Vi med egen gård/stall

Bukefalos 30 år!

Igår fick maken tummen ur och köpte hem nya kontakter. Det tog en stund, men till sist så hade vi 3 stycken rejält långa förlängningskablar. Det var i grevens tid för igår em testade ponnyn att kliva ur hagen och jag fick hämta henne hos grannens hästar. Vi lyckades dra kabeln så att den inte är i vägen för hästarna, sedan får bilen köra över den, men det är ju bara en vecka till. Sedan ska vi förhoppningsvis ha el i stallet igen.

/Lizzie
Jag kanske har missat det men visst skyddar ni kablarna vid överkörningen? Enligt min erfarenhet behöver man göra det för att de ska hålla. Går bra att sno ihop något enkelt av plankbitar där hjulen går över så att kabeln ligger fri och inte utsätts för tryck.

Jag kanske har missat det men visst skyddar ni kablarna vid överkörningen? Enligt min erfarenhet behöver man göra det för att de ska hålla. Går bra att sno ihop något enkelt av plankbitar där hjulen går över så att kabeln ligger fri och inte utsätts för tryck.

Jag har påpekat för min man att det skulle behövas skydd, men han tycker inte det behövs för den korta tiden kabeln komma ligga. Det är hans kabel, så blir den sönderkörd får han skylla sig själv.

/Lizzie

Jag har så många projekt. Samtidigt inga alls.

Skulle vilja fylla på ett lager med grus i paddocken. Jag tror jag skrivit om den förut.
Men den är anlagd genom att man tagit på en grässvål och lagt matta, sen grus (vet inte fraktionen). Vi har harvat sönder mattan med vår harv. Vissa ställen är den ganska mjuk när lerjorden blandats med gruset. Paddocken följer årstiden i hur den är. Dvs hård på sommaren när marken är hård. Såhär års mjukare.
Jag gillar en lite hårdare bana. Och vet inte vad jag borde lägga på. 0/8 stenmjöl?

På NCCs sida finns 0/8 med det är benämnt som sand(?????).

Och i såfall, hur många ton tror ni man kan behöva? Banan är 20x40. Är 15 för lite?

Ja, jag vet att det allra bästa vore att skrapa av den, lägga bärlager, mellanlager och topplager.
Men nej, det kommer vi inte göra.

Jag har så många projekt. Samtidigt inga alls.

Skulle vilja fylla på ett lager med grus i paddocken. Jag tror jag skrivit om den förut.
Men den är anlagd genom att man tagit på en grässvål och lagt matta, sen grus (vet inte fraktionen). Vi har harvat sönder mattan med vår harv. Vissa ställen är den ganska mjuk när lerjorden blandats med gruset. Paddocken följer årstiden i hur den är. Dvs hård på sommaren när marken är hård. Såhär års mjukare.
Jag gillar en lite hårdare bana. Och vet inte vad jag borde lägga på. 0/8 stenmjöl?

På NCCs sida finns 0/8 med det är benämnt som sand(?????).

Och i såfall, hur många ton tror ni man kan behöva? Banan är 20x40. Är 15 för lite?

Ja, jag vet att det allra bästa vore att skrapa av den, lägga bärlager, mellanlager och topplager.
Men nej, det kommer vi inte göra.

0/8 stenmjöl blev hårt och bra hos mig efter några månader. Det behövde regnas på och trampas till. Lade direkt på grässvål, håller ännu 5 år senare, det blir cirka 2cm "lera" (blött organiskt material) pga att jag borde krattat bort höspill bättre. Med ett nytt lager ovanpå skulle det bli toppenfint igen. Marken är sandbacke med stora sten.

Jag hade cirka 13 ton till hmmmm, 10*20m cirka. Det är mindre än man tror per ton, sten är tungt.

Men det är alltså som hårdgjord yta vid ligghall, grind och utfodring. Med underarbetet redan ordnat gratis av naturen. Vill du verkligen ha så hårt på en ridbana?

0/8 stenmjöl blev hårt och bra hos mig efter några månader. Det behövde regnas på och trampas till. Lade direkt på grässvål, håller ännu 5 år senare, det blir cirka 2cm "lera" (blött organiskt material) pga att jag borde krattat bort höspill bättre. Med ett nytt lager ovanpå skulle det bli toppenfint igen. Marken är sandbacke med stora sten.

Jag hade cirka 13 ton till hmmmm, 10*20m cirka. Det är mindre än man tror per ton, sten är tungt.

Men det är alltså som hårdgjord yta vid ligghall, grind och utfodring. Med underarbetet redan ordnat gratis av naturen. Vill du verkligen ha så hårt på en ridbana?

Frågan är om det finns 0/8 stenmjöl, 0/8, grus och 0/8 sand?

Förra ägaren trodde de lagt 0/8 + flis nu. Och det är inte alls så hårt som jag trott 0/8 stenmjöl skulle vara.

Jag tror det är 0/8 stenmjöl jag vill ha.

Frågan är om det finns 0/8 stenmjöl, 0/8, grus och 0/8 sand?

Förra ägaren trodde de lagt 0/8 + flis nu. Och det är inte alls så hårt som jag trott 0/8 stenmjöl skulle vara.

Jag tror det är 0/8 stenmjöl jag vill ha.

Vet du, jag undrar samma. Blir galen på alla dessa luddiga formuleringar. Inte ens NCC säger ju samma. Antingen är det ju naturligt formade fraktioner, det har jag lärt mig heter sand. Resten är krossad sten och kan kalla grus/makadam/stenmjöl beroende på fraktioner. Och sedan blandas detta mer eller mindre hej vilt 😅 Krossat med 0-fraktion packar sig. Sand packar dig normalt inte men finns sorter som gör det (sandlådesand).

Det är typ vad jag lyckats få det till i alla fall 😅

Vilket låter totalt orimligt. Kommer aldrig förstår det där. Vilka fraktioner? Och det är krossad sten?
Ja fraktion minns jag såklart inte.. men tror det är för att den inte är packad?
Står man och stampar i mitten blir just den biten mer packad, och sen går det att harva för att få mer fluffigt såklart.
Stenmjöl ska ju bli packat…
Stenmjöl är väl ändå vanligt på ridbanor? Eller vad menar ni med packad? 😅

Ja fraktion minns jag såklart inte.. men tror det är för att den inte är packad?
Står man och stampar i mitten blir just den biten mer packad, och sen går det att harva för att få mer fluffigt såklart.

Stenmjöl är väl ändå vanligt på ridbanor? Eller vad menar ni med packad? 😅

Jag har bara ridit på ridbanor som antingen är sand eller paddex (alltså hyttsten, såna där luftiga stenar som är en biprodukt från stålindustrin).

Medans de flesta hagar häruppe är hårdgjorda med stenmjöl 0-8 som blir riktigt hårt, men det kan vara för att grusföretagen rekommenderar det och till och med kör kampanjer på hösten för stallägare.

@Blyger packad = helt fast så länge underlaget inte är dränkt typ? Alltså häller du ut stenkross med 0-fraktion i så kommer det bli en helt hård yta typ av sig självt ganska snabbt, dvs det man ofta vill lägga ut i hagen mot lera. Däremot om det är väldigt blött så blir det mer som en tung soppa. Men hyfsat torrt är det tex jättelätt att mocka för är som att mocka "på ett golv". Jag krattar lätt upp bajs och strö en stor del av året runt stallet där något liknande är utlagt. I lerperioden är det doxk för dåligt dränerat här för att funka bra.

Jag är helt okunnig inom ridbaneunderlag pga aldrig varit intresserad av det men antar det beror på hur tjocka lager man har av vad och hur det sedan sköts hur det blir? Alltså det går säkert att ha stenmjöl 0-8 överst men man häller nog inte ut enbart det och ett tjockt lager av det gissar jag?

Jag fyllde på 0-16 bergkross direkt utanför stallet för några år sedan när jag tyckte att det blev lerigt, direkt på marken. Det är packat - på nivån att det går att sopa bort löst spån och annat när det är torrt ute.

Stenmjöl 0/4, 68 ton.
Ful bild men film går ju inte att lägga in 😅
1000024367.webp

Inte stenhårt, inte jättekladdigt vid regn. Tre år gammal.

Jag fyllde på 0-16 bergkross direkt utanför stallet för några år sedan när jag tyckte att det blev lerigt, direkt på marken. Det är packat - på nivån att det går att sopa bort löst spån och annat när det är torrt ute.

Precis så blev det inom 1 vecka på min snålt tilltagna testhög vid ena hönätet också!

Min kompis har stenmjöl. Jag vet inte vilken fraktion. Men hennes måste harvas regelbundet för att inte bli hård. Jag gillar hennes bana.
Men hennes bana är grå, inte brun som @Blyger s

• Gilla
Reactions: fio

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar