Vett och etikett: Långklänning med urringning?

Ja, det är ju ena sättet att se på det, ett annat är att om det inte finns några nivåer kan man slappna av helt enkelt ... Men den diskussionen har vi väl haft många gånger.

Hur går det @Dressyrtjejen_97, har du spanat in nån klänning?

Har tittat lite på flera av sidorna som tipsats om här i tråden (tack så mycket för alla tips! :bow:), och har hittat flera intressanta modeller, men dessvärre verkar Black Friday och Cyber Monday ha dammsugit bort alla ex. i storlek 38...:(
 
Hahaha förlåt, men bröt typ ihop i en skrattattack när du skrev "superkonservativt folk". :rofl: Nej, det är det verkligen. Snarare "superprogressiva", om någonting. Tillställningen är en finare studentmiddag med tillhörande mingel efterråt på en finare restaurang i centrala Sthlm. Något jag dock inte varit med på tidigare, då andra fester bara haft klädkod "kavaj", där jag brukat ha finare men ändå mer "sobra" knälånga klänningar (bl.a. en smaragdgrön i satin med kortare ärm. :love:)

Nu säger jag inte att just han är inblandad (vilket dock inte skulle förvåna mig det minsta, med tanke på den tydligen något udda uttryckta klädkoden bl.a.), men åtminstone en som normalt sett brukar vara med och arrangera olika typer av fester o.dyl. är själv av åsikten att skjorta och mörka jeans är snudd på människoplågeri ( :p), och brukar på de tillställningar där det är klädkod "kavaj" komma i typ mörkblå jeans och en piketröja, på sin höjd. Överhuvudtaget är folket som ska vara med på denna middagen, även om man ser till gästerna, tämligen progressivt lagda (på en skala mellan bara "väldigt progressiva" till "extremt dito".). Så nej, det är inte Nobelmiddagen jag ska på, utan en finare studentsittning på en finare restaurang.

Ok, det låter lovande! :up:
Då tror jag lugnt att du kan ha precis vad du vill på dig.
 
Har tittat lite på flera av sidorna som tipsats om här i tråden (tack så mycket för alla tips! :bow:), och har hittat flera intressanta modeller, men dessvärre verkar Black Friday och Cyber Monday ha dammsugit bort alla ex. i storlek 38...:(
Åk in till stan och kolla. Alla kortare klänningar har ju inte djup urringning och alla mindre ringade är inte maxi. Du hittar nåt om du bara provar.
 
Har tittat lite på flera av sidorna som tipsats om här i tråden (tack så mycket för alla tips! :bow:), och har hittat flera intressanta modeller, men dessvärre verkar Black Friday och Cyber Monday ha dammsugit bort alla ex. i storlek 38...:(

Är du bekväm i en superdjup urringning? Du ger inte det intrycket. Om inte, så behöver du nog inte ens fundera över om den är djup eller ej.
 
Är du bekväm i en superdjup urringning? Du ger inte det intrycket. Om inte, så behöver du nog inte ens fundera över om den är djup eller ej.

Nej, det är jag verkligen inte. Är egentligen inte bekväm i urringningar öht, men somliga plagg tenderar ju att vara skurna så, och med tanke på min BH-storlek så ja...
Hittade som sagt några fina modeller på nätet - men de var som sagt slutsålda i storlek 38 :(
 
Nej, det är jag verkligen inte. Är egentligen inte bekväm i urringningar öht, men somliga plagg tenderar ju att vara skurna så, och med tanke på min BH-storlek så ja...
Hittade som sagt några fina modeller på nätet - men de var som sagt slutsålda i storlek 38 :(
Jag vet inte vad du har för budget men om du ska ha en balklänning och köper en i en sådan affär som säljer den typen av klänningar så brukar det ingå i priset att de lägger upp den åt dig eller anpassar den efter din kropp. Alternativet kan vara att köpa en klänning och sedan gå till en skräddare de brukar utan problem kunna lägga upp den åt dig de med. Det finns ju även alternativet med kjol och överdel eller helt enkelt kostym om man hellre vill ha det.
 
Jag vet inte vad du har för budget men om du ska ha en balklänning och köper en i en sådan affär som säljer den typen av klänningar så brukar det ingå i priset att de lägger upp den åt dig eller anpassar den efter din kropp. Alternativet kan vara att köpa en klänning och sedan gå till en skräddare de brukar utan problem kunna lägga upp den åt dig de med. Det finns ju även alternativet med kjol och överdel eller helt enkelt kostym om man hellre vill ha det.

Ungefär 1 000 kr är jag beredd att lägga.
 
Jag tänker att detta med urringningar för kvinnor är detsamma som att knäppa upp skjortknappar för män, det har med klädkod och sammanhang att göra, inte kroppar.
Ja alltså någon regel jag läst är typ, ju högre nivå på fest desto mer tyg nedtill på en klänning och mindre i överkant (men man kan ha högt i halsen också om man vill) dvs mer kjol och större urringning ju finare fest. Så det är inte samma sak som skjortknappar.
 
Åk då in och kolla på second hand, 38 är en jättevanlig storlek och du kan hitta klänningar som kostat flera tusen som nya. Jag och en kompis var ute och botaniserade och hittade en jättefin, röd klänning till henne med en liten rödvinsfläck ingen la märke till. Vi såg den inte ens när hon provade den. :)

Det var väl just det som var problemet, särskilt nu i samband med Black Friday och Cyber Monday - typ halva befolkningen har den storleken.... :angel:
Det lät som ett bra tips! :)
 
Det var väl just det som var problemet, särskilt nu i samband med Black Friday och Cyber Monday - typ halva befolkningen har den storleken.... :angel:
Det lät som ett bra tips! :)

Knalla in på HM, de har mycket fint inne. Den här t ex
hmgoepprod.jpg
hmgoepprod.jpg
 
Den där lär nog vara för lång :( Det mesta som är hellångt på modellerna tenderar att vara typ 15-30 cm för långt för mig tyvärr. :( De "väl urringade" klänningarna jag visade i TS, som på modellerna går till typ anklarna på de, skulle bli helt golvlånga på mig...
Fast den är ju enkel att lägga upp även om man som jag mest bara tråcklar eller på sin höjd lappar eller byter blixtlås. ;)
 
Om man äger en symaskin ja.
Jag förstår TS. Typ alla långklänningar är för långa för mig och jag lägger inte upp själv.
Jag reder inte ens ut att lägga upp gardiner liksom.
Det går ju även att tråckla en uppläggning för hand, behövs ingen symaskin för det om man inte behöver klippa. Det går även om man klipper men det är mer jobb att sy med nål och tråd då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Problemhund
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Hage
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp