VETEHALM ?

B

**BORTTAGEN**

Är det på något sätt farligt att ströa med vetehalm som har nästan alla ax kvar? Hästen ifråga tycker att halmen är väldigt god. Jag tänkte att om han äter den så borde det bli en hög fosfor halt, eller kan han inte tillgodo se sig veten om den är hel?

Tacksam för svar !!
 
Nej så är det...läs om halmens näringsvärde i boken Hästen, Näringsbehov och fodermedel så får du se.
 
Men det står väl bara HALM va? Och all stråsädeshalm är likartad. Men försäkerhets skull (bara så att ni tror mig) så ringde jag upp C. Plack :bow: och hon sa att vetehalm innehåller fosfor, kalcium, magnesium, energi. .....men det visste jag ju sen förut :smirk:
 
Nej, det står 5 olika sorters halm, vete, havre, gräsfrö, baljväxt och NH3 behandlat. Såklart om halmen är dåligt tröskad är det ju ax kvar, men ordentligt tröskad så ska ju axen vara obetydliga...även om det kan finnas ett och annat. Halm ska ju inte domineras av ax, utan strå...axen ska man ju tröska.
 
Tja, då ljuger dom i boken då...även om C Planck säger annat till dig...vad vet jag...tryckfel då... :confused:...då får dom väl skriva om boken...eller nåt. Men själv skulle jag inte haka upp mig nämvärt på att halm i sig skulle inverka fel på mineralhalten i hästens foderstat...Är ju rätt obetydligt.
 
Tryckfel.

Har kollat i olika fodertabeller och i alla så står det samma sak att vetehalm innehåller mineral, även i min gamla lärobok för mjölkkor :cool:
 
Gammeln, en parantes....
ÄR du verkligen 94 år gammal? Känns inte som om man borde vara så pigg och vaken och haj på datorer då....
:confused: :bump:
 
Ja men det står ju i originalinlägget att det är "nästan alla ax kvar". Då kan man väl inte betrakta det som vanlig halm ? Jag tycker det låter farligt att strö med sådan halm, havre ska man ju inte ge färsk, varför vet jag dock inte.
 
Det finns alltid ett och annat undantag som har förmånen att få leva länge och dessutom i ett icke-dement tillstånd :D

Datorer......det är väl som att skriva på en skrivmaskin :cool:
 
Jo, själva skrivandet, men din bild i din profil, och tilläggen för glad/sur/frågande etc?
Dessutom låter det inte som om du vore 94 när du skriver...

Isåfall den piggast och mest alerta i världen!?
 
Om jag förstått allt rätt innehåller vetehalm energi och mineraler ? En Equieterapeft (vet inte hur det stavas) som brukar komma till vårt stall säger att det är farligt att hästar äter vete haml, för att det innehåller gluten ? Och hon menar att en häst kan vara allergisk mot gluten som en människa ?

Visst kan en häst bli allergisk, men det kan den väl bli mot vad som hälst?? :confused:
Hon har ju änndå utbildning på detta, så jag hoppas hon vet vad hon säger till folk.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
541
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp