Vi fortsätter störa oss, del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stör mig på diskussionen om helljus och omkörning som börjar ta över tråden :cautious:

Men egentligen stör jag mig på att jag vill äta något riktigt gott, gå på restaurang och köpa något riktigt mumsigt och dyrt. Jag vill ha smörgåstårta, svulla i goda ostar och trycka i mig en massa choklad. Men, jag har inte råd :arghh:
Ikväll blir det makaroner och köttbullar :meh:

Det sympatiserar jag till fullo med! Samma här :meh: Nu har vi sagt att vi kör en svinbillig vecka med tråk-mat för att kunna unna oss lite mer under mellandagarna, men jag är inte sugen på nåt av det vi har hemma :arghh: (och ja, jag vill också gärna köpa ekologiskt och bra råvaror, men har fått inse att i alla fall sakerna med stor prisskillnad inte är det minsta rimligt att köpa när en är arbetslös :cautious:)

Stör mig på samma tema på lillebror som frågade om inte han kunde få komma hit och klappa på djuren en em efter skolan. Det får han jättegärna (:love:) men nu undrar han om inte jag kan komma och hämta honom med bil (tar typ lika lång tid för mig att åka t.o.r. med bilen som för honom att ta bussen, men blir ju såklart snabbare för honom om jag hämtar) och vill att vi äter (köpt) pizza till middag (middag var inte ens med i ursprungsfrågan från honom). Svarar att jag gärna bjuder på middag men att det får bli något hemlagat och får till svar "bara det är något jag gillar!" (Underförstått: tacos). Jag älskar min lillebror och tycker det är jättekul att han vill hälsa på, men just nu känns han lite tjatig. Han vet ju att jag inte har något jobb, men jag tror inte ha inser vad mycket dyrare det är att fixa "helg"-maten han tycker om än "vardags"-maten vi har råd med just nu :banghead:

Det är tillåtet att ljustuta om man behöver uppmärksamma andra förare.

När ska man använda ljustutan?
"Ljustuta ska användas om det behövs förebygga eller avvärja en farlig situation i mörker. "
Nu när jag körde hem så körde jag på en sån liten mörk väg. Bakom mig låg det en bil med släp på. Vet inte om släpet var för tungt lastat eller om något var fel men vid ojämnhet på vägen så gungade bilen vilket resulterade i att jag då och då blev bländad i min backspegel och sidospeglarna. Pga en av dessa bländningarna så höll jag på att missa att det gick en person på vägen. Var nära att köra på personen. Hade inte personen kastat sig i diket så hade det kunnat sluta illa. Stannade och kollade att allt var okej med personen i fråga. Tyvärr hann ingen av oss att stanna den bilen som bländade mig.

Så att ljustuta på någon för att man vill köra om kan lika gärna orsaka en fara istället för att förebygga.

Nu när jag körde hem så körde jag på en sån liten mörk väg. Bakom mig låg det en bil med släp på. Vet inte om släpet var för tungt lastat eller om något var fel men vid ojämnhet på vägen så gungade bilen vilket resulterade i att jag då och då blev bländad i min backspegel och sidospeglarna. Pga en av dessa bländningarna så höll jag på att missa att det gick en person på vägen. Var nära att köra på personen. Hade inte personen kastat sig i diket så hade det kunnat sluta illa. Stannade och kollade att allt var okej med personen i fråga. Tyvärr hann ingen av oss att stanna den bilen som bländade mig.

Så att ljustuta på någon för att man vill köra om kan lika gärna orsaka en fara istället för att förebygga.
Vet du. jag tror att en stor del i att detta alls blivit en diskussion är den oklara uppfattningen om vad en ljustuta är?

Den ljustuta jag fått lära mig är en mycket, mycket snabb blinkning. Långt mindre än en sekund. Den ska inte hinna blända. Som en dubbelklickning på musen.

Bländar den så är det inte att ljustuta utan att slå på helljuset.

Så att du skapar en trafikfara genom att blända folk med helljusen när du vill köra om någon är alltså helt okej?

Eftersom vi kapat tråden alldeles tillräckligt länge redan, och jag helt enkelt inte orkar mera, så kommer detta vara mitt sista inlägg i detta ämne nu. Som jag redan tidigare nämnt så ljustutar jag inte själv, bara i något undantagsfall. Under de 15 år jag har haft körkortet så går det säkert att räkna på en hand de gånger jag ljustutat före omkörning, så du behöver nog inte oroa dig för mig.

Eftersom vi kapat tråden alldeles tillräckligt länge redan, och jag helt enkelt inte orkar mera, så kommer detta vara mitt sista inlägg i detta ämne nu. Som jag redan tidigare nämnt så ljustutar jag inte själv, bara i något undantagsfall. Under de 15 år jag har haft körkortet så går det säkert att räkna på en hand de gånger jag ljustutat före omkörning, så du behöver nog inte oroa dig för mig.
Och jag har haft körkort i över 30 år och behövt ljustuta före omkörning 0 gånger.

Bara en fråga, på din profil står det att du är 42, så du har haft körkort sen du var tolv? :laugh:
Ha ha ha! :rofl: :rofl: Så går det när man har bråttom och fyra barn som vill ha mat NU! Mer än 20 år skall det vara givetvis inte 30 (mer än 30 år hör tillsammans med hästeriet).

(Fast jag började köra traktor och moppe vid den åldern men det räknas ju inte :rofl:)

Ja. Jag gör faktiskt ingenting.

Det är ingen övertolkning. Du skriver själv att de lär ångra sig bittert. Ja en lastbil som blinkar kan orsaka olyckor. Att bli tillfälligt blind kan få väldigt tråkiga konsekvenser. Att du jobbar i trafiken hör inte hit alls och du har ingen aning om vad andra har för kunskaper. Det är många som arbetar i trafiken och vissa av dem beter sig som om de äger väger, dvs. de tar onödiga risker och anser att andra bara ska hålla sig undan.

...vilket rimligtvis innebär att din inställning till säkerhet i trafiken är bra mycket värre än om en vanlig bilist haft samma inställning.

Om dom två yrkeschaufförer i min närhet hade resonerat som du gör så hade dom varit utan jobb!
Vet du ens hur många som tar regnr, plats och tidpunkt och faktiskt anmäler föraren till sin arbetsgivare om dom ser en förare som beter sig illa? En hel del faktiskt. Dessutom ställer du både företaget och din arbetsgivare i dålig dager som har förare med hämndbegär.
Du sitter dessutom högre upp i en lastbil som gör att du lättare kan ta dig igenom en mötande personbil med helljuset på enbart genom att ge ett skällsord till föraren och muttra i din hytt.
Ger inte din arbetsgivare dig en reprimand för ditt beteende om du skulle göra det du påstår att du ska är hen lika dålig som dig.
Kör du privat i din personbil gäller samma regler och samma hänsyn till övriga trafikanter som dom ska visa dig. Ibland GLÖMMER man dock att blända av och för egen del så säger jag förlåt högt i bilen när jag glömt och skäms.
När jag ställde frågan till körläraren vad man ska göra om den andra inte bländar av så var svaret att det finns inget att göra mer än att försöka hålla blicken på den vita linjen i vägrenen så du håller dig kvar på vägen och undviker att se direkt in i ljuset.

Ska man gå efter hur gemene yrkeschaufför beter sig i trafiken så kan man tro att de flesta hittat sitt körkort i flingpaketet, så yrke säger enligt mig noll och intet om vilka kunskaper andra har och jag skulle aldrig ta för givet att dylika trafikanter kan mer än vilken annan som helst.

Buke i sitt esse, blir aldrig förvånad längre. :p

Då har jag en motfråga till er. Hur hanterar ni när uttryckningsfordon med blinkade helljus kommer under uttryckning? De släcker väldigt sällan extraljusen i fronten. Polis och Ambulans blinkar medan Brandkårens bara skiftar lampor. Har mött ett x antal sådana fordon.

Så ni menar att det är okej för den man möter att blända mötande bil och man inte får blinka för att tala om att den andre glömt helljuset på? Vem bländar vem egentligen? Ett snabbt blink eller helljus som är konstant på? Sug på den ni.

De som glömmer helljuset är väldigt få, har sällan problem med det men det händer ibland. Sen vad ni säger om mig och tycker och tänker säger mer om er själva än vad det gör om mig. Jag vet vart jag har mig själv, det vet inte ni. Tänk efter en gång till innan ni förhastat svarar på er logik. :)

Ha en trevlig kväll för det ska jag ha med julmust och noblesse. :D

Då har jag en motfråga till er. Hur hanterar ni när uttryckningsfordon med blinkade helljus kommer under uttryckning? De släcker väldigt sällan extraljusen i fronten. Polis och Ambulans blinkar medan Brandkårens bara skiftar lampor. Har mött ett x antal sådana fordon.

Så ni menar att det är okej för den man möter att blända mötande bil och man inte får blinka för att tala om att den andre glömt helljuset på? Vem bländar vem egentligen? Ett snabbt blink eller helljus som är konstant på? Sug på den ni.

De som glömmer helljuset är väldigt få, har sällan problem med det men det händer ibland. Sen vad ni säger om mig och tycker och tänker säger mer om er själva än vad det gör om mig. Jag vet vart jag har mig själv, det vet inte ni. Tänk efter en gång till innan ni förhastat svarar på er logik. :)

Jag blir inte det minsta förvånad över ditt svar. Du brukar slå ifrån dig som att "Du känner dig bättre än oss" och javisst gör du det men du får faktiskt ta att alla har olika åsikt och sluta nedvärdera oss i diskussionen för att "vi känner minsann inte dig" och "det säger mer om er än mig" O_o
Jag behöver inte tänka igenom mitt svar till dig, jag menade det till fullo :up:
Fortsatt trevlig kväll :)

Det är en enorm skillnad på ett utryckningsfordon och en irriterad privatbilist eller yrkeschaufför. Ditt passiv-aggressiva sätt att försöka trycka till de som inte håller med dig är enormt dålig stil i en diskussion.

Du läste ju inte "ljus-tutte" som jag gjorde i ditt inlägg iaf :angel:
:rofl:

Normalt funtad bilist: "Aj fan hen glömde nog helljuset, bäst att ljustuta"
Du: "Nu jävlar, med extralysen ska det bli jävligt synd om folk som inte slår av helljuset! :devil:"

:meh:

Vet du. jag tror att en stor del i att detta alls blivit en diskussion är den oklara uppfattningen om vad en ljustuta är?

Den ljustuta jag fått lära mig är en mycket, mycket snabb blinkning. Långt mindre än en sekund. Den ska inte hinna blända. Som en dubbelklickning på musen.

Bländar den så är det inte att ljustuta utan att slå på helljuset.
Ska inte blända men kan göra det ändå,jag har 460w i fram på min bil o skulle inte vilja bli tutade på av mig själv.

Du ser ingen som helst skillnad i ett dåligt lastat släp och någon som försöker påkalla uppmärksamhet när nån rattsurfar så denne vinglar över mittlinjen i 45 km/h på en 70-väg? Vem är det som är farlig egentligen, den med noll koll som framför sitt fordon på ett trafikfarligt sätt eller den som klarar av att hålla både rätt hastighet och vara på rätt sida av vägen?

Gillar du inte hur lagen är skriven så lobba för att få den ändrad, det är både lagligt och en skyldighet att varna vid fara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar... 19 20 21
Svar
401
· Visningar
9 226
Senast: Lilla
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit... 26 27 28
Svar
554
· Visningar
18 112
Senast: Shpongle
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker! 99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
133 428
Senast: Lilla
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar... 40 41 42
Svar
827
· Visningar
16 971
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka