Sv: Veterinärbesiktning
peter_lundin skrev:
Vad beträffar tävlingsvet som inte dyker upp så anser jag det vara oförsvarbart.
Detta med tävlingsveterinärer...
Var på tävling i granndistriktet i helgen. Vet dök inte upp förrän halv 10. (då var tävlingen igång).
Hästen gick kanon i 110. Fräsch och alert. Sen besiktning.
Han blev godkänd .. med anmärkning.. han markerade.
Va? Jag ifrågasatte vad hon sa. detta missförstods givetvis och hon skrek: - "han är godkänd" så rid ni!
Vi hade inga som helst planer att riskera hästen så vi blev väldigt paffa. Vi rider inte en häst som markerar.
Lite lurigt/obehagligt kändes det när vi inte fick veta vilket ben hon ansåg att han markerade på. Hennes ord: - det är svårt att se när han är så stel.
Vi diskuterade lite, sprang ånyo med honom, på rakt spår, longerade och sen satte dottern upp. Red på volt. Ingen av de närvarande (flera som vi litar på bl.a en hovslagare) såg något. Vet stod bakom en sarg och "smygtittade". Riktigt obehagligt.
När jag pratade med domaren ville inte vet kännas vi att hon sagt att han var gdk.

Men det var förmånga vittnen, eftersom hon skrek det och det var många på kö. Sen tvärvände hon och sa att han bara var stel.
Vi fik i denna veva också veta vilket ben hon ett tag pratade om.
Enligt denna vet var alla de 5 första hästarna alldeles för stela för att kunna se vettigt på. (Kan tilläggas att hon tittade på dem i ridhuset, inte hårt underlag..)
En sak som några sa som jag funderar på. De påstod att vet inte ska stoppa en häst som markerar eller haltar lite, för då är det ingen djurskyddsfråga. Ka det verkligen stämma att där finns någon sådan tolkningsgrej?
Och varför kände vi då oss som att det inte var fel på hästen? Varför trodde vi inte på henne?
Jo... hon började med att ta några hästar i munnen utan handskar...
tillsägelserna gjorde henne sur. (Det var inte jag men.. vi kom med hästen efter) Det + att hon var allmänt sur över allt möjligt (kanske för att hon kom 1,5 h för sent?) gjorde att vi tappade förtroendet och inte blev det bättre när hon inte sa vilket ben hon menade.
Dottern hoppade... hästen gick jättebra men samvetet gnagde.
Det blev en tur inom egen vet. Hon såg ingenting.. annars brukar hon se sånt som inga andra ser. Dock försvarade hon "sin kollega" med att han är ju ganska lat så det kanske var svårt att se, sen log hon.
Fast en sak! Jag fick valuta för min hundring i tid
Egentligen lider jag med vet. Hon trasslade in sig riktigt ordentligt och hade en himla dålig dag.