Vet ni hur mycket era hästar väger?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Donkey
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 4 491
D

Donkey

Jag undrar hur många som vet hur mycket era hästar/ponnier väger? Dessutom skulle jag vilja veta hur vikt/måttbanden stämmer mot en våg. Är det någon som har vägt och kollat mot ett viktband? Själv brukar jag väga när vi vaccinerar på kliniken på Bergsåker, så jag vet ganska exakt vad de väger. Tex hade nordisen gått ned 2kg mot ifjol och fjordingen 4 kg. Dessutom har alla hästar och åsnor ( förutom nordisvalacken )vägt mer än vad jag skulle ha gissat på. Dock har jag aldrig kollat mot ett band och är nyfiken om man kan gå efter ett sådant.

Sv: Vet ni hur mycket era hästar väger?

Ja jag vet vad mina väger (btw, 2 resp 4 kg är inom felmarginal, kan bero på hur mkt de ätit/druckit den dagen, och om de kissat nyss eller nästan har blåsan full osv).

När jag testat mot viktmåttband så har det diffat +/- 25 kg på de jag kollat, med ett undantag men där är jag inte säker på att vågen talade sant (han stod inte riktigt still så fick kolla fort), om vågen stämde där diffade måttbandet 40 kg.

Jag väger dock inte med bandet utan bara kollar vartåt vikten går, dvs det är inte så petnoga för mig omd et visar rätt eller ej, men jag ser om det går upp eller ner.

Har inte använt måttband men har däremot räknat med den här formeln när man tar brästomfång och hästens längd och delar och håller på. (har den inte i huvudet just nu), och fick då fram att han vägde 445kg, och enligt Strömsholms våg vägde han 449 så det stämde ju rätt bra.

Japp. jag vet på kg vad de flesta av mina ponnier väger. Nyttjar flitigt Täby galopps våg :D

B ponny 1.28 welsh 295kg
C ponny 1.34 welsh 310kg
C ponny 1.37 welsh 350kg
C ponny 1.38 connemara 400kg

INgen av dem är feta utan normal hullade med normala muskler.
Kvar att väga är cobdamen som jag tror ligger runt 550-600kg (1.48cm) samt 1 åringen som inte heller har fått galoppat ännu;)

Har testat dem mot måttband och där har det diffat upp till 25kg mot vågvikten.

Åt vilket håll har det diffat?
Jag misstänker att måttbandet drar av lite vikt.

Måttbanden kan diffa kraftigt om hästen är vissa modeller, min halvblodshingst kollades ena dagen med viktmåttband och enl det vägde han då 489 kg (inte för att vi trodde på det på en 170 cm hlb hingst) dagen efter på kliniken vägdes han på våg till 650 kg, så det var bara en liten diff 161 kg på honom ............

Det känns som att måttbandet "drar av vikt" däremot kanske det beror på var man mäter? Kanske man mäter på fel ställe för att måttbandet ska stämma eller något?! :crazy:

Ja, har vägt båda mina på våg.
Den stora ligger på 530kg (ca 1,70 hög) och ponnyn på 390kg (ca 1,48 hög).

Det känns som att måttbandet "drar av vikt" däremot kanske det beror på var man mäter? Kanske man mäter på fel ställe för att måttbandet ska stämma eller något?! :crazy:

Mäter man rakt, såhär: I blir måtten mer fel än om man mäter som man ska enligt mina hästtdningar, såhär /. Bandet precis bakom manken, och sen ner till precis bakom armbågen.

I mina fall, jag mäter/väger alla och kollar diff så har det som sagt diffat MAX+/- 25 kg, dvs både uppåt och neråt, med ett undantag, om då vågvikten var rätt diffade 40 kg, och då visade bandet - 40 kg.

Jag har använt tre olika sätt att mäta vikten på min häst.
Viktmåttband + 2 olika formler. Nu kommer jag inte ihåg vilken metod som gav vilket resultat men det skillde mellan 575 och 650 kg. Lite jobbigt om jag blir tvungen att avmaska.

Jag har använt tre olika sätt att mäta vikten på min häst.
Viktmåttband + 2 olika formler. Nu kommer jag inte ihåg vilken metod som gav vilket resultat men det skillde mellan 575 och 650 kg. Lite jobbigt om jag blir tvungen att avmaska.

Inte speciellt, då tar du den högsta viken och avmaskar på, dvs 650 kg.

Maskmedel kan överdoseras ganska häftigt utan fara. Att underdosera är ingen fara för hästen, men kan ge resistens hos parasiterna och således otillräcklig effekt, så häldre överdos än underdos.

Jag vet vad mina väger på våg, jag avrundar även vågvikt uppåt när jag avmaskar. Avrundar uppåt till hela hundratal. Dvs 550 kg häst avmaskas för 600 kg t ex.

Jag vet inte vad mina väger!
Men i helgen flyttar ajg till stall där skolan har våg för ja större djur bland annat!
Visar inte på kgt men den visa ton:P Så man har ett ungefär att gå på.

Ska bli spännande två av mina är överviktiga!
Har ett russsto på 125 cm, omusklad och FET. hon ska ju ner antal kg oavsett vad vågen väger.

Ett varmblodssto som är överviktig, fått ritkig gräsmage.. hon är 155 cm, ska bli kul o se där med!

Sen ett halvblod som har svårt o hålla vikten uppe på 175 cm.
Vet inte ens vad han bör väga, det känns viktigast då han har mest problem. Ngn som vet vad en låång herre på 20 i den höjden bör väga? Kan ju PMa eventuellt =)

har aldrig vägt min häst, endast använt måttband men då rundar vi uppåt om det gäller avmaskning...
måttbandet visade att min 1½ åring paintsto ca.140-145cm hög vägde samma som lilla tjock shettiskillen på ca. 110cm. vet ej vad man ska tro om detta...

Maskmedel kan överdoseras ganska häftigt utan fara.
Avrundar uppåt till hela hundratal. Dvs 550 kg häst avmaskas för 600 kg t ex.

Ok, det låter ju bra. Jag läste nämligen nånstans (som jag irriterande nog inte hittar nu och kan hänvisa till) att det inte alls var bra att överdosera och självklart kommer jag inte ihåg anledningen.

Inte för att jag tror jag ska bli tvungen att avmaska, grabben har nollat på kolla masken i fyra år nu.

"Väger" med måttband + formeln, ger kanske inte 100% exakt vikt med visar upp- och nedgångar :)

Ni har inte den formeln och kan dela med er? :angel:

Om du googlar på "häst +vikt" så kommer det upp ett flertal länkar som innehåller lite olika formler. Senaste nummret av Tidningen Ridsport hade även en artikel med lite olika formler.

Jag blev ganska chockad när jag vägde mitt lilla halvblod (1,61 cm), som är ganska smäcker, ganska välmusklad, lagom i hull (kanske ngt över). Hon vägde 580 kg. Det hade jag inte trott!

På ett ungefär vet jag. Vägde honom i maj, då vägde han 626 kg.
Men nu skulle jag gissa på att han väger ca 615-620 kg.

Jag vägde mina islänningar i samband med betessläppet och avmaskningen och kollade samtidigt vad måttbandet visade eftersom jag aldrig har vägt innan. Resultatet:

Häst nr 1: Smäcker, var lite väl mager men musklad ca 140 cm hög. Viktmåttbandet visade 318 kg och vågen 350 kg.

Häst nr 2: Överviktig, borde vara relativt smäcker vid rätt vikt, ca 136 cm hög och kort i kroppen, inte lika mycket muskler. Måttbandet visade 340 kg och vågen 388 kg.

Så måttbandet stämmer inte särskilt bra på islänning, i alla fall inte om de är korta i kroppen. Vet att den lilla hästen har "vägt" över 400 kg på måttbandet, vill inte veta vad vikten var i verkligheten :angel:

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
640
R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem... 2 3
Svar
47
· Visningar
5 136
Senast: Casacha
·
Ekonomi & Juridik Är det vanligt att ni tar tillbaka en häst fast ni inte måste? Jag har sålt några hästar/ponnier främst åt andra och har möt de... 2 3
Svar
42
· Visningar
8 447
Senast: meadow
·
Hästvård Mitt engelska fullblossto har förvandlats till en engelskfullblodsKO :devil: Trodde först det berodde på väääärmen, vi har ju haft... 2 3
Svar
58
· Visningar
5 564
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka