Veterinärbuffert

Vipp

Trådstartare
Ni som har 2 eller fler hundar, vad har ni för veterinärbuffert? Jag kommer förmodligen skaffa hund nr 2 inom snar framtid och undrar vad som kan vara en lämplig buffert.

Jag har idag ett veterinärkonto med ca 13.000kr (fyller på varje månad) och sen ett allmänt sparkonto med 85.000kr. Dock så planerar jag en eventuell renovering med dessa pengar så blir väl ca 45.000kr kvar efter renovering och inköp av hund. Tror ni det skulle räcka eller bör jag spara kanske 1 år till innan jag köper hund nr 2? Jag har den mest omfattande försäkringen som finns på nuvarande hund och kommer ha det på nästa också.

Då tänker jag att veterinärkontot är i första hand och för planerade besök/utredningar och allmänna sparkontot som ett stöd till veterinärkontot om det börjar sina, vid akuta och stora ingrepp.
 
Ni som har 2 eller fler hundar, vad har ni för veterinärbuffert? Jag kommer förmodligen skaffa hund nr 2 inom snar framtid och undrar vad som kan vara en lämplig buffert.

Jag har idag ett veterinärkonto med ca 13.000kr (fyller på varje månad) och sen ett allmänt sparkonto med 85.000kr. Dock så planerar jag en eventuell renovering med dessa pengar så blir väl ca 45.000kr kvar efter renovering och inköp av hund. Tror ni det skulle räcka eller bör jag spara kanske 1 år till innan jag köper hund nr 2? Jag har den mest omfattande försäkringen som finns på nuvarande hund och kommer ha det på nästa också.

Då tänker jag att veterinärkontot är i första hand och för planerade besök/utredningar och allmänna sparkontot som ett stöd till veterinärkontot om det börjar sina, vid akuta och stora ingrepp.
Jag har väl runt 70 000 kr som jag kan ta ut direkt vid behov. Det är inte öronmärkt för just hund/veterinär. Det är mer allmänt för akuta och oväntade utgifter.
Resten är låsta i fonder och andra investeringar. Så det kan ta någon/några dag att få loss de pengarna.
Men hundar och häst är försäkrade och jag bör kunna direktreglera. Så det känns iaf safe. Skulle det krisa kan jag låna av pappa medans jag frigör pengar från investeringar.
 
Jag har bara vanligt sparande och fonder även om jag tänkt att jagvska ha ett hundkonto. Har fyra hundar och har kunnat direktreglera när det varit nåt för det mesta.
 
1) Kolla hur stor självrisk du har på försäkringen och vilket maxbeloppet är
2) Beräkna hur mycket du skulle få betala ur egen ficka om du utnyttjar maxbeloppet på försäkringen
3) Känns det som ungefär den summa du är villig att lägga ut på hunden - ha en så stor buffert
Känns det för mycket pengar? Sänk försäkringen och börja om på 1
Är du villig att lägga mer? Ta den uträknade summan och lägg på sparande upp till din smärtgräns i din buffert.

Som ovan resonerar jag iaf. Har 40000kr lätttillgängligt för veterinärvård för våra djur (1 hund, 3 katter och lite får) och har ekonomiska möjligheterna att skaffa fram mer rätt snabbt om flera djur skulle bli sjuka samtidigt. (40000kr ur egen ficka gör att jag skulle klara en räkning på ca 110000kr med försäkringarna jag har)
 
Vi har tre hundar, två hästar och en katt. Alla har bra försäkringar. Har ett generellt sparkonto där jag har ca 50 000 kr.
 
Jag har inget konto eller buffert alls för mina hundar, men jag har ett kreditkort jag kan använda om det skulle bli dyrt. Naturligtvis är alla hundarna försäkrade.
 
Vi har Folksams största försäkring på båda hundarna, 120k i veterinärvård per hund och jag utgår ifrån att direktregleringen kommer fungera. I övrigt har vi dels ca 2 hela månadslöner fristående plus att jag själv har kreditkort som kan användas i värsta fall vilket tillsammans ger en fallskärm på ca 100'000 utöver försäkringen. Sen finns det ytterligare ekonomiska tillgångar i olika fonder/aktier men det tar ju några dagar att få loss.

Sen har jag också den åsikten att jag inte är beredd att betala vad som helst för att göra hunden frisk igen, från ett rent ekonomiskt perspektiv. Han har en väldigt hög försäkring som täcker väldigt mycket och man kan behandla väldigt mycket för den summan. Om kostnaderna trots det drar iväg så pass att försäkringen tar slut och sparkontona måste tömmas osv så kommer jag börja fundera på om det faktiskt är värt att fortsätta med konsekvensen att jag sätter mig själv/oss i en ekonomiskt mycket svår situation. Vissa tycker säkert jag är hjärtlös men jag är inte beredd att skinnflå mig själv eller oss som familj ekonomiskt för att rädda ett djur.
 
Vi har Folksams största försäkring på båda hundarna, 120k i veterinärvård per hund och jag utgår ifrån att direktregleringen kommer fungera. I övrigt har vi dels ca 2 hela månadslöner fristående plus att jag själv har kreditkort som kan användas i värsta fall vilket tillsammans ger en fallskärm på ca 100'000 utöver försäkringen. Sen finns det ytterligare ekonomiska tillgångar i olika fonder/aktier men det tar ju några dagar att få loss.

Sen har jag också den åsikten att jag inte är beredd att betala vad som helst för att göra hunden frisk igen, från ett rent ekonomiskt perspektiv. Han har en väldigt hög försäkring som täcker väldigt mycket och man kan behandla väldigt mycket för den summan. Om kostnaderna trots det drar iväg så pass att försäkringen tar slut och sparkontona måste tömmas osv så kommer jag börja fundera på om det faktiskt är värt att fortsätta med konsekvensen att jag sätter mig själv/oss i en ekonomiskt mycket svår situation. Vissa tycker säkert jag är hjärtlös men jag är inte beredd att skinnflå mig själv eller oss som familj ekonomiskt för att rädda ett djur.

Helt enig med dig, sen beror det ju på hunden också.. Nano och Nike skulle väl klara en lite längre konvalecens och rehab bra men att försöka hålla Nessie lugn i nån längre tid är inte bara rent djurplågeri utan ganska dömt att misslyckas. Även nåt som skulle ge lägre livskvalité och användbarhet går helt bort i Nessies fall och de andra hundarna skulle jag få bedöma om det värt det för deras del. En rehab på ett halvår är inget jag skulle vara beredd att göra om hunden är äldre tex, har hört för många historier om äldre hundar som opererats och sen aldrig riktigt kommit igen innan de gått bort. Finns såklart solstrålehistorier också men jag vill inte riskera att mina hundar får en dålig sista tid om jag kan förhindra det.
 
Men då kanske jag ändå kan känna mig trygg. Jag har 140k i vetvård och 15%\1800 i självrisk. Blir båda hundarna sjuka/skadade samtidigt och båda får räkning på 140k så blir det 45.000kr. Men samtidigt om de blir så skadade/sjuka att det finns risk att båda hamnar i maxbelopp så borde det ju handla om typ allvarlig bilolycka, allvarlig attack av annan hund, ngn konstig sjukdom och då kanske hundarna måste avlivas i alla fall innan man hinner upp i dom beloppen.
 
Helt enig med dig, sen beror det ju på hunden också.. Nano och Nike skulle väl klara en lite längre konvalecens och rehab bra men att försöka hålla Nessie lugn i nån längre tid är inte bara rent djurplågeri utan ganska dömt att misslyckas. Även nåt som skulle ge lägre livskvalité och användbarhet går helt bort i Nessies fall och de andra hundarna skulle jag få bedöma om det värt det för deras del. En rehab på ett halvår är inget jag skulle vara beredd att göra om hunden är äldre tex, har hört för många historier om äldre hundar som opererats och sen aldrig riktigt kommit igen innan de gått bort. Finns såklart solstrålehistorier också men jag vill inte riskera att mina hundar får en dålig sista tid om jag kan förhindra det.
Absolut, det finns ju en etisk aspekt utifrån hunden som individ. Våra hundar blir 2 resp 5 år gamla nu i vinter så det är unga friska hundar som är i bra fysisk kondition med goda möjligheter till återhämtning efter skada/sjukdom. Behovet av att röra sig är dock ganska stort, en borzoi och en jaktlabbe, så om vi snackar konvalescens i stillhet i många månader i sträck så hade det nog blivit problematiskt så småningom. Sen är det ju inte bara chanserna till återhämtning efter skadan/sjukdomen som jag personligen väger in där utan även vilka konsekvenser själva rehabiliteringen kan få. Att hålla en aktiv hund i stillhet i ett halvår kan ju skapa en del beteendestörningar och har man otur är det något som hunden fortsätter bära med sig även efter att rehaben är över. Beroende på hur detta yttrar sig kan det ju vara ganska påfrestande både för ägaren och för hunden.

Att behandla skador/sjukdomar som med största sannolikhet kommer leda till märkbart minskad livskvalité för hunden efter behandlingens slut går helt bort för mig, om prognosen ser ut så, då väljer jag hellre att låta hunden somna in redan från början. Exempelvis behandling av tumör/cancer/svårt benbrott genom att amputera ett ben, behandling av skada/sjukdom i ögonen som innebär att hunden blir blind eller får mycket kraftigt nedsatt syn, sjukdom som gör att hunden måste äta mediciner resten av sitt liv som ger mycket besvärliga biverkningar eller är tvungen att äta ett mycket specifikt specialfoder resten av sitt liv som hunden ändå inte mår helt bra av. Det känns inte okej för mig.
 
1) Kolla hur stor självrisk du har på försäkringen och vilket maxbeloppet är
2) Beräkna hur mycket du skulle få betala ur egen ficka om du utnyttjar maxbeloppet på försäkringen
3) Känns det som ungefär den summa du är villig att lägga ut på hunden - ha en så stor buffert
Känns det för mycket pengar? Sänk försäkringen och börja om på 1
Är du villig att lägga mer? Ta den uträknade summan och lägg på sparande upp till din smärtgräns i din buffert.

Som ovan resonerar jag iaf. Har 40000kr lätttillgängligt för veterinärvård för våra djur (1 hund, 3 katter och lite får) och har ekonomiska möjligheterna att skaffa fram mer rätt snabbt om flera djur skulle bli sjuka samtidigt. (40000kr ur egen ficka gör att jag skulle klara en räkning på ca 110000kr med försäkringarna jag har)
Så brukar jag också råda!
Själv har jag inget öronmärkt konto för hundarna men däremot ett allmänt buffertkonot för oväntade utgifter, exempelvis veterinärvård.
Har även flera kreditkort och möjlighet att betala via klarna om stora summor ska betalas utanför försäkringsbolagets öppettider dvs när det inte går att reglera.
Har även valt ett försäkringsbolag där man kan köpa mer veterinärvård ifall maxbeloppet har uppnåtts, vilket jag faktiskt fick göra för första gången i år till den ena hunden som lyckades bli så kul att hon behövde IVA-vård på ett annat djursjukhus där jag inte har rabatt, och sedan behöva bukoperation några månader efter det :meh:

Sen finns det såklart buffert/sparande låst i aktier och fonder också, men det tar ju några dagar att få loss så det räknar jag inte in i detta.
 
Men då kanske jag ändå kan känna mig trygg. Jag har 140k i vetvård och 15%\1800 i självrisk. Blir båda hundarna sjuka/skadade samtidigt och båda får räkning på 140k så blir det 45.000kr. Men samtidigt om de blir så skadade/sjuka att det finns risk att båda hamnar i maxbelopp så borde det ju handla om typ allvarlig bilolycka, allvarlig attack av annan hund, ngn konstig sjukdom och då kanske hundarna måste avlivas i alla fall innan man hinner upp i dom beloppen.
Du kan komma upp i maxbelopp av flera olika saker också. En operation där komplikationer uppstår. Sen några månader senare blir hunden allvarligt magsjuk till exempel. Så det är inte alltid bara en sjukdom/skada per år, tyvärr. Lite beror också på var man bor. I stockholm kostar veterinärvård mer än om du bor på Gotland eller i Norrland till exempel.
Tycker det låter som att du har en bra försäkring och buffert i alla fall :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver bolla lite om ngn varit med om liknande. Har en liten Chihuahua kille på 12 år som har konstaterat hjärtfel/klaff fel sedan...
Svar
3
· Visningar
1 282
Senast: super
·
Ekonomi & Juridik Hej Mitt största mål är att kunna äga en egen häst, än så länge har jag inte ekonomi att kunna täcka alla kostnader som kommer varje...
Svar
17
· Visningar
2 183
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Jag vet att om man vill minska risker för juvertumörer så bör livmodern opereras bort i tidig ålder om man ska få önskad effekt. Vår tax...
Svar
13
· Visningar
5 660
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Så, det finns ju en sökfunktion men det är så klart roligare att skapa en helt egen individuell tråd som handlar om bara mig och mitt...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 377
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp