Veterinärbesiktiga...

Sv: Veterinärbesiktiga...

Säljer jag en häst för 10.000:- så är det inget tävlingsämne och den har antagligen någon skavank någonstans. Köparen får gärna besiktiga hästen men på egen bekostnad. 10.000:- är att skänka bort hästen och då lämnar man inga garantier.
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Det du inte upplyser köparen om räknas som en typ av garanti, således bör man som säljare ta upp ALLA skavanker i dager annars riskera man nog en missnöjd köpare även om priset är lågt i dina ögon.
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Jag har köpt en billig häst obesiktad en gång, det har nog varit min livs bästa affär, hon finns kvar efter 10 år..

Klämde och kände lite på henne och kollade av fötterna på henne, så det såg jämnt slitet ut på skorna(snett och vint betyder oftast nån form av snedbelastning/ont och hovar/skor säger ganska mycket) ,provred henne, sen var affären klar!
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Jodå, det är okej att överlåta försäkringen på dig. Men då för inköpssumman + 5000 kr (så har de flesta bolag tror jag). Jag skulle nog iaf ha gjort en gårdsbesiktning.
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Jodå, det är okej att överlåta försäkringen på dig. Men då för inköpssumman + 5000 kr (så har de flesta bolag tror jag). Jag skulle nog iaf ha gjort en gårdsbesiktning.

Det hade jag inte en aning om :o När jag tog över försäkringen ringde jag bolaget och hade en rad frågor (var min första egna) men ombudet frågade aldrig om köpesumman... Och jag hade ingen aning om att jag skulle berätta sånt.
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Jag personligen är ganska nojjig så jag hade definitivt gjort en besiktning för att få veta vad jag får s.a.s. Jag känner inte att jag har hästöga så som en bra veterinär har.
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Läser man försäkringsvillkoren noga så ser man att det är sådana villkor. Jag vet inte om jag har hamnat hos nitiska ombud, men dom har alltid frågat om köpesumman - men jag har aldrig behövt visa kvitto. (Iofs har jag aldrig ljugit heller).
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Alltid besiktning oavsett priset, och då på klinik. Har själv gjort misstaget att inte göra en besiktning på en billig häst, har henne än men tror nog det hade varit en intressant besiktning.:grin:

Skriver under på ovan.

Sen kan jag tänka mig gårdsbesiktning med OM gården hästen står på har bra faciliteter, dvs jämförbara med klinik.

Ang inköpspris som skrivits om tidigare, så har det alltid frågats, och på en livskadeanmälan ska inköpsdatum, inköpspris och säljare skrivas med. Sen kanske de inte kollar, men som sagt, man får inte ha en häst överförsäkrad, utan inköpspris räknas generellt som marknadsvärdet, ev med ett litet påslag (t ex 5 K som nämnts, inte alltid det godkäns dock, utan då får man höja efter ett år).
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Det står bland de första punkterna i villkoren, iaf i IF och Sveland (de jag har på datorn). Agria orkar jag inte kolla, men de har alltid frågat, och vi hade lite besvär när jag skulle försäkra fölet, egen uppfödning, då datorn slog ifrån för det översteg inköpspris för mkt, så tillslut fick vi sätta livvärdet som inköprspris för datorn skulle godkänna det. När jag köpte fbldamen frågade de ju vad jag köpt för, och konstaterade sen att 'ja då är det ju det du får ha henne livförsäkrad för, om du inte vill ha lägre belopp?'

Sveland:
Livförsäkringsbelopp
Livförsäkringsbeloppet för hästen skall högst motsvara marknadsvärdet och fastställes med ledning av inköpspris, avels- och tävlingsmeriter eller andra meriter.

IF:
Försäkringsbelopp

Häst försäkras till ett av försäkringstagaren angivet försäkringsbelopp. Försäkringsbeloppet
ska högst motsvara hästens marknadsvärde.
Marknadsvärdet bedöms med ledning av inköpspris, härstamning, avels-, tävlings- och
andra meriter.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
936
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Hej! Snart skall jag börja leta tävlingshäst och funderar över vad försäkringen kommer kosta ca i månaden om man skulle försäkra den i...
Svar
6
· Visningar
973
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
875
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp