@Badger Lärarstudenten du beskriver låter fruktansvärd och en sådan har jag aldrig träffat, helt ärligt! Jag tror (och hoppas!!) att de flesta som inte klara utbildningen, eller inte klarar sina praktiker, hoppar av utbildning. De flesta avhoppen sker inom de första tre terminerna. Har själv många kursare som hoppat av.
Men sen tror jag ju inte att du tror att "alla lärarstudenter är nötter med låga gymnasiebetyg", jag menar absolut inte att sätta ord i mun på dig!
Men bilden av Lärarstudenten som du skildrar är bilden många har, för det är så den skildras i många medier. Och så klart finns det "nötter" inom lärarutbildningen och lärarkåren, precis som inom andra yrkesgrupper. Men bilden som ges tycker jag ofta är fel! Och tur är väl det.
Det som enligt mig saknas inom utbildningen är mer av de pedagogiska och didaktiska verktygen. Vi får dem, men inte tillräckligt. De ämneskunskaper vi får med oss är oftast bra och tillräckliga för att kunna undervisa i de åldrar vi ska ha (förutom geografikursen jag läste, den var mycket knapphändig! Men så är det också ett ämne som inte kan behandlas på 5 veckor.).
Angående intagningen så skulle jag personligen vilja se något sorts lämplighetsprov, hellre än högre intag. Jag har kursare som kommit in med låga betyg i bagaget som kommer bli fantastiska lärare, för att de passar som personer. Jag själv var ett typiskt "VG-barn" och kan utan skam säga att jag inte är någon höjdare på att ta ut bisatser eller räkna snabb huvudräkning, men det betyder inte att jag inte kommer kunna ha bra undervisning i matte och svenska.
Jag säger inte att de otillräckliga lärarstudenterna (och lärarna) inte finns, men det målas ofta upp en orättvis bild av oss. Och den bilden bidrar absolut inte till att öka attraktionskraften till läraryrket! Jag tror inte heller den kommer öka bara genom att höja våra löner, även om jag tror det kan bidra. Att höja statusen handlar inte bara om pengar utan om att se att lärare är fantastiska! Om att erbjuda fortbildning och skolutveckling som ger oss redskapen att bli de bästa lärarna vi kan vara! Därigenom kommer samhällets bild av läraren kunna förändras till det bättre.
Skolfrågan är i hög grad en samhällsfråga och ett samhällsproblem. Och vi måste få hjälp utifrån för att kunna förändra och förbättra, men det kräver också en kår som vill förändra och förbättra! Och jag är övertygad om att den nya generationen lärare kommer nu och att vi är väldigt många som kommer slåss för vår sak. Att skolfrågan har lyfts upp till en av dagens viktigaste frågor ser jag som något väldigt positivt (även om bilden ofta är negativ) och jag tror att det är nu det verkligen kommer börja hända grejer!
Som ni märker så är jag väldigt hoppfull och positiv!