Vett och etikett: Långklänning med urringning?

Jag ska på en lite finare fest om ett par veckor, där klädkoden är kostym/långklänning.
Att bara hitta en (någorlunda) "långklänning" till undertecknad, som är 162 cm kort, är i sig illa nog. Utbudet av "långklänningar" i storlek 38 med en totallängd på typ 135 cm är rätt begränsat, för att uttrycka det milt. :grin:
Fick lite mer resultat när jag sökte på knälånga klänningar, men det var inget jätteutbud där heller.
Hursom. Jag har faktiskt hittat några som fallit mig i smaken trots allt. Det finns dock ett "problem" med samtliga; De är U-ringade eller V-ringade. Absolut inget vulgärt med jättedjup ringning, men ändå en U/V-ringning som slutar en rätt bra bit under nyckelbenet. För mig som har 65G i BH-storlek skulle det bli en rätt rejäl och synbar klyfta. :meh:
Är det verkligen acceptabelt att gå runt så på en finare fest, när man är lite mer "storbystad"? Rent spontant känns det tveksamt, i mitt huvud iaf.
Kan tillägga att jag ändå, vilken klänning jag än väljer, inte kommer ha några bara axlar eller så iaf, utan en uppknäppt bolero över. Inte heller har någon av klänningarna hög slits. Men det är just det här med urringningarna. Vad tycker ni egentligen är acceptabelt på en mer storbystad person, på en finare fest?

Några exempel på klänningar med "tveksamma" (??) urringningar (och nej, de skulle som sagt vara hellånga på mig!)

17174236-FSqTXwVx.jpg



(Källa: Bonprix)

Några exempel på mer "acceptabla" skärningar (men dock för långa klänningar!)




(Källa: Zalando)

Jag tyckte den där var snygg och du kan ju alltid ha en tunn sjal att drapera över axlarna om den känns avklädd
 
Det går ju även att tråckla en uppläggning för hand, behövs ingen symaskin för det om man inte behöver klippa. Det går även om man klipper men det är mer jobb att sy med nål och tråd då.
Jag har samma problem med längden, men jag hittar så sällan klänningar jag verkligen gillar att jag tycker det är värt att lämna in till sömmerska för uppläggning om jag inte har lust att ge mig på det led halvbra resultat som följd. Det har kostat typ 100-200kr beroende på klänning och är det något jag planerar att använda fler gånger är det verkligen värt det :)
Det går bra att häfta eller tejpa med, bara man plockar bort dessa innan man tvättar plagget. Jag har dansat och det var en jäkla massa häftande och tejpande för att få dräkterna att passa tillfälligt när man lånade av varandra.
Kroppslängden som de vanliga klädstorlekarna baseras på är 168 cm. Låter konstigt att alla kläningar skulle bli 15 cm för långa på dig om du bara är 6 cm kortare.
Jag hade inte använt symaskin till den typen av tyg, snarare fållremsa eller tråcklat.
Klumpsvar:
Jag tror att klänningars längd beror mkt på vad man tittar på för slags klänningar. Det ÄR vanligt med långklänningar som är flera dm för långa om man är kring 160. Jag vet inte hur många jag har returnerat..
När man tittar på klänningar online så sitter de snyggt på modeller som ofta är över eller runt 180 cm långa.

Jag har lämnat in till skräddare om det handlar om dyrare klänningar som jag tänker att jag kan ha många gånger. Inte om klänningen kostar mindre än vad skräddaren tar för uppläggningen.
När jag lämnade in kostade det 600 kr. Det bygger ju på en del på det totala klänningspriset.

Och för er kanske det är superenkelt att sy eller fålla, jag reder inte ut det snyggt och jag vägrar gå på fest med en klänning som ser ut som att ett litet barn gått loss på fållen.
 
Och för er kanske det är superenkelt att sy eller fålla, jag reder inte ut det snyggt och jag vägrar gå på fest med en klänning som ser ut som att ett litet barn gått loss på fållen.

Men varför göra det svårare än fållfix/band? Det är ju verkligen superenkelt, går snabbt och kostar väl ungefär 20 kr att införskaffa.

OM det nu är ett reelt problem att hitta klänning i rätt längd måste väl de fattiga kronor och minuterna vara värt?
 
Åh, tack för tipset! Lär ju bli perfekta långklänningar för mig! :up:

Gick in på länken, den var ju toppen! Jag röstar på denna https://www2.hm.com/sv_se/productpage.0646490003.html
Älskar plisserat! Det är typ det skönaste materialet som finns och håller sig alltid snyggt. Man behöver liksom inte ens tänka på att blir skrynkligt. Och så svänger det sådär charmigt när man snurrar omkring på dansgolvet :D

Tillägg: Hittade en bordeaux också https://www2.hm.com/sv_se/productpage.0665506003.html
 
Men varför göra det svårare än fållfix/band? Det är ju verkligen superenkelt, går snabbt och kostar väl ungefär 20 kr att införskaffa.

OM det nu är ett reelt problem att hitta klänning i rätt längd måste väl de fattiga kronor och minuterna vara värt?
Alla tyger passar ju inte så bra med fållband. Och vissa modeller har en svår skärning, tex olika längd fram och bak.
Tex skira tyger eller spetsmaterial kan ju bli tokigt med fållband.. Jag tycker också att det blir komplicerat om det finns en slits (som då helst ska öppnas upp och höjas).
Jag använder fållband till mina gardiner, men det blir inte särskilt snyggt. Jag skulle inte gå på fest med en klänning där fållen ser ut som vissa av mina gardiner ;)

De långklänningar jag brukar gilla är helt enkelt ofta för svåra för mig att fixa själv.
 
Alla tyger passar ju inte så bra med fållband. Och vissa modeller har en svår skärning, tex olika längd fram och bak.
Tex skira tyger eller spetsmaterial kan ju bli tokigt med fållband.. Jag tycker också att det blir komplicerat om det finns en slits (som då helst ska öppnas upp och höjas).
Jag använder fållband till mina gardiner, men det blir inte särskilt snyggt. Jag skulle inte gå på fest med en klänning där fållen ser ut som vissa av mina gardiner ;)

Ja, det kan självklart vara en förutsättning. Men jag tycker nog ändå att om problemen är så stora som beskrivs i tråden kan det vara värt 100-200 kr alt. lite klädtejp för att hitta en vettig klänning.
 
Men varför göra det svårare än fållfix/band? Det är ju verkligen superenkelt, går snabbt och kostar väl ungefär 20 kr att införskaffa.

OM det nu är ett reelt problem att hitta klänning i rätt längd måste väl de fattiga kronor och minuterna vara värt?

Ett annat tips är ju att kolla på "midi"-klänningar om man är kort. På modellerna stannar dessa på halva vaden meeeeen dessa är ju långbenta jävlar på typ 1.80 så brukar bli hellånga på mig ;)
 
Ja, det kan självklart vara en förutsättning. Men jag tycker nog ändå att om problemen är så stora som beskrivs i tråden kan det vara värt 100-200 kr alt. lite klädtejp för att hitta en vettig klänning.
TS frågar ju efter tips just eftersom det är lite svårt. Hon har också fått tips.
Varför ni är ett gäng som inte verkar ha några tips utan bara skriver att hon ska sy upp det förstår jag inte.
Alla gillar inte att sy, fålla osv. Vi kanske hellre ber om tips och sen letar lite längre tid än att förstöra en klänning med bristande slöjdfärdigheter.
 
TS frågar ju efter tips just eftersom det är lite svårt. Hon har också fått tips.
Varför ni är ett gäng som inte verkar ha några tips utan bara skriver att hon ska sy upp det förstår jag inte.
Alla gillar inte att sy, fålla osv. Vi kanske hellre ber om tips och sen letar lite längre tid än att förstöra en klänning med bristande slöjdfärdigheter.
Antaligen för att det är svårt att ge tips på billiga klänningar som ska passa en udda storlek. Samt för att när det gäller långklänningar och byxor är det väldigt vanligt att man får lägga upp dom och inget konstigt med det heller.
Jag har på den tiden att det behövdes anpassat en klänning som kostade 600 kr i inköp för 800kr i skräddaravgift. Jag gillade den, men den passade inte. Jag använde den på två bröllop så det får väll anses som en ok kostnad. Anpassningen i sig gör ju att klänningen blir värd mer för dig som att den passar perfekt. Så om du vill ligga under 1000kr och hittar en klänning för 500kr som inte riktigt passar men som är den du vill ha så knatar du till en skräddare eller kemtvätt (uppläggning klarar en kemtvätt utan problem andra ändringar skulle jag välja en skräddare), det kostar 100-500 kr till och så har du en klänning under tusenlappen. Jag förstår inte riktigt problemet.
 
Tror också att det är värt att lägga upp en fin långklänning som passar i övrigt, oavsett inköpspriset på klänningen. Risken är ju annars att man köper en massa halvbra klänningar som substitut som sedan bara blir hängande i garderoben. Det är ju en mkt sämre affär rent krasst oavsett om man köper billiga plagg.
Jag har lämnat in vintageklänningar jag köpt på typ Stadsmissionen. Är de snygga och blir perfekta efter korrigering så är det ju värt även om det kostar mer att lämna in hos skräddaren än vad plagget kostade i sig!
 
Varför ni är ett gäng som inte verkar ha några tips utan bara skriver att hon ska sy upp det förstår jag inte.
Kanske för att det innebär att utbudet blir så mycket större i klänningsväg om en även breddar sökningen till klänningar som riskerar att vara 10-15 cm för långa? :)

Jag är som sagt själv under 160 fast har betydligt större storlek än TS och det är baserat på min erfarenhet som jag föreslår att lämna till skräddare. Eftersom en klänning som sitter bra i övrigt och som kan användas fler gånger inte alltid är så enkel att hitta om en hela tiden stirrar sig blind på längden så blir ju som sagt urvalet större och chansen att hitta en klänning som passar bra på alla andra sätt blir ju större :)
 
Antaligen för att det är svårt att ge tips på billiga klänningar som ska passa en udda storlek. Samt för att när det gäller långklänningar och byxor är det väldigt vanligt att man får lägga upp dom och inget konstigt med det heller.
Jag har på den tiden att det behövdes anpassat en klänning som kostade 600 kr i inköp för 800kr i skräddaravgift. Jag gillade den, men den passade inte. Jag använde den på två bröllop så det får väll anses som en ok kostnad. Anpassningen i sig gör ju att klänningen blir värd mer för dig som att den passar perfekt. Så om du vill ligga under 1000kr och hittar en klänning för 500kr som inte riktigt passar men som är den du vill ha så knatar du till en skräddare eller kemtvätt (uppläggning klarar en kemtvätt utan problem andra ändringar skulle jag välja en skräddare), det kostar 100-500 kr till och så har du en klänning under tusenlappen. Jag förstår inte riktigt problemet.

Nedan inget illa menat mot dig. :)
Udda storlek? Jag tycker nog snarare det är mer "udda" att modebranschen inte insett att det finns folk med storlek 38 (typ Sveriges vanligaste klädstorlek?) som inte kan ha dessa 145-160 cm långklänningar. Långt ifrån alla med stl. 38 är 180 cm+ långa. Bara de facto att det som blir långklänningar på mig, som är 5 cm under medellängd, säljs som "knälånga klänningar" visar väl på vilka sjuka ideal modebranschen vilar på.
*Något OT kanske, men ändå*
 
Nedan inget illa menat mot dig. :)
Udda storlek? Jag tycker nog snarare det är mer "udda" att modebranschen inte insett att det finns folk med storlek 38 (typ Sveriges vanligaste klädstorlek?) som inte kan ha dessa 145-160 cm långklänningar. Långt ifrån alla med stl. 38 är 180 cm+ långa. Bara de facto att det som blir långklänningar på mig, som är 5 cm under medellängd, säljs som "knälånga klänningar" visar väl på vilka sjuka ideal modebranschen vilar på.
*Något OT kanske, men ändå*
Udda som i det går inte att hitta den i affär särskilt lätt.
 
Tror också att det är värt att lägga upp en fin långklänning som passar i övrigt, oavsett inköpspriset på klänningen. Risken är ju annars att man köper en massa halvbra klänningar som substitut som sedan bara blir hängande i garderoben. Det är ju en mkt sämre affär rent krasst oavsett om man köper billiga plagg.
Jag har lämnat in vintageklänningar jag köpt på typ Stadsmissionen. Är de snygga och blir perfekta efter korrigering så är det ju värt även om det kostar mer att lämna in hos skräddaren än vad plagget kostade i sig!
Absolut. Men ibland vill man ju bara ha ngt nytt och roligt och struntar i om det är en bättre affär eller inte.
Antaligen för att det är svårt att ge tips på billiga klänningar som ska passa en udda storlek. Samt för att när det gäller långklänningar och byxor är det väldigt vanligt att man får lägga upp dom och inget konstigt med det heller.
Jag har på den tiden att det behövdes anpassat en klänning som kostade 600 kr i inköp för 800kr i skräddaravgift. Jag gillade den, men den passade inte. Jag använde den på två bröllop så det får väll anses som en ok kostnad. Anpassningen i sig gör ju att klänningen blir värd mer för dig som att den passar perfekt. Så om du vill ligga under 1000kr och hittar en klänning för 500kr som inte riktigt passar men som är den du vill ha så knatar du till en skräddare eller kemtvätt (uppläggning klarar en kemtvätt utan problem andra ändringar skulle jag välja en skräddare), det kostar 100-500 kr till och så har du en klänning under tusenlappen. Jag förstår inte riktigt problemet.
TS har ju fått en massa tips? Uppenbarligen går det att tipsa om det hon faktiskt frågar efter.
Och självklart kan man tipsa om skräddare. Men det blir ju märkligt med alla upprepningar om det inte är intressant för TS.
Kanske för att det innebär att utbudet blir så mycket större i klänningsväg om en även breddar sökningen till klänningar som riskerar att vara 10-15 cm för långa? :)

Jag är som sagt själv under 160 fast har betydligt större storlek än TS och det är baserat på min erfarenhet som jag föreslår att lämna till skräddare. Eftersom en klänning som sitter bra i övrigt och som kan användas fler gånger inte alltid är så enkel att hitta om en hela tiden stirrar sig blind på längden så blir ju som sagt urvalet större och chansen att hitta en klänning som passar bra på alla andra sätt blir ju större :)
Ja, men som ovan. När sy upp/skräddare redan är nämnt känns det ju onödigt att envisas med samma tips igen.
En del inlägg utstrålar till och med lite irritation över detta, det blir ju bara absurt.
 
Absolut. Men ibland vill man ju bara ha ngt nytt och roligt och struntar i om det är en bättre affär eller inte.

TS har ju fått en massa tips? Uppenbarligen går det att tipsa om det hon faktiskt frågar efter.
Och självklart kan man tipsa om skräddare. Men det blir ju märkligt med alla upprepningar om det inte är intressant för TS.

Ja, men som ovan. När sy upp/skräddare redan är nämnt känns det ju onödigt att envisas med samma tips igen.
En del inlägg utstrålar till och med lite irritation över detta, det blir ju bara absurt.
Men det är ju du som fortsätter?
 
Har äntligen beställt en klänning! :D
Dressyrryttaren i mig fastnade framförallt för det "frack-aktiga" överlivet. :love: Samt att den var i ganska "sober" design, gillar inte att se ut som typ Elsa i Frost eller annan valfri Disney-prinsessa...
Kommer att ha min vita pärlbolero över, men åtminstone om man såg bilden med modellen så verkade den inte så urringad som den kanske verkar på bilden nedan. Överlivet slutade liksom "över" värsta klyftan. Extra plus för att den är i bomull och inte något äckligt syntetmaterial! Sen tack vare allt pepp här i tråden har jag faktiskt insett att lite klyfta kanske ändå är okej och inget att skämmas över/försöka dölja. :love: :up:
Visar bättre bild när klänningen kommer hem nästa vecka.

390296a.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp