Bukefalos 28 år!

veterinär sekretess

Sv: veterinär sekretess

*Kl*
Vad gäller veterinärvård och så, så har jag flera gånger varit in med mammas katt. Iofs skriver jag in den i mammas namn osv då, och hon vet naturligtvis om det. Men aldrig varit minsta 'problem' att det är annan än djurägaren som kommer. Ska släpa pappas hund till blodgivning imorgon med, och det var jag som 'anmälde' hunden som blodgivare etc, de har inte ens pratat med pappa (men det har givetvis jag, och han har sgat att han vill hon ska vara blodgivare).

Och visst, familjen har samma efternamn, men ingen har ju frågat 'och vem är du' så att säga, och krävt att jag ska legitimera mig eller så. Pappa var in med min hund en gång när jag var på sem, och han hade inte koll på varken vad det var för blandras, eller när hon var född ;) Han skrev in henne under sitt namn på kliniken. Inga frågor, däremot sa han ju 'det är dotterns hund' som förklaring varför han hade så dålig koll. Men det kunde ju vara bullshit, han kunde ju snott hunden liksom (oregistrerad så gick inte kolla vem som stod som ägare t ex).

Så, kliniken anser jag inte gjort fel så, DÄREMOT så alla kliniker jag anlitar, både för häst och hund, kör separata journaler. Dvs om hund X varit in med Anna Andersson, och sen kommer samma hund X in med Kalle Karlsson som påstår att han är nya ägaren, så får han en 'egen' journal. Helt enkelt för sekretessen, de får inte utan fd ägares medgivande delge vad hunden varit in för innan eller vad som står i journalen. (Tyvärr).

Jag har också ringt försäkringsbolaget och försäkrat mammas katt (i hennes namn), och ändrat försäkringen åt henne. Inga problem. Så tror din sambo skulle kunna ringa och ändra ang 'min sambos hund'. Sen, är DU man eller kvinna? Sorry frågan, men sambon är ju en han, och om du är en 'hon' fattar jag inte hur han kunnat säga upp försäkringen genom att utge sig för att vara du? Hörs ju skillnad på en mans- och en kvinnoröst isf liksom? Snarare då att han sagt upp försäkringen ÅT dig? (Men utan ditt medgivande)
 
Sv: veterinär sekretess

Som veterinär har du ingen möjlighet att kräva att alla djurägare ska ta med sig köpekontrakt och legitimation vid varje besök. Ofta är det inte en och samma "ägare" som kommer utan ömsom är det herr Djurägare, fru Djurägare eller dotter Djurägare som dyker upp med familjens hund eller katt.

Det är förstås negativt ur behandlingssynpunkt eftersom det inte alltid är den som sköter djuret som kommer - och då är det besvärligt att få en korrekt beskrivning av problemet. Ibland ringer då pappan till mamman så att vetten kan få prata med henne i telefonen... Smidigt värre, tar inte alls dubbelt så lång tid...:devil:

Vid avlivningar händer det mer än en gång att man funderar på om djur och djurägare verkligen hör ihop. I proncip kan ju vilken sur farbror som helst fånga in grannens katt och ta med den till vet för avlivning. Det finns inget väl fungerande ägarregister för katter (öronmärkningen är ett skämt...) och om den som kommer in med kissen säger att "här kommer jag med Sotis, han har tyvärr blivit gammal och sjuk" så är det ingen som ifrågasätter det.
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 395
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 559
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 365
Senast: klystron
·
Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
7 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II
  • Stripbete

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp