Veterinärbesiktiga...

Maira

Trådstartare
...häst som kostar 10.000:- och är försäkrad utan reservationer för 40.000. Skulle ni göra det? Under förutsättning att den känns fräsch när man provrider osv.

Eller bör säljaren stå för en besiktning?
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Jag skulle besiktiga, av den enkla anledningen att spara mig själv många tårar och ångest ifall det inte var helt bra med hästen. Hatar att stå med halt, sjuk eller skadad häst.
När jag köpt så har jag stått för kostnaden ifall hästen gått igenom besiktning säljaren ifall den ej gått igenom.

Prata med säljaren och bestäm innan är mitt råd, men JA besiktiga för att bespara dig själv bekymmer.


/B
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Jag har köpt många obesiktade hästar, både äldre och yngre. Det mesta man kan se vid en gårdsbesiktning kan jag se själv. Om du inte känner att du kan göra den bedömningen så är det ju skönt att ha en besiktning i ryggen innan du själv börjar rida och träna hästen.

Om det varit en dyrare häst så kan det bli aktuellt med röntgenplåtar för vanliga fel inom relevant ras.
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Att hästen har ett försäkringsvärde är inget försäljningsargument... Du har rätt att försäkra häten i vad du köper den för (+ 5000). Om du tex får hästen utdömd senare är risken stor att du inte får ut mer än vad du har gett.
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

...häst som kostar 10.000:- och är försäkrad utan reservationer för 40.000. Skulle ni göra det? Under förutsättning att den känns fräsch när man provrider osv.

Eller bör säljaren stå för en besiktning?

Detta är svårt att råda om. Personligen skulle jag inte besiktiga av den enkla anledningen att jag heller inte skulle förvänta mig en prickfri rid/tävlingshäst i den prisklassen. Är det en promenadhäst eller unghäst så kanske den inte kommer nyttjas så hårt?
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Jag skulle ställa mig frågan varför en häst som är försäkrad för 40000 kr säljs för 10000 kr, och visst kan summan verka liten men på kliniken är summorna detsamma för samma behandling oavsett om hästen kostar 10000 kr eller 100000 kr.

Säljaren vet nog konditionen på hästen, men det är i så fall du som är intresserad av att få veta detsamma och helst från en opartisk person som egen vald veterinär.
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Om jag har tänkt rida på hästen skulle jag besiktiga oavsett vad inköpspriset ligger på. Jag vill helt enkelt veta vilka förutsättningar hästen har och en besiktning är en så otroligt liten kostnad i det långa loppet.

Ska jag ha hästen som sällskap så är besiktning inte lika viktigt.
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Detta tycker jag också låter konstigt - varför detta låga pris om den är försäkrad i 40'? Det måste ha funnist en anledning till denna försäkringssumma och att sedan i princip skänka bort hästen.

Men vad är det för häst och vad ska du ha den till? Utan den infon kan man inte ge något råd.
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Försäkringssumman är ju inte relevant utöver informationen att det finns en försäkring att ta över. Att hålla kvar hästen i urpsrungliga 40 000 kr liv när du köper för 10 000 kr kan komma att bli försäkringsbedrägeri. Livbelopp är sällan 5000 kr över marknadsvärde, och marknadsvärde är inköpspris i det här sammanhanget.

Besiktning eller inte hänger nog helt på hur du ser det själv. Är du beredd att ta strulet med en sjuk häst eller det svåra beslutet att avliva hästen som du kanske inte haft så länge, p g a ett problem som du kunde ha upptäckt innan köp?

Vi har köpt obesiktigade hästar i den prisklassen, men då också varit beredda på vad som kan komma.
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Jag besiktigade min häst som kostade 10.000 och skulle besiktigat oavsett inköpspris. Jag vill veta att hästen är frisk (även om det inte är någon hundraprocentlig garanti) och vill inte köpa på mig bekymmer i onödan.
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Gårdsbesiktning eller klinikbesiktning?

Jag besiktigade min häst som kostade 10.000 och skulle besiktigat oavsett inköpspris. Jag vill veta att hästen är frisk (även om det inte är någon hundraprocentlig garanti) och vill inte köpa på mig bekymmer i onödan.
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

När jag köpte nuvarande hästen gjorde jag en gårdsbesiktning, men skulle jag köpt idag så hade jag gjort en klinikbesiktning. Av den enkla anledning att jag har fullt förtroende för "min" veterinär på närmsta klinik. :) Har aldrig funderat på att välja bort den veterinären för någon annan. (Så länge jag har möjlighet att åka dit vill säga. Skulle hästen vara akut sjuk så är kanske andra alternativ att föredra.)
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Jag köpte mitt halvblod för 10 000 och även han var försäkrad, men bara för 15 000.
Han såldes väldigt billigt pga att han var en så kallad "problemhäst". 5 år gammal och inte inriden pga att de hade blivit avslängda och blivit rädda. Jag är hans femte ägare.
Besiktade aldrig honom utan resonerade som så att om det inte funkar och det är något fel på honom så skulle jag ta bort honom (och förlora pengarna). Lyckligtvis har det inte varit några fel på honom och jag har haft honom i snart 3 år. Inte en enda dag sjuk.

Jag hade inte besiktat en billig häst, men beror ju självklart på vad man själv har för kunskap.
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Så kan det knappast vara.

Exempel:
A säljer sin häst med hyfsat bra stam till B för 10.000kr. Hästen är en ohanterad unghäst och A tycker hemmet är viktigare, därav priset. Ska då inte B kunna försäkra hästen för 30.000kr?

Summan i kontraktet avgör inte hästens värde. Sålde min ponny billigt då jag gillade familjen (40.000kr) och dom har henne försäkrad för 60.000kr. Eftersom jag valde att sälja henne billigt till dom så är ju inte hästen värd mindre.
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Detta har diskuterats innan, ring och hör med bolaget. Jag kan försäkra dig att deras syn är samma som den jag berättar.
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Varken jag eller Lovisaleonora har fel... För flera år sedan fanns det en tråd på Buke där en person köpte en ponny "billigt", den blev sedan utdömd och när personen ifråga fyllde i köpesumman på livskadeanmälan så fick h*n inte betalt för mer än vad hästen kostat.
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Detta tycker jag också låter konstigt - varför detta låga pris om den är försäkrad i 40'? Det måste ha funnist en anledning till denna försäkringssumma och att sedan i princip skänka bort hästen.

Men vad är det för häst och vad ska du ha den till? Utan den infon kan man inte ge något råd.

Vi köpte vår ponny för 15000 och hon var försäkrad för 30000. Inget konstigt med det tycker jag. Ett sto som gett fina föl, men som inte fungerade som lektionshäst på ridskolan.
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Svarar alla:

Hästen är 17 år och har inte uträttat så mycket de senaste åren. Tidigare startat L:B dressyr och 90 cm hopp.

Försäkringen har bara rullat på. Vet inte vad värdet på hästen kan vara i dagsläget? Det går alltså inte att bara överlåta försäkringen?

Säljes enl princip "bra hem viktigare än pengar".
 
Sv: Veterinärbesiktiga...

Alltid besiktning oavsett priset, och då på klinik. Har själv gjort misstaget att inte göra en besiktning på en billig häst, har henne än men tror nog det hade varit en intressant besiktning.:grin:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
936
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Hej! Snart skall jag börja leta tävlingshäst och funderar över vad försäkringen kommer kosta ca i månaden om man skulle försäkra den i...
Svar
6
· Visningar
973
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
875
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp