Vetrinärbesikning

S

Spader Ezz

Hur har ni gjort när ni har köpt häst, vem har bekostat besiktningen? Du som köpare eller säljaren? Vad mellan tummen och pekfingret har det kostat?
 
Sv: Vetrinärbesikning

vem som har bekostat det har varit lite olika från gång till gång, men jag har nog oftast fått bekosta det själv som köpare.

Jag veterinärbesiktigade en häst på klinik nyss, det gick på 2500kr sen tillkom kostnaden för röntgen. så totalt gick det på 4700kr. men jag tycker att det är värt var enda krona.
Gjorde en gårdsbesiktning av en unghäst förra året (den var redan friröntgad så jag tyckte i det fallet att en klinikbesiktning ej var nödvändig) det kostade ca 1000kr
 
Sv: Vetrinärbesikning

Ägaren har fått betalt vet-bes
Men glöm ej att göra blodprov, alltid bra att ha:)
 
Sv: Vetrinärbesikning

Köparen har undersökningsplikt och bör ombesörja veterinärbesiktning av hästen.

På klinik kostar det för mig 1200 kr, gårdsbesiktning strax över 1500 kr.
 
Sv: Vetrinärbesikning

Dom gånger som jag köpt häst har ägaren bekostat veterinärsbesiktningen.
Därför vet jag inte vad det kostar. :eek:
 
Sv: Vetrinärbesikning

Hur har ni gjort när ni har köpt häst, vem har bekostat besiktningen? Du som köpare eller säljaren? Vad mellan tummen och pekfingret har det kostat?

När jag köpt från företag så har de bekostat besiktningen.
När jag köpt från privatperson så har jag fått betala besiktningen och det har kostat allt mellan 700 och 2000 kronor. :)
 
Sv: Vetrinärbesikning

Vi har besiktat tre ponnyer senaste månaderna och ägarna har tagit på sig den kostnaden alla ggr...vet därför ej pris.
 
Sv: Vetrinärbesikning

Det brukar vara lite olika men oftast jag som betalat, men nu sist så bekostade ägarna besiktningen (då skulle hästen hem till mig på foder först i ett halvår) och nu precis den här månaden så bekostar jag all röntgen och även då besiktning inför själva köpet av samma häst. Blodprov var tagna nyligen i samband med allergi och generellt hälsokoll av mig, då därför gör jag inte om det, men håller med om att det är bra sak att göra. (speciellt om man inte haft på foder först, för folk drogar ju hästar och allt möjligt!)
Jag har även fått henne igenomkollad av ET nyligen, men det kanske jag inte hade gjort om hon inte haft låsning innan, då tycker jag röntgen etc. är nog inför köp.
 
Sv: Vetrinärbesikning

Har varit olika dom gångerna jag köpt häst, fast 2 av 3 har jag bekostat. Betalade 500 kr för en gårdsbesiktning av en 1-åring. Nu ska jag sälja en av mina hästar och har själv bekostat en besiktning på klinik för att försöka få upp intresset. (Sparar mig och köparen tid oxå. Om inget oväntad händer vet jag att han är fräsch.) Denna besiktning kostade mig ca 1600 kr. Skulle en köpare vilja ha en ny besiktning innan köp skulle jag begära att denna betalar.
 
Sv: Vetrinärbesikning

Jag&förra ägaren kom överens om att jag betalade om pållan gick igenom om inte så skulle hon stå för den biten.
 
Sv: Vetrinärbesikning

Jag som fodervärd. 1400:- gick det på, fast det var mer en försäkringsbesiktning, en helbesiktning här går på 2200:-
 
Sv: Vetrinärbesikning

Jag och säljaren delade på kostnaden (1200:-). Hon fick dock stå för inställelseavgift och resekostnad eftersom vetrinären gjorde andra saker hos säljaren när den var där.
 
Sv: Vetrinärbesikning

båda gångerna jag har besiktigat har vi varit övernens om att köparen betalar om hästen går igenom, säljaren betalar om hästen ej går igenom. en häst gick inte igenom = säljaren betalade, nuvarande häst gick igenom och jag betalade. detta var gårdsbesiktning och kostade 1100:- tror jag. besiktigade nyligen min häst igen pga att hon skulle lämnas på foder och det gick på ungefär lika vill jag minnas.
 
Sv: Vetrinärbesikning

Säljaren betalar vet.besiktningen och Köparen röntgen enligt mig... Har inte säljaren en skyldighet att göra vet.besiktining innan hästen säljs?
 
Sv: Vetrinärbesikning

Har varit med om båda delar...
Första hästen besiktigade säljaren, och den andra som jag köpte osedd betalade jag en gårdsbesiktning för innan han skulle resa med TAXI de hundra milen till mig.
 
Sv: Vetrinärbesikning

Köpte en ny pålle för några veckor sedan, jag bekostade bes ca 1800:- och ultraljud av 2 ärr 1300:-. :)
 
Sv: Vetrinärbesikning

Säljaren betalar vet.besiktningen och Köparen röntgen enligt mig... Har inte säljaren en skyldighet att göra vet.besiktining innan hästen säljs?

Finns inga fasta regler, det är upp till var och en. Och nej, det finns ingen som helst skyldighet.
Eftersom hästen besiktigades på min begäran så är det för mig självklart att jag betalar.
(Dock inte om hästen inte går igenom för då tycker jag att det är orimligt att man ska man stå där och betala en kostnad för en häst som man inte äger eller tänker köpa.)
 
Sv: Vetrinärbesikning

Alltid jag som köpare. har vetrinären gjort ett uselt jobb vill jag kunna ställa denne till svars vilket inte är möjligt om säljaren bekostat och beställt undersökningen.
 
Sv: Vetrinärbesikning

När jag sålt hästar står jag för en "vanlig" gårdsbesiktning. Min vetrinär kostar 800 om jag inte minns fel. Har köparen sen velat göra klinik/röntga eller annan utredning har dom själva fått stå för det.
Den kliniken jag åkt till flest gånger tror jag att besiktningen kostar 1800, det ända som skilljer sig från klinik/gårdsbes. är att på kliniken går dom även ner i halsen och kollar.
Har varit på en annan klinik där dom även gjorde arbestprov (longering) och där kostade det betydligt mer men jag vet inte exakt..
 
Sv: Vetrinärbesikning

det har jag gjort. skulle hästen inte gått igenom hade säljaren betald (men så blev det lyckligtvis inte!).

nu är det några år sen, men vi besiktigade på skara och det ingick även longering. kostnad 1200 kr. tror det ofta blir billigare med klinik, tar man ut distriktsvet. så ska ju han ha betald för resan också.

när vi köpte ponnyn så var han redan besiktigad av säljaren, och jag fick se alla papper så allt var okej. eftersom han bara skulle användas till lättare ridning och han såldes av företag tycker jag det är okej att göra så, annars vill jag helst vara med under besiktningen!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag håller på och kollar på hästtransport runt 30 000-40 000kr. Jag förstår att man inte kan sätta specifik antal år på olika material...
Svar
4
· Visningar
788
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
642
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 958
Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
1 102
Senast: Human
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp