Vi har bävrar i hagarna!

Sv: Vi har bävrar i hagarna!

Tjära eller stark senap ska vara bra mot träätning har jag hört. Har du/ni provat nåt av dom?
Har också en bäver i hagen, så jag funderar också på nån bra lösning. I det här fallet är det bara en enda stolpe som blir uppäten :crazy:
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

Som jag skrev i #13, det är en hage som blivit tjärad men jag vågar inte tjära stolp i min hästs hage oxå. Det är otroligt mkt vildsvin här och de är tokiga i tjära! Vi använde de för att locka gris till vår jaktmark och 2 dagar efter vi tjärade en stubbe där så var det bara små flisor kvar :eek:

Stark senap låter dyrare än t.ex. hönsnät (men är livrädd för skador i munnen) eller plaströr.
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

Sorry, läste inte ordentligt :o
Hönsnät kanske inte är så bra, om det skulle gå sönder lite. Stor risk att hästarna river sig på det om dom ändå hade tänkt tugga

Men det finns väl plastnät att köpa? :idea: Har för mig att jag har sett det någonstans. Tror det inte var så hård plast som flisar sig heller om den skulle få sig ett bett.
Fast det kanske inte hjälper så mycket?


(Nu svammlar jag mest för mig själv, börjar bli trött...)
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

Förslår att du ger Pooh:s och mitt förslag en chans.
Enkelt, billigt och framförallt säkert för hästarna. :)
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

Det är ström i.
Man drar tråden från översta tråden/isolatorn på stolpen, via undre tråden (snurra ett varv) och ned ungefär 1 dm ovanför mark till en extra isolator du skruvar i där.
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

Sätt konservburkar ovarpå stolparna! Då kan de inte gnagas sönder hur gärna hästarna än vill ;) var noga med att det inte finns några vassa kanter och att det är konservburkar som är ungefär lika tjocka som stolparna så att hästarna inte kan göra sig illa
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

Överdelen av stolpen har aldrig varit några problem där jag har haft häst, men andra kanske behöver tipset? :)
 
Sv: Vi har bävrar i hagarna!

De tuggar överallt :crazy: Nu har dock min häst fått byta hage och går på fri tillgång på hö, den här hagen är den enda som är "otuggad" så det visar sig ju snabbt då om min häst är en av bävrarna, hälften i stallet säger att hon tuggar och hälften att hon aldrig rört en stolpe!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 284
Senast: Skrämd
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 170
Senast: JennyLz
·
Hästhantering Osäker på om detta är i rätt forum, rätta mig om jag har fel! Jag undrar om ni har några roliga tips utöver det vanliga att aktivera...
Svar
1
· Visningar
696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp