Bukefalos 28 år!

Vet inte vad jag ska skriva här......Långt ...

P

pippi27

Jo, tänkte dela med mig av vad som händer på min promenad till stallet.
Dom dagar jag tar bussen till stallet så får jag en kvarts promenad från busshållplatsen.
Längs vägen finns inte så många hus, mest skog och nå´n åker. Två sommarhus, en äldre gård med ett par jättetrevliga gamlingar och gården i svängen. Det är just gården i svängen jag tänkte berätta om. En stor gård, dom har kossor. Själva boningshuset ligger ca 50 meter in från vägen, det är helt öppet mellan, endast staket. Ofta har dom hunden ute lös på tomten. En schäferhanne.
Första gången jag råkade på denna schäfer kom han farande mot mig när jag gick på vägen. Under dom få sekunder det tog honom att nå mig hann jag fundera ut ett antal olika scenarior. Jodå, raggen var rest, men han var tyst, blåste upp sig och visade att "jag bor här". Han kom ända ut på vägen till mig, jag tittade upp mot huset, ingen människa syntes.
Jaha, så när han väl var framme vid mig så kläcker jag ur mig " liilla fiina vovven då" :p (med såndär fjantig röst dessutom) Hunden som troligtvis är van vid en helt annan reaktion av folk han springer på blev helt paff och stannade, la huvudet på sné och tittade förbryllat på mig, jag säger "sitt", fått tillbaka normalt röstläge. Han sätter sig, funderar och bestämmer sig för att jag var ju en kul prick! Svansen börjar leka gatborste och han blir alldeles lycklig över sin nyfunna kompis. Ja det avlöpte ju bra.
NU när jag går förbi och han är ute kommer han ut och hälsar varenda gång. Jag får varje gång skicka hem honom med "gå hem med dig". Han lunkar sakta in en sådär fem meter in på deras uppfart och jag går vidare. Efter en tio meter hör jag tassar bakom mig. Vänder mig om och säger "gå hem", han sätter sig ner och ser olycklig ut. Jag säger med hårdare ton "gå hem", tredje "gå hem" brukar vara riktigt grovt och då lunkar han hem. :D
Det här händer alltså VARENDA GÅNG jag går förbi och han är ensam ute. Har pratat med ägarna och dom trodde mig inte först, fast se´n dom tittat i fönstret en gång så såg dom ju och vad kan man göra annat än att skratta.
 
Sv: Vet inte vad jag ska skriva här......Långt ...

Vilken raring till hund :love:

Fast jag tycker samtidigt att det låter lite sorgligt.
 
Sv: Vet inte vad jag ska skriva här......Långt ...

Jo håller med om att det samtidigt är lite sorgligt. Troligtvis är han "bara" gårdshund utan egentlig uppgift. Ingeting händer annat än när det går/åker nåt förbi på vägen.
Undrar om jag ska fråga ägarna om han får följa med till stallet, jag ju ändå samma väg tillbaka och kan ju lämna honom då?:idea:
 
Sv: Vet inte vad jag ska skriva här......Långt ...

Det skadar inte att fråga :) Hunden kanske skulle bli glad av att se något annat än deras gård.

Sen kan man ju fundera på hur man kan ha hunden ute själv när den beger sig ut på vägen för att "prata" med människor...
 
Sv: Vet inte vad jag ska skriva här......Långt ...

Förmodligen inte så hemskt kul om man själv har med sig en hund när man passerar... Tyvärr verkar "gårdshundar", det vill säga hundar som springer runt lösa och själva på icke ordentligt inhägnade marker och roar sig själva, var ett ganska vanligt fenomen. Även om man bor på landet är det oerhört oansvarigt mot både hunden och omgivningen tycker jag. Ska hunden vara ute själv måste det vara ordentligt inhägnat utan möjlighet att ta sig ut på förbigående väg.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 004
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 007
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 661
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag blev det första ridturen med islänningen sedan augusti/september någon gång. Han stod inte riktigt still i stallgången idag så jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 755
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp