Veterinärkostnader för foderhäst

A

AFJ

Hästen är veterinärvårdsförsäkrad till ett värde av 50 000 av ägaren.
Om hästen då skadar sig hos fodervärden vid en olyckshändelse och ägaren beslutar att behandlingen ska fortsätta trots att kostnaden överstiger 50 000 vem ska då stå för den kostnaden?
Det känns självklart att fodervärden står för självrisken men kan denne även tvingas betala den överstigande kostnaden när det är ägaren som har tagit det beslutet?

Tacksam för svar
 
Sv: Veterinärkostnader för foderhäst

Ja, så kan det bli. Att man som fodervärd tvingas betala ur egen ficka. Om man inte bestämmer annat vill säga.
 
Sv: Veterinärkostnader för foderhäst

ja absolut. Jag resonerar att den som håller hästen betalar. Men dessvärre är det alltid lika svårt att få betalt i efterhand av någon som inte äger hästen. Fodervärdar är ofta inte villiga att betala mer än nödvändigt.

Skriv in allt i kontraktet och besiktiga hästen innan den åker/kommer.
 
Sv: Veterinärkostnader för foderhäst

Det är alltid bra att ha sådant reglerat i fodervärds-avtalet. Men min erfarenhet är att 50.000 räcker ganska långt, beroende på vad som händer förstås.

Annars finns ju olika alternativ:

*Man kan avtala om att fodervärden ersätter veterinärvård upp till självrisken, sedan är det ägarens ansvar.

*Fodervärden ersätter så länge försäkringen täcker.

*Fodervärden tycker att det är viktigt med en högre veterinärvård och står själv för överskjutande premie.

Men som sagt, viktigt att avtala innan vad som gäller.
 
Sv: Veterinärkostnader för foderhäst

Skriv i avtal vad som ska gälla. När jag lånade ut min häst så tyckte jag att det låg i mitt intresse att hålla med försäkringen. Fodervärden betalade istället några hundra i månaden för lånet av hästen och vi skrev att vi delar på självrisken för att det inte ska vara någon tvekan att ta ut veterinär.

Eftersom det är min egendom så ligger det i mitt intresse att den är försäkrad.

Lånade en gång en liten fångbenägen shettis som sällskapshäst. Ägaren hade den inte försäkrad och tyckte att jag skulle stå för ev vetkostnad ifall den fick fång. Det tyckte jag var orimligt och vi kom överens om att jag skulle stå för motsvarande självrisk och vi bestämde 1800kr. Ponnyn var 22 år.

Klokt att skriva hur mkt man som fodervärd ska stå för. Veterinärkostnader kan snart nog överstiga hästens värde.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 405
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 304
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 722
Senast: Tassa
·
Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon...
2
Svar
34
· Visningar
6 031
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp