Vett och etikett när man skickar meddelanden av olika slag

Men skriv messen men låt bli att skicka dom bara? Så kan du trycka på skicka på morgonen sen.

Men min kompis är kanske vaken och vill också diskutera vår resa nästa helg? Och klockan 630 nästa morgon är det för tidigt för att skicka för nu sover min vän definitivt men sen är jag upptagen med pendling och jobb, och pendling och så har jag glömt mina meddelanden och så kommer hag ihåg dem igen på kvällen?

Blir extra krångligt att hålla reda på när folk är i olika tidszoner osv dessutom
 
Istället för att bli irriterad på dom som inte av någon anledning vill stänga av ljuden på telefonen nattetid så var glad att du har sådana mängder av bekanta och vänner att du behöver ett excelark för att hålla koll på dom. Det är inte många som har.

Jag skulle väl kunna komma ihåg kanske 1 persons kommunikationsprefrerensschema, kanske två... Vad händer sen på helg, semester, ledighet, diverse hobbyaktiviteter på vardagskväll?

Varför kan jag vara inte skicka när det passar mig, så svarar du när det passar dig? Jättesnällt oxh lätt
 
Jag har en jättebra lösning: var döv eller så pass gravt hörselskadad att du inte hör något utan hörapparaterna, plus sov tungt :up: problem solved!

Jag har länge haft snarare problem med att vakna av min vibrerande väckarklocka, och har fått träna mig till att vakna av den. Små buzz buzz av mobilen är inga problem :cool::angel:


Numera har jag Bluetooth i mina hörapparater och hoppar fortfarande till när någon ringer till mig, är inte van vid att höra den ringa rakt i mina öron :rofl: Men det slipper jag ju på natten! ;)
 
Jag tänker att det finns en väldigt bra anledning till att just funktioner som stör ej och ljudlöst uppfanns, och hela den här tråden är ett bevis på det.

Min personliga åsikt är att det är var och ens ansvar att se till att inte bli störd när man inte vill bli störd. Själv gör jag det genom en kombination av stör ej-läget, ljudlöst läge och utvalda kontakter/chatter och jag räknar med att min omgivning gör detsamma. Reflekterar i princip aldrig över klockslaget när jag skickar meddelande till någon.
 
Eller min andra lösning.

Jag har ingen kommunikation på messenger eller sms, då jag inte har vänner på den fronten. Blir väl familjen om någon.
Den enda är whatsapp där jobbets grupp finns, men notisen där är bara en buzz buzz också.

Så, det är väl också en lösning - ha inga vänner :angel:
 
Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att jag får meddelanden på "konstiga" klockslag och att jag blir väckt jättetidigt på helgen när man äntligen får ha sovmorgon. Ibland stänger jag av ljudet på telefonen när jag ska sova, men helst vill jag kunna höra signalen och vara kontaktbar ifall det skulle hända något med min mamma eller min häst. Själv så försöker jag hålla mig till att skicka mellan ca 8-22 på vardagar och lite senare på helger (om jag inte vet att den jag ska skriva till är vaken). Självklart tycker jag att det är okej att skicka dygnet runt om det är akut, men oftast är det ju absolut inget som det är bråttom med.

Hur tänker ni; tycker ni att det är okej att plinga i folks telefoner dygnet runt eller har ni några begränsningar? Ni som messar dygnet runt; kan ni även tänka er att ringa till folk oavsett tid på dygnet?
Bryr mig inte ett dugg om vilken tid folk skriver till mig vill jag inte bli störd är det mitt eget ansvar att sätta på ljudlös.
 
Jag tycker att det är ohyfsat att skicka meddelanden vid tider man inte hade ringt. Jag vill ha ljudet på på meddelanden på dagtid och jag vill kunna bli nådd vid akutfall även på natten. Och jag vill inte behöva stänga av och sätta på meddelandeljuden (sms och messenger) varje morgon och kväll.
Har inte hört den här typen av åsikt sen 90 talet och hemtelefonernas tid :)
 
Min mobil befinner sig alltid i stör ej-läge med alla typer av meddelandesignaler avstängda. Ibland har jag haft vibration på meddelandena, men då glömmer jag alltid att stänga av det och så blir jag väckt vid olämpliga tillfällen. Oftast när jag har/ska jobba natt och därmed behöver sova dagtid. Dvs det är mycket enklare att man själv ställer in mobilen så som man vill ha det, än att alla man då och då interagerar med ska ha detaljkoll på ens schema.

Själva poängen med meddelanden är ju att man kan skicka dem när det passar avsändaren, och så kan de läsas och besvaras när det passar mottagaren.
 
Som sagt, man kan fråga folk vad som är okej för just dom, det är inte så svårt. Det är liksom den lättaste uppgiften nånsin, respektera om ingen vill ha samtal eller meddelanden vissa tider.
Det är ju lättare om folk använder sig av funktionerna som finns på mobilen än att alla ska ha koll på när varenda person i telefonboken och på messenger kan tänka sig att ta emot meddelanden 🤷‍♀️
 
Eller så kan folk respektera att många har problem med att stänga av signalerna på telefonen, och inte pga att dom inte vet att dom inte kan. Bara för att man själv inte upplever det som ett problem så innebär det inte att alla andra inte heller ska se det som ett problem.

Ta lite eget ansvar och lär dig respektera att människor har olika behov för att känna sig trygga och tillfreds. Speciellt en sådan otroligt enkel sak som att inte messa på natten.
Fast om man tittar i tråden så verkar de allra flesta inte alls ha ngt problem med detta
 
Så vänta här nu, jag ska alltså ha koll på allas schema, så jag inte en misstag stör någon? Hur funkar det i tex en gruppchatt? Där kanske vi inte ens är i samma tidszon. Eller känner varandra alls för den delen. Kanske bara har ett gemensamt intresse.
Ska man ta samma hänsyn till om folk har på aviseringar på tex Facebook? Måste jag fråga alla mina bekanta om det också?

Herregud vilket projekt!

Om jag stör mig på något, ska få hela min omgivning anpassa sig efter det verkligen? Är jag universums medelpunkt?
 
Så vänta här nu, jag ska alltså ha koll på allas schema, så jag inte en misstag stör någon? Hur funkar det i tex en gruppchatt? Där kanske vi inte ens är i samma tidszon. Eller känner varandra alls för den delen. Kanske bara har ett gemensamt intresse.
Ska man ta samma hänsyn till om folk har på aviseringar på tex Facebook? Måste jag fråga alla mina bekanta om det också?

Herregud vilket projekt!

Om jag stör mig på något, ska få hela min omgivning anpassa sig efter det verkligen? Är jag universums medelpunkt?

Gruppchattar är djävulens påfund! De börjar alltid med de bästa intentioner men slutar alltid att det skickas meddelande stup i kvarten om allt och inget. Jag går alltid ur efter ett tag eller sätter den på permanent ljudlöst. Hatar gruppchattar som plingar hela tiden...
 
Gruppchattar är djävulens påfund! De börjar alltid med de bästa intentioner men slutar alltid att det skickas meddelande stup i kvarten om allt och inget. Jag går alltid ur efter ett tag eller sätter den på permanent ljudlöst. Hatar gruppchattar som plingar hela tiden...
Jag med, men det var inte det som var pudelns kärna ;)
 
Om jag är vaken sent så kan jag tänka mig att skicka meddelande på Messenger om jag ser att personen är Grön där, då antar jag att h*n är vaken (inte kan sova, vilka flera av mina vänner har bekymmer med - liksom jag).
Aldrig skickat mitt i natten annars vad jag kan erinra mig, det skulle i så fall vara till sådana jag vet inte störs av nattliga meddelanden.
Annars undviker jag det.
Stänger ned ljudet på telefonen för egen del, men vibrationen finns kvar. Har jag somnat så vaknar jag inte till det.
 
Om jag är vaken sent så kan jag tänka mig att skicka meddelande på Messenger om jag ser att personen är Grön där, då antar jag att h*n är vaken (inte kan sova, vilka flera av mina vänner har bekymmer med - liksom jag).
Aldrig skickat mitt i natten annars vad jag kan erinra mig, det skulle i så fall vara till sådana jag vet inte störs av nattliga meddelanden.
Annars undviker jag det.
Stänger ned ljudet på telefonen för egen del, men vibrationen finns kvar. Har jag somnat så vaknar jag inte till det.
Tycker messenger lyser grönt jämt och sällan har det något samband med om man är online eller ej.
 
Senast ändrad:
Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att jag får meddelanden på "konstiga" klockslag och att jag blir väckt jättetidigt på helgen när man äntligen får ha sovmorgon. Ibland stänger jag av ljudet på telefonen när jag ska sova, men helst vill jag kunna höra signalen och vara kontaktbar ifall det skulle hända något med min mamma eller min häst. Själv så försöker jag hålla mig till att skicka mellan ca 8-22 på vardagar och lite senare på helger (om jag inte vet att den jag ska skriva till är vaken). Självklart tycker jag att det är okej att skicka dygnet runt om det är akut, men oftast är det ju absolut inget som det är bråttom med.

Hur tänker ni; tycker ni att det är okej att plinga i folks telefoner dygnet runt eller har ni några begränsningar? Ni som messar dygnet runt; kan ni även tänka er att ringa till folk oavsett tid på dygnet?
Tycker det är ok att skicka mess och dyl dygnet runt. Jag har sådana ljud och ringsignaler avstängda mellan 10 och 8 eller ngt liknande. Med några personer undantagna. Alla andra måste ringa två gånger på rad för att nå fram.
 

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 369
Relationer Tar det hela från början... Har träffat en kille som verkligen är hur gullig som helst, har precis påbörjat en ny utbildning och denna...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 907
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
1 960
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp