Bukefalos 28 år!

Vet inte vad jag ska göra?

Viva

Trådstartare
Kanske någon annan ser en lösning jag missat?

Det har i alla fall varit ett tufft halvår, först blev min hund allvarligt sjuk med en stor operation som följd, massr med oro och en berg och dalbana mellan hopp och förtvivlan. Sen kom ett dödsfall inom familjen och till slut förlorade jag min älskade hund för några veckor sedan. Ökat törst/urinering var en av symtomen på slutet och jag var ofta ute med på nätterna för att hon inte skulle behöva hålla sig. Jag behövde orka då, så jag orkade men nu känner jag mig bara trött och ledsen hela tiden och orkar ingenting. Vilket såklart är förståeligt men jag vet inte hur jag ska klara av de, hur jag ska få det att gå ihop. Jag har i princip inga rena kläder, ingen ren disk, hygien ska vi nog inte ens tala om. :angel:

Har sen några dagar och framöver dessutom fått ett nytt schema på jobbet där jag i princip bara jobbar morgon, jag är tyvärr ingen morgonmänniska. De dagar jag behöver gå upp vid 5-6 tiden är extra jobbiga och spenderas mer eller mindre bara i sängen (bortsett från timmarna på jobbet då). Nu är jag dessutom inne i en extra hektiskt period kring jul/nyår och på en 14 dagars period är jag bara ledig 1 enda (6 dagar kvar nu). Tyvärr ser jag ingen ljusning. Schemat kommer såklart lätta men det handlar fortfarande om uteslutande morgontider vilket blir extra problematisk när jag inte kan sova på nätterna.

Har en kontakt hos psykiatrin men där har ingenting hänt senaste 1.5 året, just nu omstrukturerar de så de kommer inte finnas tider förrän tidigast mars. Försökte tänka att snart är det ett nytt år och det invigdes ju såklart med att jag får ett SMS som meddelar att mitt ex har försökt ta livet av sig.. igen. :banghead:

Det känns som om jag bankar huvudet i väggen och jag vet inte hur jag ska lösa problemet.
 
Är det sorgen som gör att du inte kan sova?
Tror mycket beror på det. Sen brukar jag generellt ha svårt att somna i tid eftersom jag är som piggast då och jag vaknar nog rätt ofta under natten, en del är nog en kvarleva från när hon var sjuk och en del är väl oro. Sen har jag i grunden ett väldigt stort sömnbehov och känner mig nästan alltid trött. Så det är nog många saker som spelar in.
 
När man känner sådär som du med att flera faktorer tynger en, så kan det hjälpa att försöka börja med EN enda grej. Och försöka förändra den.

Hitta en annan psykkontakt?
Pröva sömnmedicin?
(Och ffa: helt klippa med exet så att det inte spelar någon roll om han försöker ta livet av sig ...)
 
När man känner sådär som du med att flera faktorer tynger en, så kan det hjälpa att försöka börja med EN enda grej. Och försöka förändra den.

Hitta en annan psykkontakt?
Pröva sömnmedicin?
(Och ffa: helt klippa med exet så att det inte spelar någon roll om han försöker ta livet av sig ...)
Jag har tänkt försöka ta mig till VC även om de brukar hänvisa till den kontakt med redan har enligt tidigare erfarenhet. Tyvärr är det ju nästintill omöjligt att boka tider numera och drop-in är på förmiddagen.
Sömnmedicin har jag redan. Kanske lönlöst att tillägga att jag inte tycker den fungerar.
Har nästan ingen kontakt med exet, det var ca 2.5 år sen det tog slut. Vet ärligt talat inte varför han kände ett behov av att berätta det för mig. Men du har såklart helt rätt i att vi borde klippa helt.
 
Jag har tänkt försöka ta mig till VC även om de brukar hänvisa till den kontakt med redan har enligt tidigare erfarenhet. Tyvärr är det ju nästintill omöjligt att boka tider numera och drop-in är på förmiddagen.
Sömnmedicin har jag redan. Kanske lönlöst att tillägga att jag inte tycker den fungerar.
Har nästan ingen kontakt med exet, det var ca 2.5 år sen det tog slut. Vet ärligt talat inte varför han kände ett behov av att berätta det för mig. Men du har såklart helt rätt i att vi borde klippa helt.
Det finns olika varianter på sömnmedicin, någon annan skulle kunna hjälpa dig.

Om du behöver gå till doktorn måste du naturligtvis få göra det på arbetstid.
 
Får titta på det, är orolig för att istället inte ta mig upp på morgonen men det kanske gäller främst äldre preparat?

Ja, det skulle jag ju kunna försöka inbilla min chef.
 
Får titta på det, är orolig för att istället inte ta mig upp på morgonen men det kanske gäller främst äldre preparat?

Ja, det skulle jag ju kunna försöka inbilla min chef.
Tar man sig inte upp lär man ju märka det, om man prövar. :)

Finns det någon liten grej som du skulle vilja ändra på i ditt liv, som känns hanterlig att börja med?
 
Tar man sig inte upp lär man ju märka det, om man prövar. :)

Finns det någon liten grej som du skulle vilja ändra på i ditt liv, som känns hanterlig att börja med?
Jo, fast ska man till jobbet är det antagligen mindre populärt om man inte dyker upp. :)

Bra fråga, ska spåna på den. Det är nog en del av problemet, att jag känner mig väldigt låst just nu.

Måste åka till veterinären och hämta hem askan också, när jag ska hinna/orka det. :(
 
Jag har sömnstörningar p.g.a stress. Istället för sömnmedicin så använder jag kedjetäcke, fungerar superbra för mig.
 
Jag har sömnstörningar p.g.a stress. Istället för sömnmedicin så använder jag kedjetäcke, fungerar superbra för mig.
Oj, det var väldigt dyrt. Såklart värt det om det fungerar men om inte.
Finns det någon liten grej som du skulle vilja ändra på i ditt liv, som känns hanterlig att börja med?
Kommer tyvärr inte på något. Pratade med chefen idag om mina svårigheter att jobba så mycket morgon, eller försökte. Blev avbruten med orden: Sök ett annat jobb då. Så någon förståelse därifrån blir det inte trots att jag inte ens är anställd på "riktigt".
 
Oj, det var väldigt dyrt. Såklart värt det om det fungerar men om inte.

Kommer tyvärr inte på något. Pratade med chefen idag om mina svårigheter att jobba så mycket morgon, eller försökte. Blev avbruten med orden: Sök ett annat jobb då. Så någon förståelse därifrån blir det inte trots att jag inte ens är anställd på "riktigt".
Det går att få kedjetäcket på remiss.
Du kan få det "utskrivet" från din kontakt på psyk.
Arbetsterapeuten brukar skriva ut sånt.
Finns det ingen så kan du kolla om en läkare eller sjuksköterska kan göra det.
Har du fått det på remiss är det helt gratis.
Kostar annars mellan 4-8000, så ja, det är dyrt.
 
Du har rätt att gå till läkaren och vårdcentral på arbetstid, även om det blir besvärligt för din arbetsgivare.
Om du inte får hjälp nu så kommer du snart bli så dålig att du inte kommer till jobbet ändå.

Jag har varit i liknade sitts själv och behövde egentligen inte så mycket. Det räckte med att få prata med en utbildad person hos vår personalvård en gång för polletten skulle trilla ner, med de kunskaper jag själv hade om sorgearbetet för att sedan kunna gå vidare.

För mig låter det på beskrivningen här som att du just nu är lite "fast" i din sorg och behöver lite hjälp framåt. Dåliga arbetstider och arbetsledare gör inte saken bättre, det kan få vem som helst att tappa sugen. Hoppas att du kan hitta hjälp i din närhet så att du kommer igång igen.
 
Jo, fast ska man till jobbet är det antagligen mindre populärt om man inte dyker upp. :)

Därför prövar man nätter innan man är ledig, förstås.

Men jag tycker att du bör ta reda på om man inte har rätt till läkarbesök på arbetstid. Eller åtminstone rätt att ta ledigt för det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 210
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
963
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 778
Senast: sjoberga
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 660
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp