Veterinärbesiktning

Bukefalos 30 år!

Gargamella

Trådstartare
Länge sedan jag köpte häst, men nu aktuellt. Det är en medryttarhäst, vi känner den väl. När man veterinärbesiktigat, "måste" man ta hem hästen direkt då? Hur ska man tänka runt detta?

Nej det måste man inte. Det får ju du och säljaren komma överens om. Det man ska tänka på är risken att nåt hinner hända under tiden, därav att många föredrar att ta med hästen direkt efter besiktningen så man slipper ta hänsyn till den faktorn.

När jag köpt/sålt hästar som besiktigats så har vi gjort lite olika. Ibland hämtat i samband med besiktningen, dvs att både säljare och köpare är med och köpare har transport med sig. Och ibland att säljaren ordnat med besiktningen någon dag innan köparen hämtat. Så det är vilket som, beroende på hur man vill göra.

Länge sedan jag köpte häst, men nu aktuellt. Det är en medryttarhäst, vi känner den väl. När man veterinärbesiktigat, "måste" man ta hem hästen direkt då? Hur ska man tänka runt detta?
Jag hämtade min häst tror jag en vecka efter besiktningen, det är väl främst egentligen om man bor långt bort som det kanske är bra att ta hem hästen direkt.

Det är som andra skrivit helt vad man kommer överens om. Men det är något man bör prata om innan.

Min senaste besiktigades på en torsdag och jag hade velat hämta på lördagen. Säljaren ville däremot inte det utan att han skulle följa med mig hem direkt efter besiktningen om han gick igenom. De ville inte riskera de situationer som kan uppstå om han skadat sig mellan besiktning och hämtning. Så det blev som säljaren ville.

Innan har jag när jag haft eget stall nästan alltid tagit med hem direkt vid besiktning, men när jag stått uppstallad har det oftare dröjt upp emot en vecka innan jag hämtat.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka