Vi fortsätter störa oss, del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men att köra om i en kurva kan ju knappast vara att kunna köra om utan fara. Det var något jag fick lära mig i bilskolan dvs att inte göra en omkörning innan backkrön eller i en kurva.

Har tittat igenom mina körböcker lite snabbt nu och inte kunnat hitta att man skall blinka med helljusen innan omkörning.
I backkrön eller kurvor utan sikt är det så klart korkat att köra om. Jag pratar om kurvor där man HAR sikt. En omkörning är dock aldrig säker om framförvarande bil plötsligt kan glida ut mitt i vägbanan, och därför är det viktigt att framförvarande bil är medveten om att en omkörning pågår.
 
I backkrön eller kurvor utan sikt är det så klart korkat att köra om. Jag pratar om kurvor där man HAR sikt. En omkörning är dock aldrig säker om framförvarande bil plötsligt kan glida ut mitt i vägbanan, och därför är det viktigt att framförvarande bil är medveten om att en omkörning pågår.
Nä men då är det ju ingen säker omkörning och man skall inte ljustuta på bilen utan helt enkelt låta bli att köra om i en kurva.
 
Men om du måste använda ljustuta i en kurva för att kunna göra en omkörning så är det väl knappast att kunna göra det utan fara? Då får man helt enkelt låta bli att göra en omkörning i en kurva.

Har fått använda den själv på raka sträckor då föraren framför satt i sin egna lilla värld efter x antal km så blinka man till och föraren flyttade sig till sin sida av vägen så man kan göra en omkörning. På de flesta vägar här har du ingen mittlinje och folk lägger sig väldigt ofta mitt i vägen tills de får möte. Flertalet uppmärksammar sällan att bilen bakom vill köra om och då ligger de mitt i vägen tills de ska svänga.
Har själv blivit blinkad på några ggr då jag inte uppmärksammat att bilen bakom mig vill köra om.

Händer inte ofta nån gång vartannat år kanske men det händer
 
Nä men då är det ju ingen säker omkörning och man skall inte ljustuta på bilen utan helt enkelt låta bli att köra om i en kurva.
Det är inte säkert att köra om på rakt spår heller om framförvarande bil glider ut mitt i vägen. Inte helt ovanligt att folk ligger mitt i för att ha god marginal till vägrenen, framför allt om det är mörkt ute.

Man ska naturligtvis bara köra om där det är säkert, men kan man göra det ännu lite säkrare genom att uppmärksamma bilen framför är det ju bara bra.
 
Du tutar inte innan omkörning för det behövs inte av den enkla anledningen att du bara kör om om det kan göras utan fara, alltså behöver du inte tuta för att göra någon uppmärksam på att du skall köra om.

Tuta var om någon plötsligt skulle till och slänga sig ut framför dig i en bilkö och riskerade att köra in i dig (det var väl du som tog upp det exemplet).

Första delen gav @Diabetikern ett svar som jag tycker passar in också här, så jag orkar inte dra det en gång till.

Ja, har jag redan på något vis påbörjat en omkörning, och en farlig situation hotar uppstå genom att den omkörda bilen börjar "tränga" så då använder man självklart tutan (eller vad som krävs för att påkalla uppmärksamhet/undvika olycka). Ljustuta används före påbörjad omkörning för att uppmärksamma att det är just det man tänker göra.
 
Stör mig på diskussionen om helljus och omkörning som börjar ta över tråden :cautious:

Men egentligen stör jag mig på att jag vill äta något riktigt gott, gå på restaurang och köpa något riktigt mumsigt och dyrt. Jag vill ha smörgåstårta, svulla i goda ostar och trycka i mig en massa choklad. Men, jag har inte råd :arghh:
Ikväll blir det makaroner och köttbullar :meh:
 
Ja, och jag stör mig på att jag stökat till i köket och jag borde städa innan sambon kommer hem om cirka 40 minuter men kan inte lämna sovande bebis i soffan...
 
Jag stör mig på mig själv. Trött efter semestern och tänkte ta en tidigare buss hem. Glömmer telefonen på jobbet och det tar över 40 minuter att åka tre stationer och vända.. nu blir jag minst en, kanske två bussar sen istället. Och jag har bara mig själv att skylla..
 
Du skall inte köra om om du inte kan göra det utan fara för andra.
Jag kör om på flerfilig motorväg trots att det händer att andra vinglar i filerna, jag försöker alltid att göra en säker omkörning och krävs det då att jag behöver ljustuta för att det rattsurfande stolpskottet ska hålla sig i sin fil/på sin sida vägen så gör jag det hellre än att starta två timmar tidigare och ligga i 45 hela vägen till jobbet när de tillåtna hastigheterna växlar mellan 70 - 110 km/h. :meh:
 
Grrrr.

Jag öppnade munnen på morgon mötet och vår koordinator högg mig direkt och började en aggressiv motargumentation mot det hen TRODDE att jag ville prata om. Samt inledde en animerad diskussion med personen bredvid om det hen trodde jag skulle ta upp.

Jag blev sur och gick in till hen efter mötet för att be att hen skulle lyssna klart på vad jag hade att säga. Då inleddes en annan argumentation om hur jag ständigt klankar på hen, ständigt hackar på hen. Vilket jag aldrig någonsin gjort.

Suck. Ingen får öppna munnen utan varje förslag knipsas effektivt av.

Jag vill sluta nu, NU.

J-la idiot på ren svenska.
 
Det är inte säkert att köra om på rakt spår heller om framförvarande bil glider ut mitt i vägen. Inte helt ovanligt att folk ligger mitt i för att ha god marginal till vägrenen, framför allt om det är mörkt ute.

Man ska naturligtvis bara köra om där det är säkert, men kan man göra det ännu lite säkrare genom att uppmärksamma bilen framför är det ju bara bra.
Men man bländar ju personen framför. Om någon bakom mig hade börjat blinka med helljusen och det inte varit polisen så hade jag undrat vad det var för lallare som inte har alla hästarna hemma alternativt ”Är min bagagelucka öppen”.
 
Jag kör om på flerfilig motorväg trots att det händer att andra vinglar i filerna, jag försöker alltid att göra en säker omkörning och krävs det då att jag behöver ljustuta för att det rattsurfande stolpskottet ska hålla sig i sin fil/på sin sida vägen så gör jag det hellre än att starta två timmar tidigare och ligga i 45 hela vägen till jobbet när de tillåtna hastigheterna växlar mellan 70 - 110 km/h. :meh:
Ja jag kör ju inte om om det inte är säkert. Måste jag använda ljustuta så är det inte säkert.
 
Första delen gav @Diabetikern ett svar som jag tycker passar in också här, så jag orkar inte dra det en gång till.

Ja, har jag redan på något vis påbörjat en omkörning, och en farlig situation hotar uppstå genom att den omkörda bilen börjar "tränga" så då använder man självklart tutan (eller vad som krävs för att påkalla uppmärksamhet/undvika olycka). Ljustuta används före påbörjad omkörning för att uppmärksamma att det är just det man tänker göra.
Så att du skapar en trafikfara genom att blända folk med helljusen när du vill köra om någon är alltså helt okej?
 
Det är säkert att köra om efter att man uppmärksammat vinglaren att det ligger en bil bakom som vill köra om. Jag kör inte om någon som vinglar på mittlinjen och riskerar att knuffa ner både den och mig i diket eller in i en annan bil.
Nej köra om är ju ingen rättighet.
 
Hatar min skrivare :arghh:
Behöver få ut ett dokument och den har tydligen tagit jullov :banghead:
Får testa senare men hade behövt få ut pappret idag. Är det löst tills imorgon så får jag vara glad :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar... 19 20 21
Svar
401
· Visningar
9 226
Senast: Lilla
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit... 26 27 28
Svar
554
· Visningar
18 112
Senast: Shpongle
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker! 99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
133 435
Senast: Lilla
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar... 40 41 42
Svar
827
· Visningar
16 973
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp