Vet.besiktning gjord för nån vecka sen av säljaren?

CallMeAce

Trådstartare
`Ska ev köpa en islandshäst där veterinärbesiktning på djursjukhus är gjord för nån vecka sen och hästen gått genom. Är det något problem om jag går på säljarens veterinärbesiktning när jag köper hästen? Tänker göra en spattröntgen också men funderar på om jag kan "slippa" göra om veterinärbesiktningen.

Om det blir problem med hästen ett tag efter jag köpt den så vill jag inte stöta på problem vad gäller "reklamation" för att jag inte gjort besiktningen själv.

tacksam för svar!
 
Sv: Vet.besiktning gjord för nån vecka sen av säljaren?

Säger ingenting om vilket skick hästen är nu. Hästen kan halkat på lämmen när de lastade på väg från kliniken. Hästen kan ha fått en rejäl sträckning eller något annat liknande i hagen samma dag som den kom hem från besiktningen.

Jag hade absolut valt att göra en aktuell besiktning (med röntgen) om du vill ha ett utlåtande om hästen är fräsch eller ej.
 
Sv: Vet.besiktning gjord för nån vecka sen av säljaren?

Jag håller med dig om att man vill ha en färsk besiktning för ens egen skull men rent juridiskt undrar jag om det gör nån skillnad att jag går på säljarens vet.besiktning + egen spattröntgen?

Min jobbarkompis som håller på mycket med uppfödning och säljer och köper hästar kors och tvärs säger att en veterinärbesiktning är gällande i en månad.....
 
Sv: Vet.besiktning gjord för nån vecka sen av säljaren?

Om så vet.besiktningen var gjord igår så hade jag velat göra en ny idag, dels pga att allt kan hända, sen vet man inte hur bundis säljaren kan vara med ansvarig veterinär heller. Och sen för att jag vill vara med vid besiktningen för att kunna eventuellt ställa några frågor.
 
Sv: Vet.besiktning gjord för nån vecka sen av säljaren?

en besiktning kan ju omöjligt vara gällande en månad efteråt,
tänk själv hur mycket som kan hända på en månad!
 
Sv: Vet.besiktning gjord för nån vecka sen av säljaren?

En veterinär besiktning gäller en månad. Mycket kan som sagt hända på en månad men så är det.
Jag säljer en del hästar och klinik besiktar samt export röntgar dom innan jag köper. Om min besiktning fortfarande är giltig och köparen vill ha en ny besiktning så får dom gärna göra en ny på egen bekostnad. Är min besiktning äldre än en månad gör jag en ny besiktning (gårds) på min bekostnad.
Försäkringsmässigt så kan du försäkra din häst på det intyget.
Skulle jag köpa en häst skulle jag fundera över att göra en besiktning beroende på vilket pris det är på hästen.
 
Sv: Vet.besiktning gjord för nån vecka sen av säljaren?

Vadå "gäller en månad"? Vad innebär det? Gäller var? Till vad?

FÖRSÄKRINGSBOLAGEN kräver ofta en hyfsat aktuell besiktning vid nyförsäkring. Men i övrigt - vad är det som avses?
 
Sv: Vet.besiktning gjord för nån vecka sen av säljaren?

Så besiktningen gäller en månad vid försäkring? Men om det i efterhand dyker upp ett dolt fel på hästen (som kanske inte ens hade kunnat uppdagas vid en vanlig klinikbesiktning) kan det då bli ett problem för mig om inte jag beställt besiktningen?
 
Sv: Vet.besiktning gjord för nån vecka sen av säljaren?

Ett dolt fel är ju ett fel som inte syns vid sedvanlig undersökning. Det är dolt.

Det som kan bli problem är att du aldrig kan ifrågasätta veterinären, du har inte gett veterinären något uppdrag. Gäller affären under köplagen kan det bli problem eftersom du helt gått på det säljaren berättar om hästen och det kan ses som att du inte fullföljt din undersökningsplikt som köpare.

Är hästen försäkrad idag? Ska du i så fall göra några förändringar i den försäkringen?
 
Sv: Vet.besiktning gjord för nån vecka sen av säljaren?

Jag kommer försäkra ner hästen för att få ner månadskostnaden. Är det riktigt dumt av mig att låta bli att göra en egen veterinärbesiktning? Jag bryr mig inte så jättemycket om att hästen kan ha råkat vricka sig i hagen eller nåt sånt utan det jag bryr mig mest om är om det blir problem i framtiden av något slag. men vad jag har hört är det ofta som hästen redan är besiktigad av säljaren när folk köper dom.

Och jag kommer ju uppfylla en del av min undersökningsplikt genom spattröntgen.
 
Sv: Vet.besiktning gjord för nån vecka sen av säljaren?

Allt beror på om du vill chansa med hästens hälsotillstånd. En besiktning är ju så oändligt liten kostnad i jämförelse med vad det kostar att ha en dålig häst.

Det är mer än en häst som vrickat sig i hagen, vilat sig i form, varit friska ett par veckor och sedan blivit dåliga igen. Vissa blir heller aldrig bra. Man ska ta hästens hälsotillstånd på allvar. En vrickning kan bli en obrukbar häst i framtiden.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
1 076
Senast: Tonto
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 017
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 971
Senast: Lhas
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 435
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp