"den som har". Låter som alla är miljonärer med fantastiska förutsättningar.
Jag gick i förortsskolan på 90talet, innan man fick välja.
Vi bodde inte i förorten för att mamma och pappa inte kunde välja vilket hus eller lyxsemester de skulle spendera pengarna på...
I gymnasiet fick jag möjlighet att välja skola, valde såklart en där jag fick studiero men helvete vad tufft det var att komma in i en klass som låg framför studieplanen för matte när jag själv inte på långa vägar var klar med högstadiematten.
Vem räddas av att jag hade stannat kvar? jag hade inte kommit ifatt och fått de möjligheter jag fick. Mina klasskamrater motiverades inte av mina förutsättningar. Jag hade väldigt lite inflytande på situationen men höjde såklart resultaten för skolan i stort.
Min räddning? engagerade föräldrar som ville att jag skulle ha bra förutsättningar för att kunna göra det jag ville som stor.
och en fantastisk mamma som jobbade i norra Botkyrka under många år men till slut inte heller orkade utan bytte till en privatskola i mer priviligerat område. Om det var fantastisk mycket bättre där? Nä. föräldrarna bryr sig inte ett skit där heller, där är de upptagna av jobb och andra viktiga saker.
vi måste inse att vi har en lärarutbildning som tappat fokus på hur man får respekt och ger respekt och motiverar elever.
Och skärpa till oss själva! Det är våra generationer (70-80tal) vars barn går i skolan. VI måste se till att de sköter sig i skolan och sluta tro att nån annan fixar det.
Det har inget med ursprung att göra. Folk med sämre förutsättningar kommer alltid finnas och det är där resurserna ska spenderas, inte på alla som lider av dåligt föräldrarskap och flumskola.
Fast jag pratar definitivt inte om miljonärer. "Den som har" är den som har just det du själv tar upp också: stöd. Och jag invänder
sannerligen inte mot att individen tjänar på att bli flyttad till en bättre skola! Självklart är det så!
Vad gäller att det är "vi" som ska skärpa oss så ställer jag mig lite frågande faktiskt... De flesta av "oss" har förmodligen satt "välartade" barn i skolan, gått troget på utvecklingssamtalen, strängeligen sett till att läxor blir gjorda, tydligt klargjort att oacceptabelt beteende i skolan är just oacceptabelt, osv. Men det är stöd det också. Något
de flesta barn har, men sannerligen inte alla.
Jag behöver inte ta itu med ungarna och få dem att sluta spotta på läraren.
Jag behöver inte förklara respekt och korrekt uppförande. Osv. För det arbetet är redan gjort, har pågått sen de var alldeles nyfödda. (Sen händer det att saker går snett ändå, och då får man reagera och försöka ta sig vidare från det också, jag menar inte att alla är något slags superföräldrar som aldrig hamnar i en dålig situation. Men även när något gått snett så har barnen någon som reagerar i alla fall: ett stöd.) Men det finns barn som
inte fått/får just det stödet hemifrån, som inte har föräldrar som "skärpt till sig", och det problemet ser jag inte på något vis kan lösas genom att säga att "vi" borde skärpa till oss. Det är ett
problem, inte nåt slags utbredd lathet. Den stora majoriteten barnuppfostrare producerar knappast uppkäftiga, våldsamma analfabeter för att de inte orkar/vill slita sig från TVn, eller hur du nu tänkt? De barn som har problem med sin hemmiljö har det knappast för att föräldrarna inte skärpt sig, utan för att föräldrarna har(/är) problem.