Bukefalos 28 år!

Vett och etikett när man skickar meddelanden av olika slag

Jag tycker att det är rätt ohyfsat att skicka meddelanden mitt i natten. Men självklart har jag som de flesta andra här schemalagt min telefon så att den inte släpper igenom såna störningar. Min familj, larmcentralen och ett par till släpps ändå igenom.

Sen har jag få vänner som sitter och messar på nätterna. Men en del appar har varit oartiga nog att skicka notiser mitt i natten. De slipper jag också höra.
 
Jag tycker att det är rätt ohyfsat att skicka meddelanden mitt i natten. Men självklart har jag som de flesta andra här schemalagt min telefon så att den inte släpper igenom såna störningar. Min familj, larmcentralen och ett par till släpps ändå igenom.

Sen har jag få vänner som sitter och messar på nätterna. Men en del appar har varit oartiga nog att skicka notiser mitt i natten. De slipper jag också höra.
Jag tycker det är tråkig stil att klaga på saker som kunde ha stört men inte är problem då de är blockade. Det blir lite som att klaga på attnågon skriver ett brev mitt i natten men som leveteras dagtid.

Finns det inte viktigare saker i livet än att leta efter saker att störa sig på?
 
Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att jag får meddelanden på "konstiga" klockslag och att jag blir väckt jättetidigt på helgen när man äntligen får ha sovmorgon. Ibland stänger jag av ljudet på telefonen när jag ska sova, men helst vill jag kunna höra signalen och vara kontaktbar ifall det skulle hända något med min mamma eller min häst. Själv så försöker jag hålla mig till att skicka mellan ca 8-22 på vardagar och lite senare på helger (om jag inte vet att den jag ska skriva till är vaken). Självklart tycker jag att det är okej att skicka dygnet runt om det är akut, men oftast är det ju absolut inget som det är bråttom med.

Hur tänker ni; tycker ni att det är okej att plinga i folks telefoner dygnet runt eller har ni några begränsningar? Ni som messar dygnet runt; kan ni även tänka er att ringa till folk oavsett tid på dygnet?
Jag stänger alltid av ljudet till natten och utgår ifrån att andra också gör det om de inte vill bli störda. Skickar ändå inte meddelanden vilka tider på dygnet som helst.
 
Jag hade gärna stängt av ljudet för sms permanent faktiskt. Förutom från några enstaka nummer. Men när jag kollar i sms-inställningarna för aviseringar finns inte det alternativet. 90% av alla sms är reklam eller scam.
På min telefon kan jag gå in på varje specifik sms leverantör tillexempel rusta och stänga av av viseringar på smsena.
 
Jag tycker att det är ohyfsat att skicka meddelanden vid tider man inte hade ringt. Jag vill ha ljudet på på meddelanden på dagtid och jag vill kunna bli nådd vid akutfall även på natten. Och jag vill inte behöva stänga av och sätta på meddelandeljuden (sms och messenger) varje morgon och kväll.
Nu vet jag inte var man ställer in det för det var längesedan jag gjorde det. Men min mobil är inställd så att enbart samtal och sms går fram efter 22 om mobilen är inaktiv dvs om jag inte sitter och gör ngt med den.
Vissa morgnar när jag stiger upp så plingar det järnet från messenger 🤣
 
Jag har inga problem med att folk skriver sms/messenger eller pling från övriga appar dygnet runt, jag pratar med flertalet människor som befinner sig i andra tidszoner så att vi 'skriver då vi är vakna oavsett tid' blir liksom en förutsättning för att vi ska kunna bibehålla kontakt över huvud taget. Jag agerar även support åt folk som mår väldigt dåligt nu och då och vill kunna vara anträffbar vid de tillfällena.

Ringa gör jag inte dygnet runt, men då tycker jag att ett samtal är en betydligt större störning än ett kort plingande från telefonen. Mina föräldrar och farmor vet jag har mig på stör ej-profil så mina samtal kommer igenom, men jag har inte utnyttjat funktionen ännu.
 
Jag väljer att försöka se den här diskussionen som något positivt ändå - att folk kan kosta på sig skapa så stora problem kring något som inte är ett problem över huvud taget. Då har man inte stora bekymmer i livet :love:

Till ämnet: läs instruktionsboken till telefonen, om man råkat slänga den finns det garanterat som pdf. Eller minst en uppsjö av youtubetutorials, jag kan nästan garantera det. Lösningar finns om man vill och ibland är det ens eget ansvar att minimera störningsmoment i sitt liv, omvärlden kan omöjligtvis förväntas veta när minsta lilla människa vill sova, dygnet har ändå 24 timmar som folk har en tendens att göra lite som de behagar med. Fattar att det här var ett problem på den tiden telefonen satt fast i väggen och enbart kunde ringa, men den tiden är väl förbi sedan länge..?
 
Jag tycker det är tråkig stil att klaga på saker som kunde ha stört men inte är problem då de är blockade. Det blir lite som att klaga på attnågon skriver ett brev mitt i natten men som leveteras dagtid.

Finns det inte viktigare saker i livet än att leta efter saker att störa sig på?
Tråkig stil? Ja, jag tycker att det är oartigt att skicka grejer till mig mitt i natten. Det är inget problem - det är blockerat. Bara för att jag tycker att det är oartigt så går jag väl inte omkring och stör mig? Nu kom frågan upp och jag svarade. Varför stör du dig på det?
 
I min familj, släkt och bekantskapskrets jobbar alla dagtid kontorstid (eller är pensionärer) så det funkar alldeles utmärkt att baraFa ringa/messa dagtid.
Ringa är en sak, poängen med att skicka tex mail, messenger eller sms är att det är i text och inte något akut utan kan läsas när man har tid. Alltså stänger man av ljudet av appar om man blir störd av sådant.
 

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 552
Relationer Tar det hela från början... Har träffat en kille som verkligen är hur gullig som helst, har precis påbörjat en ny utbildning och denna...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 946
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
2 004
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp