Vetrinärbesiktning

Elin A

Trådstartare
Hej
1/11 blir vi om allt går som det ska med häst! 🐴🥰🤯💸🐎
Om några veckor ska vi i väg med den tilltänkta hästen på klinikbesiktning.
Vilka papper ska med till vetrinärbesiktningen?
Något annat som vi måste tänka på inför eller under?

Första hästköp då frågorna är många 🙈
 
Hej
1/11 blir vi om allt går som det ska med häst! 🐴🥰🤯💸🐎
Om några veckor ska vi i väg med den tilltänkta hästen på klinikbesiktning.
Vilka papper ska med till vetrinärbesiktningen?
Något annat som vi måste tänka på inför eller under?

Första hästköp då frågorna är många 🙈
Hästen och dess pass borde räcka, man behöver inte ha några särskilda papper.
 
Hej
1/11 blir vi om allt går som det ska med häst! 🐴🥰🤯💸🐎
Om några veckor ska vi i väg med den tilltänkta hästen på klinikbesiktning.
Vilka papper ska med till vetrinärbesiktningen?
Något annat som vi måste tänka på inför eller under?

Första hästköp då frågorna är många 🙈
Om ni ska köra hem hästen direkt från kliniken, förutsatt at besiktningen går som den ska, kan det ju va vettigt att ha kontrakt med på plats att skriva under. Beroende på hur man planerat det hela med säljaren.
 
Kolla om det står något på klinikens hemsida, vet att Mälarkliniken vill att man fyller i något papper inför besiktning.
 
Om ni ska köra hem hästen direkt från kliniken, förutsatt at besiktningen går som den ska, kan det ju va vettigt att ha kontrakt med på plats att skriva under. Beroende på hur man planerat det hela med säljaren.
Köpet sker någon vecka senare om allt går som det ska. Dessutom står vi kvar i samma stall som hon redan står i. Så inte så stor förändring för hästen 🙂
 
Kolla om det står något på klinikens hemsida, vet att Mälarkliniken vill att man fyller i något papper inför besiktning.
Precis, det är Mälarkliniken vi ska till. Har du använt dig av dem? Om ja vilken av deras mottagningar? Vilken vet? Bra?
Det nämndes något om att fylla i formulär när jag bokade och att det skulle komma en länk på mail. Har dock inte fått någon bokningsbekräftelse eller mail med länk. Är iofs en månad kvar till besiktningen... Men kanske bäst att ringa och extrakolla bokningen.
 
Precis, det är Mälarkliniken vi ska till. Har du använt dig av dem? Om ja vilken av deras mottagningar? Vilken vet? Bra?
Det nämndes något om att fylla i formulär när jag bokade och att det skulle komma en länk på mail. Har dock inte fått någon bokningsbekräftelse eller mail med länk. Är iofs en månad kvar till besiktningen... Men kanske bäst att ringa och extrakolla bokningen.
Mälarkliniken brukar skicka en påminnelse på sms dagen innan besöket, kanske kommer mailet samtidigt 😊
 
Precis, det är Mälarkliniken vi ska till. Har du använt dig av dem? Om ja vilken av deras mottagningar? Vilken vet? Bra?
Det nämndes något om att fylla i formulär när jag bokade och att det skulle komma en länk på mail. Har dock inte fått någon bokningsbekräftelse eller mail med länk. Är iofs en månad kvar till besiktningen... Men kanske bäst att ringa och extrakolla bokningen.
Inte för besiktning så jag kan inte vara behjälplig där tyvärr. Min veterinär jobbar på Linköpingsfilialen och är toppen! Det går att hitta formuläret på deras hemsida. :) https://hastklinik.se/infor-besiktning/
 
Precis, det är Mälarkliniken vi ska till. Har du använt dig av dem? Om ja vilken av deras mottagningar? Vilken vet? Bra?
Det nämndes något om att fylla i formulär när jag bokade och att det skulle komma en länk på mail. Har dock inte fått någon bokningsbekräftelse eller mail med länk. Är iofs en månad kvar till besiktningen... Men kanske bäst att ringa och extrakolla bokningen.
Vi brukar använda oss av den i Sigtuna, både åka in och även att bussen kommer ut till oss. Dom är så bra! Rekommenderar varmt. Ska ni ha ut veterinär på plats tycker jag G är bäst. Var inne akut med hästis så sent som i veckan, så fina och kunniga veterinärer!
 
Köpet sker någon vecka senare om allt går som det ska. Dessutom står vi kvar i samma stall som hon redan står i. Så inte så stor förändring för hästen 🙂
Det låter inte så smart. Mkt kan hända på en vecka. Det normala är att man gör upp köpet efter besiktningen och isåfall tar med sig hästen hem. Även om det är i samma stall borde ni ta över hästen direkt om det nu blir denna hästen ni köper. Glöm inte iheller att ta över försäkringen innan ni lastar och kör hem.
 
Det låter inte så smart. Mkt kan hända på en vecka. Det normala är att man gör upp köpet efter besiktningen och isåfall tar med sig hästen hem. Även om det är i samma stall borde ni ta över hästen direkt om det nu blir denna hästen ni köper. Glöm inte iheller att ta över försäkringen innan ni lastar och kör hem.
Jag instämmer med dig. Står dessutom hästen redan i stallet, så skulle jag antingen gjort upp köpet så snart besiktningen är gjord, alternativt skjutit upp besiktningen till dess att det blir ett överlåtande.

Som sagt, mycket kan hända.
 
Det låter inte så smart. Mkt kan hända på en vecka. Det normala är att man gör upp köpet efter besiktningen och isåfall tar med sig hästen hem. Även om det är i samma stall borde ni ta över hästen direkt om det nu blir denna hästen ni köper. Glöm inte iheller att ta över försäkringen innan ni lastar och kör hem.
Det gäller också att se till att man "tar varan i besittning" annars kan det uppstå problem. Att ta över hästen och köra hem den från kliniken är ju ett bra sätt att göra det på.
 
Tack för alla svar 🙏
Några tips med do and don't vad gäller besiktningen?
Något speciellt vi ska fråga?

Sedan en fundering till. Väntar på fullmakten gällande försäkringen. Något tips där på vad jag ska fråga försäkringsbolaget?
 
Tack för alla svar 🙏
Några tips med do and don't vad gäller besiktningen?
Något speciellt vi ska fråga?

Sedan en fundering till. Väntar på fullmakten gällande försäkringen. Något tips där på vad jag ska fråga försäkringsbolaget?

Veterinären brukar följa en besiktningsmall. I bästa av världar är allting u.a -dvs utan anmärkning. Blir det anmärkningar kan man ju be veterinären förklara närmare för en vad fynden kan innebära i framtiden för hästen med avseende på vad hästen ska användas till. Ska du röntga?

Fråga om det finns/har funnits reservationer i försäkringen och om försäkringen använts de senaste åren och pga vad. Skillnad på tex en sårskada här och där och typ återkommande hältor och behandlingar på ett och samma ben tex.
 
Tack för alla svar 🙏
Några tips med do and don't vad gäller besiktningen?
Något speciellt vi ska fråga?

Sedan en fundering till. Väntar på fullmakten gällande försäkringen. Något tips där på vad jag ska fråga försäkringsbolaget?
Be försäkringsbolaget att beskriva hur försäkringen ser ut idag och om det skett några förändringar eller hur länge försäkringen sett ut som i nuläget. Du vill också veta om hästen varit obrutet försäkrad hela tiden eller om det finns luckor. Fråga både om det finns reservationer idag och om det kan bli reservationer i framtiden om du vill förändra försäkringen. Du kan även be dem gå igenom vad för skador hästen haft.

När jag köpte min häst fick jag ett skriftligt utlåtande ang risk för framtida reservationer vid höjning. Det tog några dagar och kom sen på mailen, väldigt skönt att ha sparat.
 
Tack för alla svar 🙏
Några tips med do and don't vad gäller besiktningen?
Något speciellt vi ska fråga?

Sedan en fundering till. Väntar på fullmakten gällande försäkringen. Något tips där på vad jag ska fråga försäkringsbolaget?
Vad är prisklassen på hästen? Om den är runt 100 eller över så hade jag kört röntgen med personligen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 605
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 165
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 013
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 793
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp