Hjälp!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka