Bukefalos 28 år!

Vet inte vad jag ska göra?

Därför prövar man nätter innan man är ledig, förstås.

Men jag tycker att du bör ta reda på om man inte har rätt till läkarbesök på arbetstid. Eller åtminstone rätt att ta ledigt för det.
Såklart, senaste veckorna har det bara varit inga nätter alls.

Det andra handlar nog om att ha rätt vs. få rätt och om jag orkar bråka. Det här problemet fanns redan innan jag blev anställd då jag bara arbetstränade. Det var bråk och tjafs och sura minner varje gång jag behövde gå till arbetsförmedlingen eller rehabilitering vilket jag hade min fulla rätt till. Då hette det att sånt får man göra på sin privata tid, hur ska det annars gå när du får jobb.

Det som gör det svårt är såklart akuta besvär (som nu) och att jag inte har ett fast schema. Jag kan alltså inte heller boka tider långt i förväg utan risk att behöva omboka på grund av arbete. Detta är såklart ett arbetsplatsproblem men som är mycket enklare att hantera när man mår bra.

Senaste besöket slutade i kaos. Hade ett möte med psykiatrin jag redan behövt omboka en gång. Frågade men fick till svar att min chef inte kunde lägga om schemat nu men om det verkligen behövdes kunde jag fråga om någon ville ta mitt pass. Vilket jag gjorde men sen blev olyckligtvis den personen sjuk och jag fick ett samtal kl. 5 på morgonen och ett argt telefonsvar (jag sov och hörde inte telefonen) där mitt agerande blev rätt kraftigt ifrågasatt.
 
Senast ändrad:
Det går att få kedjetäcket på remiss.
Du kan få det "utskrivet" från din kontakt på psyk.
Arbetsterapeuten brukar skriva ut sånt.
Finns det ingen så kan du kolla om en läkare eller sjuksköterska kan göra det.
Har du fått det på remiss är det helt gratis.
Kostar annars mellan 4-8000, så ja, det är dyrt.

Det är olika i landstingen men här så kan man få kedjetäcke föreskrivet av arbetsterapeut på vårdcentral och då kostar det inget, förutom besöksavgiften.
Ska försöka ta upp det om jag får en tid till VC. Psykiatrienheten jag tillhör ska som sagt ligga nere till någon gång i mars. Undra vad hunden tycker om kedjetäcken. :angel:
 
Du har rätt att gå till läkaren och vårdcentral på arbetstid, även om det blir besvärligt för din arbetsgivare.
Om du inte får hjälp nu så kommer du snart bli så dålig att du inte kommer till jobbet ändå.

Jag har varit i liknade sitts själv och behövde egentligen inte så mycket. Det räckte med att få prata med en utbildad person hos vår personalvård en gång för polletten skulle trilla ner, med de kunskaper jag själv hade om sorgearbetet för att sedan kunna gå vidare.

För mig låter det på beskrivningen här som att du just nu är lite "fast" i din sorg och behöver lite hjälp framåt. Dåliga arbetstider och arbetsledare gör inte saken bättre, det kan få vem som helst att tappa sugen. Hoppas att du kan hitta hjälp i din närhet så att du kommer igång igen.

Tack. Svaret blir väl tyvärr samma som till mandalaki. Att det är möjligt att det går att ordna men jag måste nog samla lite mer energi för att orka bråka om det.

Du har säkert rätt, har dessutom en depression i grunden som jag varit långtidssjukskriven för (inte från detta jobb dock, innan) och jag misstänker att jag fallit tillbaka lite efter att ha mått bra en längre tid.

alltså vad är poängen med det här?

Tack.
 
Såklart, senaste veckorna har det bara varit inga nätter alls.

Det andra handlar nog om att ha rätt vs. få rätt och om jag orkar bråka. Det här problemet fanns redan innan jag blev anställd då jag bara arbetstränade. Det var bråk och tjafs och sura minner varje gång jag behövde gå till arbetsförmedlingen eller rehabilitering vilket jag hade min fulla rätt till. Då hette det att sånt får man göra på sin privata tid, hur ska det annars gå när du får jobb.

Det som gör det svårt är såklart akuta besvär (som nu) och att jag inte har ett fast schema. Jag kan alltså inte heller boka tider långt i förväg utan risk att behöva omboka på grund av arbete. Detta är såklart ett arbetsplatsproblem men som är mycket enklare att hantera när man mår bra.

Senaste besöket slutade i kaos. Hade ett möte med psykiatrin jag redan behövt omboka en gång. Frågade men fick till svar att min chef inte kunde lägga om schemat nu men om det verkligen behövdes kunde jag fråga om någon ville ta mitt pass. Vilket jag gjorde men sen blev olyckligtvis den personen sjuk och jag fick ett samtal kl. 5 på morgonen och ett argt telefonsvar (jag sov och hörde inte telefonen) där mitt agerande blev rätt kraftigt ifrågasatt.
Det låter som att ett jobbyte vore bra, av många skäl.
 
Det låter som att ett jobbyte vore bra, av många skäl.
Det har du såklart också rätt efter hennes senaste utbrott står det högt upp på agendan. Måste dock höra med arbetsförmedlingen vad som gäller angående att avbryta löneanställning, samt faktiskt hitta ett nytt halvtidsjobb. Det är väl tyvärr inte det lättaste.
 
Det har du såklart också rätt efter hennes senaste utbrott står det högt upp på agendan. Måste dock höra med arbetsförmedlingen vad som gäller angående att avbryta löneanställning, samt faktiskt hitta ett nytt halvtidsjobb. Det är väl tyvärr inte det lättaste.
Jag vet inte vad löneanställning är, men om arbetsförmedlingen betalar en del av din lön så finns det väl skäl till det. Och då är chefens stalinistiska hållning för jävlig.
 
Jag vet inte vad löneanställning är, men om arbetsförmedlingen betalar en del av din lön så finns det väl skäl till det. Och då är chefens stalinistiska hållning för jävlig.
Lönebidragsanställning heter det nog till och med. Företaget betalar min lön men får tillbaka åtminstone 50% av arbetsförmedlingen. Och det är såklart inte riktigt rätt av chefen att bete sig på det här sättet men å andra sidan var det samma sak när jag jobbade gratis så jag borde vara väl förberedd.
 
Lönebidragsanställning heter det nog till och med. Företaget betalar min lön men får tillbaka åtminstone 50% av arbetsförmedlingen. Och det är såklart inte riktigt rätt av chefen att bete sig på det här sättet men å andra sidan var det samma sak när jag jobbade gratis så jag borde vara väl förberedd.
Men det är ju inte klokt! Fråga på af om chefen får göra sådär.
 
Det tycker jag absolut att du ska göra! Fråga om det är rätt att schemalägga dig med en enda ledig dag på två veckor, om chefen har rätt att hindra dig gå till psyk eller vc berätta om hens kommentar "sök ett annat jobb". Det låter helg vansinnigt - på en lönebidragsanställning!
 
Har varit på Vårdcentralen och träffat läkare. Blev sjukskriven 3 veckor och fick nya mediciner att hämta ut. Var så himla rädd att ingen skulle förstå mig men hon var bra, har ett återbesök om 3 veckor och hon ska ta kontakt med psykatrienheten. Sen slutar hon såklart. Jobbet messade, messade tillbaka och berättade läget samt messade mig chef. Nu har jag stängt av mobilen. Vilket såklart är fegt av mig, men jag är rädd och får ångest för vad hon kommer säga. Jag orkar inte höra hur jag ställer till besvär. Jag känner tillräcklig skuld för att jag inte jobbar fast "det inte är något fel på mig". Önskar jag kunde bryta något ben istället, skada mig lite lagom.

Pratat med växeln på arbetsförmedlingen, fått reda på min arbetsförmedlare fast hon är borta till och med den 12:e men de skulle be henne höra av sig då. Önskar så innerligt att jag hade mitt boendestöd kvar.

Nu ska jag åka till veterinären och hämta askan från min hund och hämta ut sagda mediciner samt lämna sjukintyget på jobbet. Det är i alla fall tanken.
 
Så skönt! Bra gjort av dig. Och jag tycker inte alls att du är feg, så som din chef beter sig så förstår jag dig. Du MÅSTE dessutom inte ha på mobilen när du är sjuk.
 
@Viva - så många gånger har jag tänkt att "ett brutet ben syns i alla fall". Har svårt att acceptera själv att jag har två sjukdomar som inte syns.
Jag har på mitt nuvarande jobb en bra chef, men på förra jobbet....Det var största anledningen till att jag bytte arbetsplats faktiskt, den chefen.

Se till att ta hand om dig själv nu så du får chans att må bättre.
Kram
 
Så skönt! Bra gjort av dig. Och jag tycker inte alls att du är feg, så som din chef beter sig så förstår jag dig. Du MÅSTE dessutom inte ha på mobilen när du är sjuk.
Hon ringer allt när jag är sjuk ofta vid 6-7 tiden på morgonen så brukar stänga av mobilen och dra ur jacket. Men nu behövde jag mobilen själv och fick sätta på den, ett missat samtal och ett SMS som löd: Tanke på annat jobb?
 
@Viva - så många gånger har jag tänkt att "ett brutet ben syns i alla fall". Har svårt att acceptera själv att jag har två sjukdomar som inte syns.
Jag har på mitt nuvarande jobb en bra chef, men på förra jobbet....Det var största anledningen till att jag bytte arbetsplats faktiskt, den chefen.

Se till att ta hand om dig själv nu så du får chans att må bättre.
Kram
Stort tack! Och ja, det är svårt att acceptera. Höll nästan på att be om förlåtelse för att jag var sjuk i mitt SMS till min chef med besinnade mig. Pratade med en medarbetare, verkar som om de är lite inne på att jag inte klarar av jobbet. Orkar inte bry mig men det är skitsnack. Och jag trivs faktiskt på mitt jobb, för det mesta och när jag inte gör det är det ofta en fråga om arbetsklimatet.
 
Hon ringer allt när jag är sjuk ofta vid 6-7 tiden på morgonen så brukar stänga av mobilen och dra ur jacket. Men nu behövde jag mobilen själv och fick sätta på den, ett missat samtal och ett SMS som löd: Tanke på annat jobb?

Usch vilken tråkig chef du har. Det där går ju under begreppet mobbing. Är du med i facket? Någon skulle behöva ta din chef rejält i örat för sådär gör man bara inte.

Men frågan är om du ändå ska försöka hitta ett annat jobb. Jag skulle själv inte stå ut på en sådan arbetsplats.
 
Usch vilken tråkig chef du har. Det där går ju under begreppet mobbing. Är du med i facket? Någon skulle behöva ta din chef rejält i örat för sådär gör man bara inte.

Men frågan är om du ändå ska försöka hitta ett annat jobb. Jag skulle själv inte stå ut på en sådan arbetsplats.
Är med i facket, fick "tillåtelse" att vara det om jag inte blev jobbig. Fackrepresentanten och Chefen är inte goda vänner.
 
Är med i facket, fick "tillåtelse" att vara det om jag inte blev jobbig. Fackrepresentanten och Chefen är inte goda vänner.

Tillåtelse? Villkorat? Struntprat av din chef. Din chef har inget med det att göra. Du har rätt att vara med i facket oavsett vad din chef säger och du har också rätt att vara besvärlig när saker är åt helvete.
Och det är det ju med tanke på hur du blir behandlad. Ingen ska behöva stå ut med den behandling du får av din chef som uppenbarligen är en äkta rövhatt.
 
Nej, såklart kan hon inte villkora det hela. Jag bad inte heller om tillåtelse men det var hennes reaktion när det kom upp (att jag var med i facket). Och sen är det såklart så att även om jag har rätt kan hon göra det väldigt jobbigt för mig om hon inte är nöjd med något.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 436
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 245
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
972
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 830
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp