Verkstadsfusk?

Jag har blivit lurad en gång och eventuellt två gånger till (som jag känner till).
De två eventuella gångerna så rörde det sig i första fallet om att de i protokollet kryssat för att servicelampan släkts. Den lös mycket fint även efter servicen. Jag kollade det jag kunde nämligen oljan och den var ny. Frågan är ju bara vad de missat mer. Nästa gång började styrservot låta konstigt 3-4 veckor efter service. Vid kontroll fanns det inte en droppe olja i behållaren. Efter det fick jag fylla olja ungefär var åttonde månad. Jag kan ju inte bevisa att de skitit i att kolla den men med tanke på hur långsamt den försvann så är jag rätt säker.
Den gång jag vet att jag blev lurad var när transporten lämnades in efter 2a på bromsarna. Jag hämtade ut den med släkt 2a. Korkad som jag var tänkte jag inte på saken utan lastade hästen 2 dagar senare och inser på vägen att de är lika usla som innan. Jag lämnade då in den på annat ställe och fick tillbaka den med alla belägg bytta. De hade varit helt utslitna. Hur i helvete första verkstan tänkte när de släkte 2an på en vagn utan fungerande broms övergår mitt förstånd.
Numera använder jag inte den verkstan alls. Efter fadäsen med servooljan hade jag tänkt avstå från dem men fick bråttom att åtgärda släpet vilket kunde blivit en dyr läxa.
 
Har ni upplevt att ni blivit blåsta på en bilverkstad? I samband med service eller reparationer?

Har precis varit med om det här för första gången (som vi upptäckt iaf, har säkert hänt innan). Lämnade in min bil till en bilfirma kvällen innan den skulle servas. Efter inlämning satte jag mig ner o pratade med bilsäljaren på samma ställe och ville ha ett inbytespris på min bil inför ev nyköp. Han hämtade ut nyckeln och gick ut för att gå igenom bilen. Jag såg allt inifrån värmen i bilhallen, han var ovanligt nogrann med att kolla upp bilen. Jag tittar bl.a. rakt in i mina vackert lysande dimljus(som jag kör med på) reflekterade över hur jäkla snygg bilen är med dom på och säljaren släcker dem o tänder halvljusen och kör iväg.

22h senare står jag i kassan på bilfirmans verkstad. De räknar upp ett antal fel som behöver åtgärdas, bussningar, tre stag o generatorremmen. Serviceprotokollet är ifyllt, han berättar att han bytt registreringsskyltslampor, men det har han inte tagit betalt för. O just det, båda dimljusen är paj o behöver bytas. Men jag tänker inte på det just då, är mest chockad över att han skall ha 13000kr för en service! Visar sig att han valt ta betalt för fel bil så strax efter får jag rätt summa att betala(hutlöst ändå för en service).

På vägen hem funderar jag över dimljusen. Sjutton dom fungerade ju kvällen innan! Säger till min sambo som går i luften. Han tar med sig protokollet ut o börjar gå igenom bilen (utbildad bilmekaniker men aldrig jobbat som det). De har missat flera punkter, fint ikryssade i protokollet men inte gjorda i verkligheten.

Märkligt egentligen eller hur? De tar hutlöst betalt för service där de inte gör vad de säger och sen är ju frågan - Hur i hela friden kan två dimljus dö över en natt? Det ena ett år gammalt, det andra minst 6år. Väldigt lägligt oxå med just dimljusen då dom är extra krångliga att byta o bilen där behöver hängas upp o hanteras inunderifrån. Jag vet ju vad jag misstänker iaf, taskigt för dom att vi har vittnen som noterat att lamporna lös efter de fått bilen i sin vård... Den här gången gjorde de bort sig...

Nu ser detta fallet iofs lovande ut, de har lovat 20% tillbaka på priset och fixa dimljusen. Men först efter att företagets vd blev uppringd och inblandad(av oss, bilfirman brydde sig inte).

Har ni varit med om liknande saker? Man blir ju mörkrädd! Hur skall man kunna lita på nånting en bilverkstad säger?

Ska bli intressant nästa vecka då bilen besiktigas, skall be dom kolla de påstådda felen, se om de stämmer Eller om även det är lureri...
Oj! Nej aldrig varit med om dylikt. Min sambo arbetar som mekaniker på en av de största bilmärkena, han är otroligt noggrann och berättar ibland om arbetsplatsen och alla rutiner osv dom har, dom är med i någon form av koll där ibland bilar lämnas in och gås igenom som är testbilar från någon form av testföretag för att se att dom gör det dom ska, utan att varken mekaniker eller företaget vet om att just denna bil är testbil.
Han jobbar dock direkt för bilmärket, alltså en stor verkstad och inte en privat företagare så. Det kanske är skillnad?
 
Oj! Nej aldrig varit med om dylikt. Min sambo arbetar som mekaniker på en av de största bilmärkena, han är otroligt noggrann och berättar ibland om arbetsplatsen och alla rutiner osv dom har, dom är med i någon form av koll där ibland bilar lämnas in och gås igenom som är testbilar från någon form av testföretag för att se att dom gör det dom ska, utan att varken mekaniker eller företaget vet om att just denna bil är testbil.
Han jobbar dock direkt för bilmärket, alltså en stor verkstad och inte en privat företagare så. Det kanske är skillnad?
Tack för detta.
För tänk, detta är min uppfattning också. Att större verkstäder faktiskt ÄR väldigt noga.
 
Tack för detta.
För tänk, detta är min uppfattning också. Att större verkstäder faktiskt ÄR väldigt noga.

+1 på den

Privat ägd bilverkstad : Jag hade smällt bilen i en vägskylt vid halka. Lämnade in och sa att jag vill att ni kollar allt som kan ha hänt vid smällen, ring sen för prisuppskattning. Bilmekanikern ringde och berättade att tröskeln och ena dörren hade fått en rejäl smäll (något jag redan visste bara ett blindstyre hade kunnat missa det då det var en rejäl smäll på sidan) Jaja, han lagade bilen och för detta fick jag betala runt 2000:- . Jag körde glad som en lärka in på besiktningen kort efter varav en killbekant hade hand om min bil på bilprovningen. Hämtar en kopp choklad och hör "För helvete XX, så här får du INTE köra. Du skulle ha kollat bilen efter smällen". En hårt intryckt fälg i däcket (som kunde explodera om jag hade otur) , en fusklagad tröskel som gick sönder när han slog med hammaren och bromsrör som läckte. Det komiska är att han som var bilmekaniker på verkstan även var en killkompis vid tillfället, men det hindrade inte mig att gå in på verkstaden med besiktningsprotokollet i högsta hugg trots att han stod med en kund. Efter det försvann vår vänskap, då han ansåg att jag kunde tagit det privat och jag ansåg att han lurat mig på pengar.

Stor bilverkstad med känt märke : Bilen skulle bara göra en hjulinställning, då den precis hade köpts (bytte med bilen ovanför). Fick en superbra lånebil så jag kunde åka till jobbet då liften till hjulinställningen inte skulle bli ledig förrän under dagen. När jag kom tillbaka på eftermiddagen, så hade bilmekanikern även bytt några lampor som visats sig vara trasiga samt gjort en lätt undersökning på bilen inför besiktning. Betalade bara för hjulinställningen.
 
! Och - är det Ford-motorer i Volvobilar? Även om Ford numera äger Volvo, har det väl inte med Volvobilarnas motorer att göra? Eller har jag fel?

Hur gammal är din bil?

Ja, det är en fordmotor i den modellen. Det är inte alls ovanligt.

kl

Vi fixar allt själv. Köper reservdelar halvgratis på ebay. Aldrig att jag hade betalat flera tusen för något som man kan göra själv för ett par hundralappar.
 
Den gång jag vet att jag blev lurad var när transporten lämnades in efter 2a på bromsarna. Jag hämtade ut den med släkt 2a. Korkad som jag var tänkte jag inte på saken utan lastade hästen 2 dagar senare och inser på vägen att de är lika usla som innan. Jag lämnade då in den på annat ställe och fick tillbaka den med alla belägg bytta. De hade varit helt utslitna. Hur i helvete första verkstan tänkte när de släkte 2an på en vagn utan fungerande broms övergår mitt förstånd.
Numera använder jag inte den verkstan alls. Efter fadäsen med servooljan hade jag tänkt avstå från dem men fick bråttom att åtgärda släpet vilket kunde blivit en dyr läxa.

Jag hoppas du anmälde dom, en sådan verkstad ska inte få släcka 2:or.
 
Inte just på en bilverkstad men jag upplever generellt att många män i mansdominerade yrken anser sig behöva prata ner till mig som kvinna och speciellt om jag är missnöjd med service eller produkt. "Men lilla vännen/gumman det måste du ju förstå att bla bla bla" Har flera leverantörer som pratat med mig som om jag vore ett litet barn eller irriterat "jamen sånt här förstår inte du hur det fungerar" när jag påtalar att saker jag beställt är fel, felaktiga fakturor, saknade varor m.m.
Alltid ska det framställas som att jag är överkänslig när jag påtalar fel eller har en fråga om något som inte stämmer.

Dock har de alla gånger jag ifrågasatt dem (mansgrisiga männen) fått inse att det går inte att prata bort mig utan när jag har så har jag rätt och då ger jag mig aldrig. Tyvärr har det senast behövt gå så långt att jag var tvungen att tala om för den trångsynte mansgrisiga leverantören att om han inte erkände att det är de som gjort fel och krediterar min felaktiga faktura så går jag vidare med en polisanmälan. Då hade jag ändå alla mail, bilder och fakturor sparade som bevis. Känns ju helt absurt att man som kvinna måste hota med saker för att något ska hända, då var det dessutom med tonen "jaja om du ska vara så hysterisk så får jag väl göra som du vill.."

Jag börjar bli gansa trött på att en hel del män (absolut inte alla!) i affärssituationer fortfarande har inställningen att om man ska göra affärer med kvinnor eller delge information är det bäst att antingen göra det till min sambo som är man trots att han kanske inte alls är inblandad i situationen mer än som sällskap eller så gör de det med barnröst eller övesittarrösten.

Jag märker samma sak förutom när jag kommer i mina arbetskläder. Får de reda på att jag jobbar inom järnvägen så blir det helt annorlunda och de inser att "lilla söta tjejen" inte har tummen mitt i handen. :meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp