Jag har inte frusit en sekund om fötterna sen jag köpte Mountain Horse Rimfrost Paddock Boots (phu, långt namn). Går att rida i med, kräver lite tillvänjning dock då det känns väldigt 'stelt' när man är van med en sommar i mjuka ridstövlar.
I övrigt grundar jag med ett BRA funktionsunderställ. Dvs inte bara vilka långkalsonger som helst, utan ordentliga funktionsgrejer (även om det svider i plånboken). Sen ridbyxor och vanliga strumpor. Och 'lager på lager' med tröjor, brukar ha underställströja, sen en tunn polotröja i t-shirttyg, en tunnare 'vanlig' tröja och så en tunnare fleecetröja med polo.
Försvarets raggsockor på fötterna (de vita med färgas rand högst upp), skorna som nämnts. Har sällan chaps/thermoridbyxor nuförtiden men det händer. Är det apkallt så rider jag i mina vägarbetsthermobyxor och min vägarbetsjacka (sådana där som vägarbetarna har, tjockfodrade varselkläder.. man svettas ihjäl om det är över -20 dock).
Normalt har jag MH Bodyguardjacka, säkerhetsplattorna värmer. Rider med väst ibland med och då värmer den.
Sådan där 'hettan' eller mössa under hjälmen (har en vinterridhjälm i en storlek större för att få plats med mössa) och så hjälm såklart.
Mitt problem är VANTARNA.. att hitta tillräckligt varma som ändå är tillräckligt tunna så man har något finlir kvar i händerna. Trefingervantar i all ära, men de är inte idealiska att rida i. Har försökt diverse knep, inkl det med talkade plasthandskar unders (fungerar! men känns inte så bekvämt). Men exxet som 'r snickare visade mig några tunna, tunna vantar som han hade när de jobbade utomhus på vintern. Sålänge man bara rörde på fingrarna hyfsat ofta var de supervarma. Och tunna, tunna. Inte helt hundra dock för man måste sitta och 'vifta' med fingrarna nu och då.. men det bästa jag hittat än..