Nej man blir precis lika mycket bländad oberoende om det görs avsiktligt eller inte.Du ser ingen som helst skillnad i ett dåligt lastat släp och någon som försöker påkalla uppmärksamhet när nån rattsurfar så denne vinglar över mittlinjen i 45 km/h på en 70-väg? Vem är det som är farlig egentligen, den med noll koll som framför sitt fordon på ett trafikfarligt sätt eller den som klarar av att hålla både rätt hastighet och vara på rätt sida av vägen?
Gillar du inte hur lagen är skriven så lobba för att få den ändrad, det är både lagligt och en skyldighet att varna vid fara.
Lagen säger att omkörning endast får ske om det kan göras säkert. Måste man hålla på och greja med helljusen innan man kan köra om är det inte säkert.
Du hävdar din rätt att göra en omkörning och det är skillnaden mellan oss. De gånger jag har kommit i kontakt med någon som inte kör så att jag kan köra om så har jag helt enkelt inväntar ett tillfälle där det är säkert att göra en omkörning utan att behöva fippla med helljus eller annat innan. Två gånger har jag tom ringt polisen för att jag misstänkte att bilen framför mig inte framfördes av en nykter förare.