Veterinärpriser

Bukefalos 30 år!

Jag antar att du argumenterar mot något speciellt påstående här, för jag vet inte riktigt vad du citerar nu. Det är lättare om du syftar på något specifikt citerar den användaren. Annars tror jag att du generellt menar att man aldrig kan jämföra något mellan att ha barn och att ha djur.

Inlägget jag syftar på är mitt eget som du citerar. Det inlägget handlar om jämförelsen mellan barn och djur i trådens ämne, dvs finansiering av vård, och vidare diskussion om skattefinansiering av den.

Jag tänkte nog inte ens tanken att det skulle kunna tolkas som att jag påstod att man inte kan jämföra barn och hundar i största allmänhet eller i något ämne över huvud taget. Det tycker jag givetvis inte. Men ledsen om det var otydligt!

Fast det är det väll ändå inte att skaffa barn heller. Barn har rätt till sjukvård absolut.

Men förhoppningsvis skaffar man inte barn för att de ska hålla en sällskap när man mår dåligt.

Om man ska dra igång den här diskussionen igen så är ju det förhållandevis billigt att betala sjukvården en person med dåligt psykiskt mående jämfört med de kostnader som det dåliga psykiska måendet kan dra med sig om personen mår sämre utan husdjuret. Ett vårddygn på psyk är inte direkt gratis det heller (17000kr/dygn akut) för att inte tala om priset för extra insatser för socialen etc. Samhällsekonomiskt är det helt klart billigare att bara stå för kostnaderna för djuret. Är det en rättighet att må någorlunda ok? Tänker att de flesta ändå tycker det med tanke på att psykvård ändå ingår i det som bekostas av samhället.

Utsattheten man lever i när man inte kan arbeta är helt absurd, det verkar vara svårt att förstå det för många, du är helt utlämnad till beslut från andra och ifråntagen kontrollen av ditt eget liv på många sätt.

Att börja dra upp att det inte är en rättighet att ha husdjur (i många fall tillgång tills sällskap, närhet och kärlek) är så nedlåtande. Det är såklart inte självklart att staten ska stå för utsatta gruppers kostnader för veterinärvård och den diskussionen kanske inte ens hör hemma här i den här tråden. Men till det och börja dra upp att det inte är en rättighet att ha husdjur när folk beskriver sina svåra livssituationer och det kval man står inför när man inte ens kan ha ett husdjur längre i sitt liv.

Jag vet. Jag jobbar med människor i ekonomisk utsatthet som ofta har djur. Djur som får kass mat, ingen veterinärvård och ofta för lite aktivering.

Jag vet. Jag jobbar med människor i ekonomisk utsatthet som ofta har djur. Djur som får kass mat, ingen veterinärvård och ofta för lite aktivering.
Fast det finns också så många rika som missköter sina djur utan att ha det ekonomiskt svårt, pengarna avgör sällan huruvida djuren får lida eller inte. Det är snarare ägarna ofta som får kass mat och ingen vård pga att dom lägger allt på djuren.

Jag har mött på bra många fler personer som har det gott ställt som inte tar hand om sina djur särskilt bra varken när det gäller foder eller vård. Det är ingen rättighet för någon att ha något djur om dom inte vill/kan prioritera och ta hand om det, huruvida man har mycket pengar eller inte är inte det som avgör allting.

För att inte tala om hur mycket tryggare det är för både patient, ägare och behandlare att man kan bygga upp en långsiktig relation. När jag ringde min gamla veterinär och sa "Fridolf ser inte glad ut, det är nått galet", så visste hon att jag inte är okunnig och neurotisk, så Fridolf låg på operationsbordet bara ett par timmar senare (vilket räddade hans liv).

Min veterinär vet vad jag kan, att jag har stenkoll på mina hundar osv. Det gör allt väldigt mycket lättare.
Visst är det toppen, mina vettar har jag haft dom senaste ca 15 åren, dom vet allt om djuren o att jag aldrig skriker vargen kommer.

Visst är det toppen, mina vettar har jag haft dom senaste ca 15 åren, dom vet allt om djuren o att jag aldrig skriker vargen kommer.
Det är också oerhört givande att som djursjukvårdspersonal följa sina patienter. Jag jobbar med en kattmedicinare och vi har många stammisar. Vissa besök är till oss båda, andra till bara mig och när man känner sina patienter ser man när något är fel och man gläds när man ser att allt går åt rätt håll. En bra relation mellan djurägare, djur och djursjukvårdspersonal är så oerhört givande. För alla. Det blir också optimal vård för djuret.

Det är också oerhört givande att som djursjukvårdspersonal följa sina patienter. Jag jobbar med en kattmedicinare och vi har många stammisar. Vissa besök är till oss båda, andra till bara mig och när man känner sina patienter ser man när något är fel och man gläds när man ser att allt går åt rätt håll. En bra relation mellan djurägare, djur och djursjukvårdspersonal är så oerhört givande. För alla. Det blir också optimal vård för djuret.
Det är fantastiskt. <3
Min Kailzie var både förlöst och fick somna in på samma klinik, och när jag ringde för att boka Chikas sista tid hade jag den bästa, vänligaste rösten på andra sidan. "Calm down, Sel. What's going on...?"
Det måste vara både bäst, och värst, att känna sina patienter. <3

Det måste också vara hemskt att hamna mitt i den här ekonomin.

Det är fantastiskt. <3
Min Kailzie var både förlöst och fick somna in på samma klinik, och när jag ringde för att boka Chikas sista tid hade jag den bästa, vänligaste rösten på andra sidan. "Calm down, Sel. What's going on...?"
Det måste vara både bäst, och värst, att känna sina patienter. <3

Det måste också vara hemskt att hamna mitt i den här ekonomin.
Ja, det är jobbigt när de måste vandra vidare men vi vet också att vi har gjort allt vi kan vilket är en liten tröst.

Sedan är det självklart jättejobbigt att ekonomin är en faktor. Det hade underlättat enormt om det inte vore så. Våra kunder är dock fantastiska och gör verkligen allt utifrån sina djurs (främst katters) bästa och efter egen förmåga. Det är inte bara ekonomin som är en begränsande faktor.

Ja, det är jobbigt när de måste vandra vidare men vi vet också att vi har gjort allt vi kan vilket är en liten tröst.

Sedan är det självklart jättejobbigt att ekonomin är en faktor. Det hade underlättat enormt om det inte vore så. Våra kunder är dock fantastiska och gör verkligen allt utifrån sina djurs (främst katters) bästa och efter egen förmåga. Det är inte bara ekonomin som är en begränsande faktor.
Det förstår jag absolut. Jag tänker mest att man får en relation till både ägaren och djuret på ett annat sätt på en mindre klinik, det måste vara både positivt och negativt. <3

I ekonomifrågan tänkte jag mest på hur mina närmaste veterinärer/djurvårdsanställda uttryckt det. Vi har senast två personal som flyttat från större kedjor till vår lokala klinik både för att de känner att priserna är mer än de tycker är rättvist gentemot djurägarna, men också för att djurägarnas protester mot priserna kan bli obehagliga.

Ja det är så tryggt. Haft samma hästveterinär i 15 år och jag behöver bara ringa och säga mitt namn så vet hon.
Till hunden hade jag samma klinik också när hon började bli sjuk och det blev verkligen en relation.

Det känns som att du jobbar mot en väldigt specifik grupp och drar slutsatser på en generell nivå utifrån den.

Absolut, det färgar mina åsikter. Men jag har alltid varit av åsikten att humanvård ska vara skattefinansierad utan vinstintresse liksom skola och omsorg. Jag kan inte det rimligt att djurvård ska omfattas. Jag har denna månad oväntad veterinärutgift på hittills 5000kr, räknar med minst det dubbla då det är återbesök om en vecka, och måste vovve kastreras är det ett antal tusen till.
Enormt belastande för min ekonomi, jag kan lösa det men det är långt från enkelt.
Jag vill ha en häst. Men jag har inte råd. Jag vet att man mår bra av djur. Jag vet också att oro för att inte ha råd med djuret i fråga kan skapa enormt med stress. Det är inte alltid av godo att ha djur, även om man älskar dem innerligt.

Vad baserar du det på?
https://rib.msb.se/Filer/pdf\19802.pdf
Suicid 18 680 000 kr Självmordsförsök 3 075 000 kr
Baserar vad på? Jag baserar inget på något utan säger att jag innan jag tar ställning skulle vilja se mer forskning och beräkningar på hur mycket det skulle kosta att ge statliga bidrag för att människor som mår dåligt ska ha råd med djur. Förutom kostnaden för själva bidragen behövs ju löpande personer som hanterar ansökan/utbetalning och som följer upp och ser att det efterföljs dvs att djuren får den vård dom behöver. Inte ens idag har ju länsstyrelsen ens tillräckligt med resurser att följa upp djurskyddsärenden.
Så jag är inte säker på att det skulle bli billigare för staten att göra så jämfört med nu, och vi vet inte heller om det ens skulle vara en effektiv lösning som faktiskt förhindrar suicid exempelvis.

https://rib.msb.se/Filer/pdf\19802.pdf
Suicid 18 680 000 kr/st
Självmordsförsök 3 075 000 kr/st Priserna är från 2001 så du får räkna upp dom till dagens valuta värden. Ca 1200 personer om året tar livet av sig och 11000 vårdades på sjukhus efter försökt till suicid.
Och hur många av dessa hade förhindrats genom att personen har djur och får bidrag för att ha djur?
Det vet vi ju inte och det är ju det vi behöver ta reda på först.

Och hur många av dessa hade förhindrats genom att personen har djur och får bidrag för att ha djur?
Det vet vi ju inte och det är ju det vi behöver ta reda på först.
Det är såklart svårt med hårda beräkningar på det som inte händer. Det är det svåraste med humana frågor och proaktiva insatser. Det är ju något som bara kan beräknas i efterhand. Tex om vi nu ser att kostnaderna för att ha husdjur ökar så pass att personer i arbetslöshet, sjukpenning, sjukersättning, pension eller deltidsarbete inte har råd (och då pratar jag inte om 12 hästar eller 5 hundar, utan om en hund, katt, sköldpadda eller vad det nu är som är mer klassiska husdjur i en rimlig omfattning det som förhindrar en från att leva helt ensam). Det enda vi kan gå på då är ju att titta på om statistiken för vård ökar samt om suicid och andra dödsfall ökar. Vi vet ju tex att hjärt och kärlsjukdomar är sådant som ökar när vi mår psykiskt dåligt även bara lite och att djur sänker stress tex (hos de som då inte ogillar djur eller är allergiska). Så forskning är trots allt rätt tydlig med att närvaron av husdjur är gynnsam för människan (även om det såklart finns undantag) stressen över ekonomin är däremot ogynnsam vilket vi ju även kan se på alla trådar här.

Själv är jag av åsikten att bara överleva är inte ett liv, så jag tänker nog att jag hellre dör än bara överlever och därmed blir en pinne i den där statistiken. Sen vart gränsen för det går är ju svårt att säga. Än så länge klarar jag av att arbeta och har därmed kontroll över livet. Jag kan ju bara se på min pappa hur han förfaller sedan deras hund gick bort och de bestämde att de inte klarar av att ha hund längre. Jag menar såklart inte att man ska sätta djurskydd åt sidan och låta människor ha djur som inte bör ha djur. Men det är väldigt tydligt att den rutin och närhet som deras hund gav honom höll hans demens på stången och det är stora kostnader på demensvård för att inte tala om de kostnader som blir för ökad mängd sjukhusbesök pga av hur kroppen blir sämre när sinnet mår sämre.

Det kanske finns beräkningar på att man jämfört personer som har husdjur med personer som inte har husdjur, den egentliga statistiken hade ju varit att kunna beräkna och iaktta personer som velat ha husdjur men inte kan mot personer som har husdjur för det är väll där som den största skadan blir. Att ha ett behov (ett verkligt behov) som inte tillfredsställs är ju direkt skadligt för hälsan och därmed en kostnad för samhället på alla möjliga sätt som man inte tänker på. Jag blir tex en mindre produktiv del av samhället när min pappa inte mår bra, liksom mina syskon. Min mamma mår sämre och får besöka vården oftare, kanske kommer hon också få ett tidigare behov av hemtjänst/särskillt boende utifrån att hon måste vårda pappa när han är sämre osv. Ringar på vattnet av kostnader och produktionsökningar som kostar samhället som är svåra att beräkna.

Mina pappas behov av en hårig kamrat kan inte lösas av bidrag till veterinär, jag använde bara ett för mig närliggande exempel på hur frånvaro av husdjur kan påverka samhällskostnader och hur svårt det är att beräkna men att det ändå är tydligt att det har en påverkan.

Men som svar på ditt inlägg, sannolikt kommer ingen någonsin kunna göra den beräkning/forskning som skulle visa på det du vill att man ska kunna visa. Det är för omfattande för många ringar på vattnet och att göra ett försök genom att ta ifrån människor deras husdjur för att sedan se om det ökar statistiken för självmord eller vård är ju inte heller rimligt. Så det kommer nog aldrig komma några sådana tydliga siffror.

Det är såklart svårt med hårda beräkningar på det som inte händer. Det är det svåraste med humana frågor och proaktiva insatser. Det är ju något som bara kan beräknas i efterhand. Tex om vi nu ser att kostnaderna för att ha husdjur ökar så pass att personer i arbetslöshet, sjukpenning, sjukersättning, pension eller deltidsarbete inte har råd (och då pratar jag inte om 12 hästar eller 5 hundar, utan om en hund, katt, sköldpadda eller vad det nu är som är mer klassiska husdjur i en rimlig omfattning det som förhindrar en från att leva helt ensam). Det enda vi kan gå på då är ju att titta på om statistiken för vård ökar samt om suicid och andra dödsfall ökar. Vi vet ju tex att hjärt och kärlsjukdomar är sådant som ökar när vi mår psykiskt dåligt även bara lite och att djur sänker stress tex (hos de som då inte ogillar djur eller är allergiska). Så forskning är trots allt rätt tydlig med att närvaron av husdjur är gynnsam för människan (även om det såklart finns undantag) stressen över ekonomin är däremot ogynnsam vilket vi ju även kan se på alla trådar här.

Själv är jag av åsikten att bara överleva är inte ett liv, så jag tänker nog att jag hellre dör än bara överlever och därmed blir en pinne i den där statistiken. Sen vart gränsen för det går är ju svårt att säga. Än så länge klarar jag av att arbeta och har därmed kontroll över livet. Jag kan ju bara se på min pappa hur han förfaller sedan deras hund gick bort och de bestämde att de inte klarar av att ha hund längre. Jag menar såklart inte att man ska sätta djurskydd åt sidan och låta människor ha djur som inte bör ha djur. Men det är väldigt tydligt att den rutin och närhet som deras hund gav honom höll hans demens på stången och det är stora kostnader på demensvård för att inte tala om de kostnader som blir för ökad mängd sjukhusbesök pga av hur kroppen blir sämre när sinnet mår sämre.

Det kanske finns beräkningar på att man jämfört personer som har husdjur med personer som inte har husdjur, den egentliga statistiken hade ju varit att kunna beräkna och iaktta personer som velat ha husdjur men inte kan mot personer som har husdjur för det är väll där som den största skadan blir. Att ha ett behov (ett verkligt behov) som inte tillfredsställs är ju direkt skadligt för hälsan och därmed en kostnad för samhället på alla möjliga sätt som man inte tänker på. Jag blir tex en mindre produktiv del av samhället när min pappa inte mår bra, liksom mina syskon. Min mamma mår sämre och får besöka vården oftare, kanske kommer hon också få ett tidigare behov av hemtjänst/särskillt boende utifrån att hon måste vårda pappa när han är sämre osv. Ringar på vattnet av kostnader och produktionsökningar som kostar samhället som är svåra att beräkna.

Mina pappas behov av en hårig kamrat kan inte lösas av bidrag till veterinär, jag använde bara ett för mig närliggande exempel på hur frånvaro av husdjur kan påverka samhällskostnader och hur svårt det är att beräkna men att det ändå är tydligt att det har en påverkan.

Men som svar på ditt inlägg, sannolikt kommer ingen någonsin kunna göra den beräkning/forskning som skulle visa på det du vill att man ska kunna visa. Det är för omfattande för många ringar på vattnet och att göra ett försök genom att ta ifrån människor deras husdjur för att sedan se om det ökar statistiken för självmord eller vård är ju inte heller rimligt. Så det kommer nog aldrig komma några sådana tydliga siffror.
Det finns redan mycket forskning som visar att djurägare är friskare och lever längre. Jag tror inte att det är omöjligt att sätta siffror på det.

Jag tror faktiskt att det kommer en reglering hyfsat snart. Inte med nuvarande regering, men med nästa. Jag tror att veterinärvård kommer att vara fortsatt dyr i och med att de statliga djursjukhusen är borta, men att man i alla fall kan ha en möjlighet att förutse kostnaden.

En av de saker som gör att jag ser lite rött i den här frågan är när man menar att "det är ingen rättighet att ha djur" när någon utan pengar desperat vädjar efter medel för att kunna ge djuret den vård som var dyr men överkomlig när de skaffade djuret för 10 år sedan, men som idag kostar tre månadsinkomster. INGEN hade kunnat förutse de här skenande kostnaderna eller att Evidensia helt utan motstånd skulle kunna köpa upp alla konkurrenter.

Så jag är inte säker på att det skulle bli billigare för staten att göra så jämfört med nu, och vi vet inte heller om det ens skulle vara en effektiv lösning som faktiskt förhindrar suicid exempelvis.
Fast det vet man ju nästan ändå, djur har förhindrat många många självmord. Tror nog att djur och barn osv håller liv i många människor och ger dom en drivkraft att vara kvar och framförallt att sköta om sig själva och därmed inte belastar vården på samma sätt.

Fast det vet man ju nästan ändå, djur har förhindrat många många självmord. Tror nog att djur och barn osv håller liv i många människor och ger dom en drivkraft att vara kvar och framförallt att sköta om sig själva och därmed inte belastar vården på samma sätt.

Det finns ju också väldigt många som trots djur, barn osv gör (ibland otaliga) suicidförsök eller faktiska sådana.

Det finns ju också väldigt många som trots djur, barn osv gör (ibland otaliga) suicidförsök eller faktiska sådana.
Även jag är tveksam till hur många liv som kan räddas och är väl där forskning måste in och isåfall måste det vara egna djur eller ger tillgång till djur genom ridskola, katthem och liknande samma effekt.

Fall jag vet om har djur inte hjälpt, den ena avlivade sin friska hund på fm och tog sitt egna liv senare på kvällen så ha djur hjälpte inget.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka