Vi har bävrar i hagarna!

jerseyko

Trådstartare
Eller det ser i alla fall ut så på stolparna :crazy:

Någon som har något super tips på hur man ska rädda dem? Olika "no bite" smörjor är redan testade och har inte fungerat.

Visst är hagarna himla tråkiga, men tar jag hagen som min häst då bla går i så finns där massor med sly, träd och pinnar att gnaga på. Varför ska de på stolparna?

Hur har ni räddat era stolpar? Funderade ett tag på platrör som man skyddar träd med för att inte bli uppätet av vilt, men de ska tydligen vara väldigt dyra att köpa.

Och självklart får hästarna mat.
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

Byt till plaststolpar allteftersom ni behöver byta ut stolparna.
Förmodligen dyrare på kort sikt (har ingen som helst koll på priserna varken på trä- eller plaststolp) men enklare på lite längre sikt.
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

Får de tilltäckligt med mat så är det ett Sysselsättningsproblem.

Hur fort äter de upp sina givor i hagen? Kan hagen göras roligare?

En del har ju problem med att hästen äter sin giva för fort och sedan står och har tråkigt. Då brukar det hjälpa med såna höfållor av finmaskingt nät. Inte för att begränsa maten utan mera för att dra ut på ättiden.

Kanske det kan vara en ide.

//Waern
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

De har fri tillgång och vissa äter samma mägd hö som de fick i höstas när de kom över i vinterhagarna. Det gnags lika mkt på stolparna hos hästarna som har fri tillgång som de som får morgon och lunchhö.
Hagarna är inte roliga, men tar man hagen min häst går i så är det inte bara en 4 kantig plätt. Den är lite kuperad med ett litet dike och det är träd och buskar i hagen, ändå är de på stolparna!

Stallägaren har slutat laga hagarna nu då det blir en så stor kostnad för dem. Så det är vi hästägare som ansvarar över våra hästars hagar och att stolparna byts ut mot hela.
Det är ju inte direkt en bra årstid att slå ner stolp. Det har satts upp tunna plaststolpar där det är som värst och stolparna gått av. Det är dessutom väldigt mkt sten i marken så det är svårt att slå ner stolp.

Funderar på vad som är billigast och mest hållbart, om man ska köpa trä stolp och sen köpa plaströr som man trär över eller om man ska försöka få tag i järnstolp och svetsa fast isolatorerna.
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

Skulle göra det bästa av situationen just nu. Går det ej få ner stolp så köp plaströr och "trä" runt de utsatta områderna.

annars så byt ut till plaststolp eller sätt upp extra tråd, då blir det mer hotfullt. Jag har alltid haft 4-5 trådar just för att de inte kan bita på stolpen då. Hästarna är ju inte så glada i att gnaga nära tråden=)

Har samma problem med vissa hästar i vårt stall. Där är det plaststolp som gäller och de som ej är utbytta är klädda med plåt eller plast rör. Inte heller här spelar det någon roll om de får fri tillgång på grovfoder!
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

Hur är stolparna behandlade? Om jag minns rätt läste jag någonstans att hästar kan gnaga på trä målat med falurödfärg för det finns salt i den färgen (svagt minne, men det tror det var så). Kanske finns det något i det stolparna behandlats med som hästarna gillar/behöver?
Har de saltsten i hagen?
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

Kan bara svara för de stolp vi använder: Är tryckimprengerade från granngården, saltsten finns i både hage och box. Finns även obehnadlade stolp och målade. Alla behandlas likadant av hästarna.
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

Det går inte att "flytta in" eltråden då? (om ni nu använder sådan förstås?). Min kamrats förra valack var inbiten krubbitare och han fick ett tag för sig att krubba på staketstolparna som tog otroligt mkt stryk av detta. Då köpte vi dessa isolatorer som sitter på en lång skruv (runt 20cm). Vi skruvade i dem snett uppåt längst upp på varje stolpe, drog om tråden samt gjorde en liten ögla på tråden som stod rakt upp vid varje stolpe. På så vis kom inte pålle så pass nära stolpen att han kunde krubba på den utan att få sig en stöt och således fick stolparna vara ifred.

Det var alltså bara övertråden som "flyttades in" och fick öglor. Funkade kalasbra för oss :)
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

js tänker ungefär såhär:
26630000-


"klä" in stolpen i tråden! :idea:
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

js tänker ungefär såhär:
26630000-


"klä" in stolpen i tråden! :idea:

Vi har satt en isolator högst upp på stolpen och en nästan i markhöjd och sedan dragit en tråd där emellan, lite enklare än din beskrivning och det har räckt alldeles utmärkt. :)
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

Eller det ser i alla fall ut så på stolparna :crazy:

Någon som har något super tips på hur man ska rädda dem? Olika "no bite" smörjor är redan testade och har inte fungerat.

Visst är hagarna himla tråkiga, men tar jag hagen som min häst då bla går i så finns där massor med sly, träd och pinnar att gnaga på. Varför ska de på stolparna?

Hur har ni räddat era stolpar? Funderade ett tag på platrör som man skyddar träd med för att inte bli uppätet av vilt, men de ska tydligen vara väldigt dyra att köpa.

Och självklart får hästarna mat.
Spillolja är oslagbart!!
vi har tagit över ett stall där det finns trästolpar som det gnagits mycket på innan och våra började ta över. Jag har penslat på och de vill inte gnaga på dem längre.
gulan
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

Det där var itnressant, jag vet inte vart stolparna kommer ifrån men jag vet att en stolpe i hagen min häst går är 2 planker som sitter ihop och inte en färdig hagstolpe.

Jag ska höra med den andra hästägaren om hon är intresserad av att sätta ut en saltsten i hagen. Jag tycker i alla fall att stenen jag har i boxen har gått åt himla mkt snabbare än vad saltstenarna har gjort som hon haft tidigare.
Jag och en annan hästägare spånade länge om det kunde vara så att hästarna har brist på något och därför är på stolparna så. Men det verkar konstigt om i princip alla hästar har samma brist. De äter ju olika foder och från olika höleverantörer.

Långskruvade isolatorer var ju smart, känns lättare att byta isolatorer än stolp!

Jag vet att ägarna till hästarna som går i en av hagarna har tjärat in alla stolpar, men det vågar inte jag göra. Det är mycket vildsvin här och vi använde tjära ute på jaktmarken för att locka grisarna. Och de är helt galna!
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

Hade en hingst som gärna gnagade på stolparna och jag prövade det mesta tills min gubbe av misstag råkade tappa en grov gren i hagen när han röjde runt den, nu riktade han sin uppmärksamhet på den istället och antingen gnagade han på den eller så drog han runt på den i hagen.
Han var tydligen bara uttråkad eller nått för sen hade vi en gren liggande till han och han rörde inte pålarna mer efter det.
Man kan ju alltid testa.

Lycka till
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

Vi har virat hönsnät runt de trästolpar som finns i hagen och det funkar utmärkt.
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

Har man fina trä staket så är det ju lite trist att byta till plast stolpar. Sätt el så de inte kommer åt, spika på en järnkant på stolparnas översida, måla med tjära......
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

De fick våran julgran när den åkte ut och den låg orörd tills vi skickade över den till unghästen i hagen bredvid som spanat efter granen sen vi la dit den ;)
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

Ja det är helt otroligt vad en gren eller pinne kan vara rolig.....
Vår underhöll sej med detta hela dagen.:D
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

Vi har satt en isolator högst upp på stolpen och en nästan i markhöjd och sedan dragit en tråd där emellan, lite enklare än din beskrivning och det har räckt alldeles utmärkt. :)

Jag kan intyga att det här är en enkel och välfungerande metod! :bow:

Fast jag har slutat vid översta tråden och inte satt ytterligare en isolator ovanför, det har räckt ändå (beror kanske på hur mycket av stolpen som sticker upp ovanför översta tråden).
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

Jag kan intyga att det här är en enkel och välfungerande metod! :bow:

Fast jag har slutat vid översta tråden och inte satt ytterligare en isolator ovanför, det har räckt ändå (beror kanske på hur mycket av stolpen som sticker upp ovanför översta tråden).

Hm, :o, det är så vi också har det såg jag.:angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 284
Senast: Skrämd
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 170
Senast: JennyLz
·
Hästhantering Osäker på om detta är i rätt forum, rätta mig om jag har fel! Jag undrar om ni har några roliga tips utöver det vanliga att aktivera...
Svar
1
· Visningar
696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp