Veterinärskostnad

J

josefinew

Hejsan! Jag är fodervärd till ett gulligt sto. Hon har nu skadat sig i hagen och jag fick kalla på veterinär för rengöring och så fick de sy. Kommer kosta lite kosing. men nu till min fråga: på vårat kontrakt som jag har med ägaren så står det att jag ska stå för veterinärskostnar om jag varit med och förvållat skadan, tex ridit ut på blank is och hon gjort illa sig som gör att jag måste ha ut vet. då har jag ju ändå ansett att det är ok att rida. men när hon skadar sig i hagen? vad gäller då?
 
Sv: Veterinärskostnad

Det enklaste måste väl vara att ringa och prata med ägaren. Eller det hoppas jag att du redan har gjort? Hade jag vart ägare hade jag gärna velat veta om min häst blev skadad. Hoppas hästen läker! =)
 
Sv: Veterinärskostnad

Om detta är det enda som står

på vårat kontrakt som jag har med ägaren så står det att jag ska stå för veterinärskostnar om jag varit med och förvållat skadan

så skulle jag nog tolka det som att ägaren ska stå för kostnaden. Men det är svårt att säga, om ni inte specificerat vad som gäller vid olyckor. Prata med ägaren.
 
Sv: Veterinärskostnad

Beror som sagt på vad ni skrivit exakt, men vanligast är väl att fodervärden står för alla skador som "normalt" kan uppkomma, tex skador i hagen.
 
Sv: Veterinärskostnad

Det kan ju också bero på hur hagen ser ut. Om det tex finns faror i hagen skulle jag tycka att det kan ses som att du förvållat skadan eftersom du godkänt att hästen kan gå där. Annars kanske du kan få ägaren att betala veterinärkostnaderna beroende på vad som mer står i kontraktet.
 
Sv: Veterinärskostnad

Som sagt berätta gärna vad som står i kontraktet.
Tycker det låter lustigt att ägaren ska stå för en skada som uppkommit hos dig.

Men alla vill vi ju ha olika villkor :-)
 
Sv: Veterinärskostnad

Min snälla tolkning är om du är oförsiktig och du är vållande så får du stå för det.
 
Sv: Veterinärskostnad

kl

jag vet inte hur kontraktet är formulerat men tycker det hör till standard (och hyfs) att stå för skador som uppkommer under fodertiden, även i hagen.

Så har det alltid varit när jag lånat ut på foder, eller haft foderhäst själv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 746
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 533
Senast: Habina
·
Hästvård Hej, Har ett ungt sto på 5 år som nyligen fått diagnosen skada/inflammation i Manica Flexoria (stödstruktur till ytliga böjsenan) utan...
Svar
0
· Visningar
883
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp