Bukefalos 28 år!

Vet inte om vi ångrar vårt nya valp köp

Nellko

Trådstartare
Hej alla. Behöver lite råd. För att göra berättelsen kort så har vi precis fått hem en valp på 8v. Vi blev förtjusta i valpen och tinga den och bestämde att hämta den vaccinerad, reg och besiktad när valpen blev 8v. När vi kom för att hämta valpen sade uppfödaren att valpen fått anmärkning på överbett men att det var något som växte bort. Vi kände oss lugnade med de orden så vi tog hem valpen. Har googlat lite över överbett hos hund och inser nu att det uppfödaren sa inte stämmer utan att det kan kvarstå som vuxen.

Nu har jag tittat runt på hundförsäkringar och känner mig oroad då nästan alla lyfter i undantags avsnittet att bettfel inte ersätts i försäkringen, men det har även i vissa stått med att "Om din hund måste korrigera sitt bett i medicinskt syfte, har kvarsittande mjölktänder eller en fraktur på mjölktand ersätter vi behandlingen....". Nu är jag oroad ifall valpens bettfel inte blir bra och att den någon gång i framtiden ställer till det och måste korrigeras. 😥😥 Som jag ser det så kan jag inte försäkra valpen..

Vet inte riktigt vad vi ska göra. Några råd??
 
Hej alla. Behöver lite råd. För att göra berättelsen kort så har vi precis fått hem en valp på 8v. Vi blev förtjusta i valpen och tinga den och bestämde att hämta den vaccinerad, reg och besiktad när valpen blev 8v. När vi kom för att hämta valpen sade uppfödaren att valpen fått anmärkning på överbett men att det var något som växte bort. Vi kände oss lugnade med de orden så vi tog hem valpen. Har googlat lite över överbett hos hund och inser nu att det uppfödaren sa inte stämmer utan att det kan kvarstå som vuxen.

Nu har jag tittat runt på hundförsäkringar och känner mig oroad då nästan alla lyfter i undantags avsnittet att bettfel inte ersätts i försäkringen, men det har även i vissa stått med att "Om din hund måste korrigera sitt bett i medicinskt syfte, har kvarsittande mjölktänder eller en fraktur på mjölktand ersätter vi behandlingen....". Nu är jag oroad ifall valpens bettfel inte blir bra och att den någon gång i framtiden ställer till det och måste korrigeras. 😥😥 Som jag ser det så kan jag inte försäkra valpen..

Vet inte riktigt vad vi ska göra. Några råd??
Varför skulle du inte kunna försäkra valpen pga ev bettfel och vad är det som säger att det skulle innebära något framtida problem? Vad står i intyget? En försäkring täcker ju så mycket mer än bara bettet, så varför just det skulle ha någon betydelse för att inte teckna en försäkring öht förstår jag inte. :confused:
 
Hej alla. Behöver lite råd. För att göra berättelsen kort så har vi precis fått hem en valp på 8v. Vi blev förtjusta i valpen och tinga den och bestämde att hämta den vaccinerad, reg och besiktad när valpen blev 8v. När vi kom för att hämta valpen sade uppfödaren att valpen fått anmärkning på överbett men att det var något som växte bort. Vi kände oss lugnade med de orden så vi tog hem valpen. Har googlat lite över överbett hos hund och inser nu att det uppfödaren sa inte stämmer utan att det kan kvarstå som vuxen.

Nu har jag tittat runt på hundförsäkringar och känner mig oroad då nästan alla lyfter i undantags avsnittet att bettfel inte ersätts i försäkringen, men det har även i vissa stått med att "Om din hund måste korrigera sitt bett i medicinskt syfte, har kvarsittande mjölktänder eller en fraktur på mjölktand ersätter vi behandlingen....". Nu är jag oroad ifall valpens bettfel inte blir bra och att den någon gång i framtiden ställer till det och måste korrigeras. 😥😥 Som jag ser det så kan jag inte försäkra valpen..

Vet inte riktigt vad vi ska göra. Några råd??
Varför skulle du inte kunna försäkra valpen även om den får reservation för tänderna?
Resten av hunden täcks ju ändå?

Fick ni någon rabatt på hunden, eftersom det påverkar möjligheten till utställning och avel?

I övrigt så köpte jag glatt en hund som såg ut som hej kom och hjälp mig i munnen. Jag visste att jag ändå inte skulle orka hålla honom i päls för en utställningskarriär. Tror att jag fick ett par tusenlappar billigare.
 
En 8 veckors valp är långt ifrån färdig.
Nu vet jag inte vad det är för ras, men i alla fall hos en del raser så växer underkäken under längre tid än överkäken och det som ser ut som ett mindre överbett när valpen är liten, är ett normalt saxbett när hunden är vuxen.

Sen är det väl ganska sällan ett överbett blir så stort att det måste åtgärdas.
Ett mindre överbett stoppar sällan hunden från att leva ett helt normalt liv och vara en helt normal sällskapshund.

Och självklart kan du försäkra hunden även om den får en reservation på bettet.

Den stora frågan är ju hur stort överbettet är nu?
Har du några foton som visar valpens bett idag?

Att uppfödaren inte sagt något om bettfel från början utan först när veterinären poängterat det vid besiktningen låter ju som att bettfelet är ganska litet. Annars borde ju uppfödaren varit medveten om bettfelet redan innan.
 
Hej alla. Behöver lite råd. För att göra berättelsen kort så har vi precis fått hem en valp på 8v. Vi blev förtjusta i valpen och tinga den och bestämde att hämta den vaccinerad, reg och besiktad när valpen blev 8v. När vi kom för att hämta valpen sade uppfödaren att valpen fått anmärkning på överbett men att det var något som växte bort. Vi kände oss lugnade med de orden så vi tog hem valpen. Har googlat lite över överbett hos hund och inser nu att det uppfödaren sa inte stämmer utan att det kan kvarstå som vuxen.

Nu har jag tittat runt på hundförsäkringar och känner mig oroad då nästan alla lyfter i undantags avsnittet att bettfel inte ersätts i försäkringen, men det har även i vissa stått med att "Om din hund måste korrigera sitt bett i medicinskt syfte, har kvarsittande mjölktänder eller en fraktur på mjölktand ersätter vi behandlingen....". Nu är jag oroad ifall valpens bettfel inte blir bra och att den någon gång i framtiden ställer till det och måste korrigeras. 😥😥 Som jag ser det så kan jag inte försäkra valpen..

Vet inte riktigt vad vi ska göra. Några råd??

Det står ju att de ersätter korrigering av bettfel i medicinskt syfte? De flesta bolag gör det. Dock är det inte alla som ersätter tandreglering men långt ifrån alla hundar med bettfel behöver tandställning.
Missade att ersättning endast gäller om hundens bett är ua vid besiktningen.

Fick ni något prisavdrag pga överbettet?
Det går att lämna tillbaka valpen om ni ångrar er. Själv skulle jag inte köpa en valp med bettfel även om det kan rätta till sig senare.
 
Hej alla. Behöver lite råd. För att göra berättelsen kort så har vi precis fått hem en valp på 8v. Vi blev förtjusta i valpen och tinga den och bestämde att hämta den vaccinerad, reg och besiktad när valpen blev 8v. När vi kom för att hämta valpen sade uppfödaren att valpen fått anmärkning på överbett men att det var något som växte bort. Vi kände oss lugnade med de orden så vi tog hem valpen. Har googlat lite över överbett hos hund och inser nu att det uppfödaren sa inte stämmer utan att det kan kvarstå som vuxen.

Nu har jag tittat runt på hundförsäkringar och känner mig oroad då nästan alla lyfter i undantags avsnittet att bettfel inte ersätts i försäkringen, men det har även i vissa stått med att "Om din hund måste korrigera sitt bett i medicinskt syfte, har kvarsittande mjölktänder eller en fraktur på mjölktand ersätter vi behandlingen....". Nu är jag oroad ifall valpens bettfel inte blir bra och att den någon gång i framtiden ställer till det och måste korrigeras. 😥😥 Som jag ser det så kan jag inte försäkra valpen..

Vet inte riktigt vad vi ska göra. Några råd??
Ni har alltså inte försäkrat än? Gör det omgående, sen tar ni kontakt med en veterinär och åker dit och kollar vad veterinären har att säga i lugn och ro innan ni tar några nya beslut. Ett överbett behöver inte vara allvarligt eller påverka hunden, utan bara ses som ett mindre skönhetsfel.
 
Det jag oroar mig över är det jag läst om överbett och vilka problem de kan medföra. Men jag oroar mig kanske för mycket. Kanske var det felformulerat att valpen inte går att försäkra, utan ser det mer så att försäkringen inte kommer att vara hel (täcka allt). Valpen är en korsning mellan Yorkshire terrier och Bichon havanais. När jag tittar på intyget då vi hämta så tyckte jag det stod "start överbett" men vid granskning så är det svårt att tyda om det står start eller stort. Inga mått angivna. Fick inget avdrag på priset. Säljaren sade inget om anmärkningen när hen ringde och sa att besiktningen gick bra och vi kunde hämta. Har inget emot ett mindre skönhetsfel utan om bettet påverkar hundens livskvalitet negativt. Vi har planerat att ta valpen till vår distriktsveterinär och höra vad de säger.
 
TS har inte skrivit hur stort överbettet är.
1. Är det så stort att det medför problem borde priset bli reducerat.
2. Är det ett mindre överbett kan det mycket väl växa bort. Jag övertog en 5 månader gammal schäfer med anmärkningen "mindre överbett". Det växte bort.
Tandförsäkringringen omfattar så mycket annat.
 
Det jag oroar mig över är det jag läst om överbett och vilka problem de kan medföra. Men jag oroar mig kanske för mycket. Kanske var det felformulerat att valpen inte går att försäkra, utan ser det mer så att försäkringen inte kommer att vara hel (täcka allt). Valpen är en korsning mellan Yorkshire terrier och Bichon havanais. När jag tittar på intyget då vi hämta så tyckte jag det stod "start överbett" men vid granskning så är det svårt att tyda om det står start eller stort. Inga mått angivna. Fick inget avdrag på priset. Säljaren sade inget om anmärkningen när hen ringde och sa att besiktningen gick bra och vi kunde hämta. Har inget emot ett mindre skönhetsfel utan om bettet påverkar hundens livskvalitet negativt. Vi har planerat att ta valpen till vår distriktsveterinär och höra vad de säger.
Det låter som en klok plan :up:

PS i familjen har det funnits en pudel med underbett - grovt sådant, uppfödaren krävde att få köpa tillbaka eftersom hon inte ville att en så ful hund skulle vara från hennes uppföddning. Han var med i femton år. När mammas sambo sålde taxvalpar hade en överbett och såldes med prisavdrag - där växte bettfelet bort. Taxen ställdes ut, tävlades och jagade med framgång
 
När jag tittar på intyget då vi hämta så tyckte jag det stod "start överbett" men vid granskning så är det svårt att tyda om det står start eller stort. Inga mått angivna.

Du ser väl själv om det är ett stort eller litet överbett om du tittar på bettet?

Ett litet över/underbett ser jag inget konstigt med att det inte ger en prisreducering eftersom de, även om de inte växer bort inte orsakar några problem. Annat om det såpass rejält redan vid 8 v att det garanterat inte kommer växa bort och där risken är stor att det kan medföra problem i framtiden. I sådana fall tycker jag personligen att det ska vara en kraftig prisreducering
 
Jag köpte shiban med mycket milt överbett trots att jag egentligen ville ställa ut i framtiden (det var den kaxigaste valpen och den jag ville ha!) och hon har perfekt saxbett idag. :) Solskenshistoria kanske. Hon fick hur som helst inte någon reservation i försäkringen, tvärtom tog jag första året extra tand hos agria utan tilläggskostnad.

Jag tror att överbettet måste vara rätt dramatiskt för att påverka hundens livskvalitet, @Nellko. Jag skulle inte låta huvudet gå i spinn över det faktiskt, inte hos en ren sällskapshund. Försäkra som vanligt och prata med vetten för sinnesro låter som en bra idé.
 
Det jag oroar mig över är det jag läst om överbett och vilka problem de kan medföra. Men jag oroar mig kanske för mycket. Kanske var det felformulerat att valpen inte går att försäkra, utan ser det mer så att försäkringen inte kommer att vara hel (täcka allt). Valpen är en korsning mellan Yorkshire terrier och Bichon havanais. När jag tittar på intyget då vi hämta så tyckte jag det stod "start överbett" men vid granskning så är det svårt att tyda om det står start eller stort. Inga mått angivna. Fick inget avdrag på priset. Säljaren sade inget om anmärkningen när hen ringde och sa att besiktningen gick bra och vi kunde hämta. Har inget emot ett mindre skönhetsfel utan om bettet påverkar hundens livskvalitet negativt. Vi har planerat att ta valpen till vår distriktsveterinär och höra vad de säger.

Ring och prata med veterinären som besiktade din valp (kontaktuppgifter ska stå på intyget).
Om veterinären har bedömt överbettet som kraftigt (vilket jag tror eftersom ”start överbett” inte betyder något) skulle jag starkt överväga att lämna tillbaka valpen och köpa en av en mer seriös uppfödare nästa gång. Kraftiga överbett kan minska i storlek när valpen växer, men det är också stor risk att hunden kommer behöva kirurgisk åtgärd. Det kommer att gå på ett antal tusenlappar eftersom försäkringen inte täcker. Är det en risk ni vill ta?

Är valpens föräldrar hälsokollade innan parning för patellaluxation, ögonlysning samt hjärtkoll? Båda raserna har problem med detta och det rekommenderas att alla avsledjur undersöks innan parning. Är detta gjort?
Är valpen född i Sverige? Har du träffat mamman till valpen?
 
:rage: Till uppfödare som lovar saker de inte kan hålla! Visst händer det att bettfel växer bort, men det händer långt ifrån alltid.
I det här fallet rör det sig ju om en blandrasuppfödare, så (tyvärr) är det väl inte mycket att bli förvånad över. Tråkigt för TS, ja, men med mer noggranna eftersökningar innan köpet och val av seriös uppfödare så hade nog läget varit ett annat. Som tur är så är ju överbett sällan något som ger hundarna problem i alla fall :)
 
I det här fallet rör det sig ju om en blandrasuppfödare, så (tyvärr) är det väl inte mycket att bli förvånad över. Tråkigt för TS, ja, men med mer noggranna eftersökningar innan köpet och val av seriös uppfödare så hade nog läget varit ett annat. Som tur är så är ju överbett sällan något som ger hundarna problem i alla fall :)

Om det inte är ett kraftigt överbett, vilket der verkar som :crazy:

TS, kan du försöka fota överbettet och lägga in bilden här?
 
Ring och prata med veterinären som besiktade din valp (kontaktuppgifter ska stå på intyget).
Om veterinären har bedömt överbettet som kraftigt (vilket jag tror eftersom ”start överbett” inte betyder något) skulle jag starkt överväga att lämna tillbaka valpen och köpa en av en mer seriös uppfödare nästa gång. Kraftiga överbett kan minska i storlek när valpen växer, men det är också stor risk att hunden kommer behöva kirurgisk åtgärd. Det kommer att gå på ett antal tusenlappar eftersom försäkringen inte täcker. Är det en risk ni vill ta?

Är valpens föräldrar hälsokollade innan parning för patellaluxation, ögonlysning samt hjärtkoll? Båda raserna har problem med detta och det rekommenderas att alla avsledjur undersöks innan parning. Är detta gjort?
Är valpen född i Sverige? Har du träffat mamman till valpen?

Har ingen information om hälsokontroll av föräldrarna eller om de undersökts innan parning. Har träffat mamman och hon var väldigt nätt, lugn, nyfiken. Såg ingen synlig bettfel hos henne. Veterinären som besikta känner vi till sedan tidigare i samband med behandling av djur på gården. Vår tidigare hund som gick bort nyligen tog vi dock alltid till distriktsveterinären i 15år. Vi tänker ta denna till samma då vi känner förtroende för dem. Ska se om jag kan få ta en bild av valpens överbett.
 
Har ingen information om hälsokontroll av föräldrarna eller om de undersökts innan parning. Har träffat mamman och hon var väldigt nätt, lugn, nyfiken. Såg ingen synlig bettfel hos henne. Veterinären som besikta känner vi till sedan tidigare i samband med behandling av djur på gården. Vår tidigare hund som gick bort nyligen tog vi dock alltid till distriktsveterinären i 15år. Vi tänker ta denna till samma då vi känner förtroende för dem. Ska se om jag kan få ta en bild av valpens överbett.
Ta det här på rätt sätt nu, men varför kollar man inte upp sånt innan man köper en valp? För mig är det prio 1 att föräldrarna är friska, där efter att de fungerar för det de är tänkta till.
 
En av valparna i min kull hade väldigt lite överbett, så lite så att veterinären inte ens skrev det i bes.protokoll då hon ansåg att det var så litet och skulle växa bort. Dock så informerade jag naturligtvis valpköparna om vad veterinären sagt så de kan hålla koll på det, tycker det låter väldigt oseriöst att inte påtala att valpen fick anmärkning på bettet innan ni hämtar valpen. Sen så har ju hundar av dvärghundsraser relativt ofta problem med tänder vad jag förstått, vet flera stycken som fått dra ut tänder på sina redan i ganska tidig ålder så det ska man vara medveten om att det ändå finns en viss risk att tänder kan bli nåt som kan behöva komma att åtgärdas.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 925
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Åkte ju upp till Göteborg i måndags em/kväll och fick med oss hem en supermysig greyhoundtik med kapplöpningsstam. Både fin stam och fin...
Svar
5
· Visningar
1 676
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp