Bukefalos 28 år!

Vett och etikett när man skickar meddelanden av olika slag

Jag håller med dig; jag vill inte hålla på och stänga av och sätta på ljuden på alla appar, tycker det är ett jäkla meck och så kommer jag att glömma bort att sätta på dem sen.
Man kan ställa in stör-ej-läge på schema. Det är inget du behöver göra manuellt varenda dag.
Angående att välja vilka som ska kunna ringa igenom så vill jag inte göra så då det kan vara någon som jag inte har numret till eller någon som jag inte känner som ringer.
Defaultinställningen på stör-ej (iaf på iphone) är att samtal släpps igenom när någon ringer två gånger i följd. Det har nog de flesta koll på så är det viktigt kommer de ringa en gång till när de inte kommer fram första gången.

Jag är också jättenojig kring att jag vill kunna bli nådd om det händer något viktigt. Men känner mig helt trygg med stör-ej. Har lagt in så att samtal alltid släpps fram från mina föräldrar, min partner och stallägaren. Övriga samtal släpps igenom om de ringer två gånger i följd. Alla andra former av meddelanden och notiser tystas.

Min stör ej är igång automatiskt klockan 22 och stängs av automatiskt när mitt morgonlarm går, alternativt klockan 07 de dagar jag inte har ställt alarm.
 
Messar folk när som helst på dygnet, använder själv sovläge dvs jag behöver bara trycka på en knapp när jag går och lägger mig så är telefonen tyst som i graven förutom samtal som den släpper fram. Förstår inte alls problemet här känner jag :D
 
Jag litar inte på att alla inom sjukvård tänker så långt, för att vara helt krass.
Fast om man jobbar på natten är man medveten om att de flesta sover och kanske inte hinner till telefonen och därmed provar man att ringa årminstone två gånger. Finns det flera anhöriga listade går man sedan över till nästa. Finns det bara en provar man senare, eller lämnar över till nästa instans i vårdkedjan.
Anhörigkontakt är en viktig punkt vid akut verksamhet och inget vårdpersonalen bara kan strunta i.

Om någon nu endast skulle ringa en gång kanske du inte hinner på att svara ändå, trots att telefonen var på, så då blir resultatet samma ändå.
 
Jag messar bara med folk jag faktiskt känner. Min man, dotter, vänner, föräldrar, dotterns lärare ibland.
Alltså jag sitter rätt sällan och messar totala främlingar på nätterna- men alla är verkligen inte nära vänner eller familj. Många av oss har ju bekanta eller tex föreningsåtaganden som gör att man kontaktar folk i textform. Dessa personers arbetstider har jag verkligen inte koll på.
 
Alltså jag sitter rätt sällan och messar totala främlingar på nätterna- men alla är verkligen inte nära vänner eller familj. Många av oss har ju bekanta eller tex föreningsåtaganden som gör att man kontaktar folk i textform. Dessa personers arbetstider har jag verkligen inte koll på.

Jag kan nog inte minnas en enda person (förutom kiron då) som jag sms:ar och som sms:ar mig och som inte är allra minst en vän. Messengergrupper är jag inte med i några för tillfället. Tack och lov! Jag var det ett tag men de notiserna stängde jag av permanent och inte bara på natten! Sjukt irriterande!
 
Det här låter mer som ett "jag har inte koll på vad för inställningar jag kan sätta på min mobil"-problem än ett problem om att folk skulle ringa och messa orimliga tider. Det finns ju tekniska lösningar, men då får man ju sätta sig in i och lära sig det också.
 
Det här är anledningen till att jag älskar min klocka. Jag har ljudlöst på 24/7. Om någon ringer så vibrerar klockan och jag märker det, kan kolla vem det är och bestämma om jag ska svara eller inte. Är det något viktigt så ringer folk. Är det något oviktigt så skriver de på messenger eller vad som, det får jag inga notiser om förens jag går och kikar.

Jag har med flit valt en klocka som inte hanterar appars aviseringar. Väldigt skönt.
 
Jag har telefonen på ljudlöst hela tiden, men den är kopplad via blåtand till min klocka som visar meddelandena mellan en viss tid som jag har ställt in. Vill jag inte bli störd utanför den tiden kopplar jag bara bort blåtanden. För mig har det funkat bra under många år.

Mailar gör jag till alla när som helst, tänker att man själv får ta ansvar för hur man vill få info om att man fått mail. Meddelanden, messenger och whatsapp är jag mer försiktig med till de som jag inte vet när och om de stänger av signalerna för natten.
 
Man kan väl välja vilka notiser man vill få till klockan? Det tror jag är standard för alla smartklockor?
Nej. Här kan man inte få notiser från messenger, facebook osv. Det valde jag för att min aphjärna inte skulle falla dit någon gång och bara "åh, men det kan ju vara bra att ha" för att sedan aldrig avaktivera det och bli jättestressad... Jag känner mig själv.

Det du får är notiser om att det ringer, eller om sms. That's it. Man kan inte välja till mer än så.
 
Det här låter mer som ett "jag har inte koll på vad för inställningar jag kan sätta på min mobil"-problem än ett problem om att folk skulle ringa och messa orimliga tider. Det finns ju tekniska lösningar, men då får man ju sätta sig in i och lära sig det också.
Visa mig gärna hur jag ställer in "signal endast vid viktiga ärenden". Den inställningen skulle jag vilja ha på vanliga ringsignalen, sms, mail och Messenger.
 
Jag hade gärna stängt av ljudet för sms permanent faktiskt. Förutom från några enstaka nummer. Men när jag kollar i sms-inställningarna för aviseringar finns inte det alternativet. 90% av alla sms är reklam eller scam.
 
Jag har stör ej läge på
Som sagt är det viktigt så ringer de en gång till och då släpper mobilen igenom det.
Messenger är alltid avstängt på ljudet.
Klarar inte allt plingande
 
Det här låter mer som ett "jag har inte koll på vad för inställningar jag kan sätta på min mobil"-problem än ett problem om att folk skulle ringa och messa orimliga tider. Det finns ju tekniska lösningar, men då får man ju sätta sig in i och lära sig det också.
Tekniska prylar har ju också, till skillnad från människor, den smarta funktionen att de gör exakt det man sagt till dem att göra. Får de inte släppa igenom messenger-pling efter klockan 22 så gör de inte det, medan en människa som blivit tillsagd att inte messa efter 22 lik förbannat kan skicka iväg ett mess 22.10 ;)
 
Hej och hå. Alltså om ni nu har VIP som behöver få tag i er dygnet runt men stör er på de som inte behöver det så kanske ni kan meddela de andra att dom ska sluta messa er? Det är ni som blir störda av det, då är väl bara att be dom sluta skicka mess, sms eller vad det nu är på tider som ni anser är störande.
 
Hej och hå. Alltså om ni nu har VIP som behöver få tag i er dygnet runt men stör er på de som inte behöver det så kanske ni kan meddela de andra att dom ska sluta messa er? Det är ni som blir störda av det, då är väl bara att be dom sluta skicka mess, sms eller vad det nu är på tider som ni anser är störande.
VIP är väl ganska överdrivet, men precis så har jag gjort. Tror du att det hjälpte...
 

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 574
Relationer Tar det hela från början... Har träffat en kille som verkligen är hur gullig som helst, har precis påbörjat en ny utbildning och denna...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 954
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
2 007
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp