Min helt egna, totalt ovetenskapliga, hittepå-förklaring:
Förr kunde man vara bra på en del och dålig på en del annat. Man kunde vara duktig i vissa ämnen och halta sig igenom en del andra, men då man tex siktade på att bli ingengör var det okej att inte klara geografin så bra...?
Som jag upplever det är kraven mer... hm, totala(?) idag, ett barn
ska vara bra i
allt för att kunna göra
något. Ungefär.
Det känns lite konstigt när jag skriver det här, för det är inte som att jag menar att förr så var det okej att man inte kunde läsa bara man kunde räkna (eller tvärt om), så var det ju inte. Men det fanns (kanske?) mer utrymme för att barn var olika bra på olika saker, och det var inte någon katastrof (så länge de inte siktade på en framtid där de faktiskt behövde vara bra på det de var dåliga på i alla fall). Medan idag (upplever jag) sitter alla kraven ihop, och ett barn kan inte känna att det är bra på något alls om inte
allt funkar... Och det är ju faktiskt väldigt få som är jämn- (
och hög-)begåvade, för majoriteten är det omöjligt att vara bra på allt.