Bukefalos 28 år!

veterinärbesök

Milosari

Trådstartare
tandskrapning, kloklippning och allmän hälsokontroll, vad kan det tänkas kosta? inför hundpsykologbesöket vill jag kolla så att hon är helt frisk, så att hon inte har ont nånstans.
 
Vet inte riktigt då jag gör både kloklippning och tandraspning själv.
Men min vet. tar alltid 250 kr i grundavgift sedan tillkommer kostnader för det dom gör! Tror nog dom flesta vet. har en grundavgift i den summans storlek. så det är det minsta du får räkna!
 
hon måste drogas för att man ska kunna ta klorna... jag har satt av 1000 kr, det måste väl ändå räcka?
 
Är det nån som vet vad bara tandskrapning kostar? Söver dom hunden då eller?
 
Nää inte söver dom hunden vid tandraspning. Då skall det vara något väldigt speciellt, livrädd hund eller andra problem.
Tandsten är ganska enkelt att fixa själv, bra att lära sig så spar man några kronor var år!
 
Söva ja då kan det nog dra iväg, men du kan säkert få reda på vad det kommer kosta när du bokar tid...
 
Okej. Jo vi har en rasp hemma och brukar borsta tänderna men maten fastnar ju längst in på kindtänderna.. Hur ofta måste man borsta för att hålla tandsten borta? Efter att man har tagit bort det alltså.. Eller finns det nåt annat bra tips?
 
När dom skrapade tänderna på min hund sövde dom honom och det kostade 1500 kr. Fast från början när jag ringde dit sa dom mellan 4-900 eller nåt :smirk:
 
Okej så dom söver om det inte går att komma åt eller om dom är oroliga? :confused:
 
På "vårat" djursjukhus kostar en tandskrapning 1500 kr. Denna görs med ultraljud och dom söver alltid ned hunden.
 
Sederingen går lös på runt 500:-, sen tillkommer överigt jobb...
 
shit. men hon behöver nog inte sövas, bara drogas ner så pass att hon inte stretar emot. men jag tror att det är svårare att klippa klorna...

ang hälsoundersökningen... vad kan dom göra om hon inte visar några symptom? jag nojjar ibland och tror att det är nåt fel på hennes livmoder eller äggstockar (hon löpte 2 mån för sent i höstas), kan de se om det är något fel på blodprov? det går inte att palpera henne, då skriker hon som en stucken gris. inte för att hon har ont utan för att hon är rädd.
 
Så är det säkerligen, men kan nog vara olika som det verkar!
Jag skrapar som sagt själv och har så alltid gjort och min vetrinär brukar kolla att det är okej och hittils har det varit det.. Men det är visst olika på olika hundar hur mycket tandsten dom får!
 
Ja så borde det ju vara. Min hund har ju väldigt långa läppar så det fastnar väl rätt så mycket skit där under.. :crazy:
 
min schäfer är 6 år i år och hon har aldrig fått sina tänder skrapade eller borstade innan. hon har visserligen inte fått någon synlig tandsten, men eftersom det är svårt att titta på insidan av molarerna och premolarerna så tycker jag att det är bra om vet kan kolla så att det ser bra ut.
 
På mitt djursjukhus använder de också ultraljud (som är det i särklass bästa sättet att få bort plack). Anledningen till att de söver är att de måste intubera för att förhindra att inte hunden får i sig det plack som lossnar (innehåller mänger m bakterier som kan komma att infektera hunden allvarligt).

Men man ska ju veta att det alltid innebär en risk med narkos, så precis som med allt annat får man väga för och nackdelar.
 
Hej

För att kunna göra tänderna ordentligt rena krävs det att man söver hunden. Det spelar ingen roll hur snäll hunden är. Att bara skrapa tänderna med en tandstensskrapa går på en vaken hund, men om man ska ta bort tandsten under tandköttskanten med hlälp av ultraljud(ett verktyg som med hlälp av vibrationer och vatten tar bort tandstenen) måste man söva den. det är inte kul att göra detta om hunden bara är sederad. Hunden känner allt och tycker att det obehagligt.

Kostnader:
tandstensborttagning inkl. allt (Poliklinikavgift, narkos mm) kostar 930:- Att klippa klorna kostar 60:- När man ändå har hunden riktigt nersövd kan man passa på att klippa ner de till spetsen på pulpan och bränna. Kostnad 120:- (istället för 60:-)
Veterinärundersökningen ingår i priset, sålänge du inte vill ha en riktig besiktning med intyg och så, för då kostar det 370:- extra,.

Med vänliga hälsningar

Tolvis, djursjukvårdare :bump:
 
tack. jag ringde och frågade och dom sa mellan 900 och 1200 kr.

sköterskan lät dock förvånad att jag ville kolla upp henne, så att hon inte har ont nånstans, innan jag tar henne till en hundpsykolog. är det inte så att de kan vara agressiva mot andra hundar pga av smärta? det har jag hört på flera håll :confused:
 
hon måste drogas för att man ska kunna ta klorna...
...men hur gör du i vanliga fall när du klipper klorna då??? Det går väl inte att söva/droga vovven varannan vecka för kloklippning :confused:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 227
Senast: Tonto
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 413
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 458
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp