Bukefalos 28 år!

veterinärbesök

vi går mycket på asfalt för att slipa dom på "naturlig" väg. och efter mycket tjat kan man då och då klippa pyttelite. problemet är att de nu blivit så långa att jag misstänket att pulpan är onormalt långt ner, och jag tänker då inte klippa så det blöder och förstöra hennes förtroende för mig.

ps. hunden som jag haft som valp är det inga problem att klippa klorna på ;) men varannan vecka? dom klipper jag kanske varannan månad, om ens det.
 
Klipper klora hemskt sällan den varma torra årstiden, då nöter dom bra själva. Men när hösten och blötan, vintern o snön är här då blir det varannan vecka... Låter väldigt länge att bara klippa en gång varannan månad, men beror ju på underlag som sagt!
 
labben har jättedåliga klor, har frågat på tidigare trådar om "botemedel". de har samma sorts foder (lone star) och den andra hunden har stenhårda klor... båda har fin päls och så så jag vet inte vad det beror på. "tummen" klipper jag aldig kortare, bara rakare.
 
En hund i schäferstorlek har sällan ngn tandsten o tala om på kindtänderna utan oftast bara lite på basen av hörntänderna vilket ofta går att ta utan sedering. (Små)-hundar med ordentligt med tandsten behöver oftast sövas för att det skall gå att göra ett bra jobb.
PL
 
ja, jag är lättlurad :smirk: :o

i morgon kl 9 är det dags. håll nu tummarna för oss så att dom inte hittar nåt farligt!
 
Jag klipper vovvens klor varannan vecka så att just pulpan inte skall växa med ut. Jag hade jobbigt med det från början för att jag blev rädd nar han morra till och gnydde. Men när man lägger honom på sidan och någon gosar med huvet och har litet hundgodis till pass går det jättebra. Sen finns det sånt där gult pulver med alun som man doppar klon i ifall det blöder. Det är ju inte farligt och det verkar ju verkligen inte som om ifall man klippt litet för långt så att det blöder. det skulle göra ont direkt sekunden efteråt ens. Har inte så mycket asfalt runt ikring så det skulle räcka för kloslipning :)
 
hon skulle fått en hjärtattack och dött på fläcken om man ens tänkte tanken att man kanske skulle vara två :crazy:

bor i stan, så asfalt har jag gott om.
 
Och "mina" klor är ljusa och "dina" måste vara helt mörka förstår jag när jag ser användarbilden..då blir det ju mycket svårare!
 
Ja har lyckats klippa illa någongång, e som du säger svårt med svarta klor ;) Men ingen av hundarna har reagerat direkt och det har slutat blöda ganska omgående, men har nog bara lyckats nudda till pulpspetsen :p
Många tycker som du tyckte att det är obehagligt att klippa klorna och då tror jag både för hunden och ägaren att det är bättre att man ber om hjälp eller går till vet. till att börja med, det e så lätt att det går fel när man är nervös och då blir lite stressad. Hunden känner det direkt.
Sedan är det nog många som igentligen inte vet vad en normallång klo är, eller???
 
det är inte min hund på användarbilden (men visst är den söt :love:) och det är min schäfer som ska vara hos vet ;)

men nu är ingen lyckligare än jag, för hon var frisk som en nötkärna, hade ingen farlig tandsten (så dom tog inte bort den) och klorna är numera korta och fina. har också fått reda på lite namn på duktiga människor, + att det är mycket sällsynt att en hund blir aggressiv pga smärta.
 
ja, det var vad han sa. förklarade också min hunds regelbrytarangrepp som en sorts mammaagressivitet. det lät i alla fall himla fint när han beskrev det, och jag tror att det kan stämma.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 221
Senast: Tonto
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 413
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 458
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp