Vett och etikett: Långklänning med urringning?

Om man äger en symaskin ja.
Jag förstår TS. Typ alla långklänningar är för långa för mig och jag lägger inte upp själv.
Jag reder inte ens ut att lägga upp gardiner liksom.
Jag har samma problem med längden, men jag hittar så sällan klänningar jag verkligen gillar att jag tycker det är värt att lämna in till sömmerska för uppläggning om jag inte har lust att ge mig på det led halvbra resultat som följd. Det har kostat typ 100-200kr beroende på klänning och är det något jag planerar att använda fler gånger är det verkligen värt det :)
 
Om man äger en symaskin ja.
Jag förstår TS. Typ alla långklänningar är för långa för mig och jag lägger inte upp själv.
Jag reder inte ens ut att lägga upp gardiner liksom.

Amen på det. :bow:
Mormor ägde en symaskin förut, men det var en bröllopspresent från -58 som lämnade in häromåret. Sen dess finns ingen symaskin i släkten, och jag tycker inte att det är värt att lämna in klänningar i 500-1000 kr klassen hos skräddare.
 
Amen på det. :bow:
Mormor ägde en symaskin förut, men det var en bröllopspresent från -58 som lämnade in häromåret. Sen dess finns ingen symaskin i släkten, och jag tycker inte att det är värt att lämna in klänningar i 500-1000 kr klassen hos skräddare.

Nål och tråd finns i varenda närbutik. Jag förstår inte varför du känner dig tvingad att begränsa dig så i dina kriterier?
 
Amen på det. :bow:
Mormor ägde en symaskin förut, men det var en bröllopspresent från -58 som lämnade in häromåret. Sen dess finns ingen symaskin i släkten, och jag tycker inte att det är värt att lämna in klänningar i 500-1000 kr klassen hos skräddare.
Men alltså, om du har så svårt att hitta lagom långa klänningar och planerar att använda den fler gånger - varför är det inte värt dom extra 100-200 kronorna för att få en klänning du trivs i samt ett större urval att leta i?

Det låter så otroligt kontraproduktivt att utesluta så många klänningar för att dom är för långa när det ändå finns en relativt enkel lösning på problemen och du inte direkt verkar kunna välja och vraka bland klänningar som är i perfekt längd?
 
Om man äger en symaskin ja.
Jag förstår TS. Typ alla långklänningar är för långa för mig och jag lägger inte upp själv.
Jag reder inte ens ut att lägga upp gardiner liksom.
Det går bra att häfta eller tejpa med, bara man plockar bort dessa innan man tvättar plagget. Jag har dansat och det var en jäkla massa häftande och tejpande för att få dräkterna att passa tillfälligt när man lånade av varandra.
 
Men alltså, om du har så svårt att hitta lagom långa klänningar och planerar att använda den fler gånger - varför är det inte värt dom extra 100-200 kronorna för att få en klänning du trivs i samt ett större urval att leta i?

Det låter så otroligt kontraproduktivt att utesluta så många klänningar för att dom är för långa när det ändå finns en relativt enkel lösning på problemen och du inte direkt verkar kunna välja och vraka bland klänningar som är i perfekt längd?

Om det vore 100-200 kr hade det absolut inte varit något problem (om det inte möjligen var en typ 250 kr klänning på HM!). Men när jag frågade angående en klänning, visserligen var det ett par år sedan nu, men då fick jag priset 325 kr, och det känns det absolut inte värt.
Sen, som jag tror att jag skrev i något tidigare inlägg också, så tenderar de antingen att vara "typ okej" i längd, möjligen 1-3 cm för långa (vilket jag inte gjort något åt) eller så är man uppe och pratar på de här 15-30 cm för långt, och då tycker jag att det förstör designen på plagget för mycket. Ofta har det då varit tal om att kapa typ 1/5-1/6 av kjoldelen. :(
 
Om det vore 100-200 kr hade det absolut inte varit något problem (om det inte möjligen var en typ 250 kr klänning på HM!). Men när jag frågade angående en klänning, visserligen var det ett par år sedan nu, men då fick jag priset 325 kr, och det känns det absolut inte värt.
Sen, som jag tror att jag skrev i något tidigare inlägg också, så tenderar de antingen att vara "typ okej" i längd, möjligen 1-3 cm för långa (vilket jag inte gjort något åt) eller så är man uppe och pratar på de här 15-30 cm för långt, och då tycker jag att det förstör designen på plagget för mycket. Ofta har det då varit tal om att kapa typ 1/5-1/6 av kjoldelen. :(
Provar du de här klänningarna eller gissar du utifrån måtten på hemsidan? En del av kjolen tas upp av din kroppsform, den hänger ju inte rakt ned som på galgen när du har den på dig.
 
Om det vore 100-200 kr hade det absolut inte varit något problem (om det inte möjligen var en typ 250 kr klänning på HM!). Men när jag frågade angående en klänning, visserligen var det ett par år sedan nu, men då fick jag priset 325 kr, och det känns det absolut inte värt.
Sen, som jag tror att jag skrev i något tidigare inlägg också, så tenderar de antingen att vara "typ okej" i längd, möjligen 1-3 cm för långa (vilket jag inte gjort något åt) eller så är man uppe och pratar på de här 15-30 cm för långt, och då tycker jag att det förstör designen på plagget för mycket. Ofta har det då varit tal om att kapa typ 1/5-1/6 av kjoldelen. :(
Var kollade du? De flesta kemtvättar gör även ändringar och de brukar vara billiga. :idea:
 
Provar du de här klänningarna eller gissar du utifrån måtten på hemsidan? En del av kjolen tas upp av din kroppsform, den hänger ju inte rakt ned som på galgen när du har den på dig.

Nej, men de flesta för långa klänningar har en längd på 145-160 cm. Jag är 162 cm lång, hela jag. Och typ 135 cm från axlarna och nedåt. Den ekvationen går helt enkelt inte ihop.
 
Var kollade du? De flesta kemtvättar gör även ändringar och de brukar vara billiga. :idea:

Oh, tack för tipset! :bow:
Jag tittade hos en lokal skräddare, vilken som sagt var rätt dyr. Men måste absolut kolla med den lokala kemtvätten. De brukar vara rätt billiga på det mesta. :up: Dock tycker jag väl ändå att de klänningar som är mer än typ 15 cm för långa inte är lönt hur som, men det är väl en annan femma... :angel:
 
Fattar inte riktigt, är problemet i övrigt att du inte vill ha urringat? Finns ju massa klänningar som har högre ringning. Annars kan du alltid ha en snygg polo under?

Personligen tycker jag att en klänning i skjortmodell är det mest bekväma. Visserligen inte "gala-fin" men tänk med höga klackar, stora smycken, en fin håruppsättning, kanske hatt? Passar mig som är kurvig, går att dra åt i midjan och faller snyggt över breda höfter. Går att knäppa hela vägen upp eller låta vara lite öppen som på bilden.

8026707615_1_1_1.jpg


8026966400_2_1_1.jpg


Har bägge klänningarna ovan och de är hellånga, tänk på att modellerna är typ 1.80 ;)
 
Senast ändrad:
Nej, men de flesta för långa klänningar har en längd på 145-160 cm. Jag är 162 cm lång, hela jag. Och typ 135 cm från axlarna och nedåt. Den ekvationen går helt enkelt inte ihop.
Som sagt en klänning blir betydligt kortare när du har den på dig än vad den är när den hänger på galgen. Det beror helt på material (är det tex stretch är det väldigt stor skillnad för hela tyget krymper när det utvidgas åt sidorna, är det vävt är det lite mindre skillnad men ändå skillnad på en 10-15 cm ungefär på en hellång klänning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp