Veterinären om att omplacera äldre hästar: "Någonstans finns det en gräns"

Annonsering om äldre hästar väcker debatt. Åsikten om en flytt på ålderns kant eller avlivning är det bästa för hästen är ofta tudelad.
– Det handlar väldigt mycket om omständigheterna, säger veterinär Hanna Friedrichsen Borg.
 
Respekterar såklart ditt beslut gällande dina hästar, men jag tycker det är svårt att sätta en fast ålder. Anledningen till att jag sålde min 22-åring och inte bara pensionerade honom var ju faktiskt att jag tyckte att han var "för fräsch" för att bara gå i en hage och skrota och tyckte att det var bäst för honom att få fortsätta jobba men på en nivå anpassad för hans kapacitet. Och det föll nog faktiskt bättre ut än om jag hade behållit honom. Så tycker nog att ett individuellt beslut är det bästa!

Ohja helt inne på ditt spår! Tycker hästar åldras oerhört mycket fortare om de ställs av helt, anser faktiskt inte det är nån bra idé! Min gamla häst köpte vi som mycket fräsch 21 åring och min foderhäst tog vi över från 25 år tror jag: hade då varit på bete hos oss två somrar :). Hemma gick han i för liten hage och kom tillbaka tunn och omusklad och han såg ut att ha åldrats väldigt mycket!! Hos oss fick han nog istället lite väl mycket mat (ganska hm. Bred) och motion ofta 5 dagar i veckan varav främst körning som han älskade- han var riktigt fin i kroppen tills 32 då han tyvärr fick tas bort akut av skada.
 
Oh ja, vad det är individuellt. Jag vet en 17-årig islandshäst som är riktigt gammal i kroppen (väldigt tråkigt) som jag verkligen inte tycker skulle behöva ett nytt hem om nuvarande ägare inte kan ha kvar den. Men jag har även känt hästar som varit extremt pigga och fina i kroppen en bit över 30 där det absolut hade gått att sälja hästen när den var 25+ under rätt förutsättningar.

Det skulle för mig vara extra viktigt att det verkligen blir rätt hem när den börjar bli äldre däremot, även om det alltid är viktigt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 592
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 868
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 723
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp