Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kommer få hem en till häst och alla mina planer blev plötsligt osäkra
Växelbetar två av fyra hagar just nu för att maxa betet och överväger om jag behöver stängsla en till hage![]()
Nej men eller hurJag tror inte det finns något jag funderar med över än hagplaneringMen kul med en till häst annars?
![]()
Nej men eller hur
Jag tycker nog egentligen fyra är det optimala hemma.. men grannens fodervärd kan inte ha kvar hennes häst längre så tja, nu kommer den tillbaka
Eftersom mina går på lösdrift blir jag nojig över att flocken inte kommer funka. Förhoppningsvis helt i onödan men ja..
Jag vill inte vara glädjedödare, men beroende på hur mycket hösilage ni lägger ut i lådorna så är risken stor att mycket hamnar utanför när de är så låga.Nu har vi äntligen fått ut 2 av 3 hölådor i hagen. Lastpallarna har jag målat med opigmenterad roslagsmahogny och pallkragarna med svart roslagsmahogny. Förhoppningsvis håller de ett tag. Pallkragarna är fastskruvade i lastpallen, vi har plyfaskiva i botten så ingen häst ska kunna trampa igenom. Dessutom är hörnen tejpade med silvertejp så ingen häst ska skada sig på metallen. I går hann vi lägga ut en låda på markduk och lägga hagströ runtomkring. Den andra lådan ska vara flyttbar så den får stå direkt på marken.
När vi sedan släppte ut hästarna så vågade de inte gå i närheten av lådan med hagströ. När jag kollade till dem lite senare så hade de även accepterat den lådan.
En tredje låda ska också ställas ut, men vi hann inte med den igår. Får bli en annan dag.
Men det ska bli skönt att slippa få en massa hösilage nertrampat och framför allt slipper vi nu att maten blåser bort.
Visa bifogad fil 173828
/Lizzie
Jag tänker att det beror på hästarna. Jag ger hö i en pallkrage (dvs bara en pallkrage på höjden), utan något nät, och shettisarna låter normalt sett inget gå till spillo utanförJag vill inte vara glädjedödare, men beroende på hur mycket hösilage ni lägger ut i lådorna så är risken stor att mycket hamnar utanför när de är så låga.
När jag fodrat hö utan nät så har hästarna lyckats putta ut hö ur lådor som är i höjd med bringan. Dom ska av någon anledning alltid äta det som är i botten först…
Men lägger ni bara ut ett par kg i varje så funkar det säkert bättre än för mig![]()
Min häst är likadan. Ska alltid ha det som ligger underst. Hopplöst!Jag vill inte vara glädjedödare, men beroende på hur mycket hösilage ni lägger ut i lådorna så är risken stor att mycket hamnar utanför när de är så låga.
När jag fodrat hö utan nät så har hästarna lyckats putta ut hö ur lådor som är i höjd med bringan. Dom ska av någon anledning alltid äta det som är i botten först…
Men lägger ni bara ut ett par kg i varje så funkar det säkert bättre än för mig![]()
Ja, till och med ponnyn som har fått en extra hög låda till halmen lyckas kasta ut. Då är låtan så hög runt om att hon knappt ser över och endast utskuren i framkant så hon kan nå nerMin häst är likadan. Ska alltid ha det som ligger underst. Hopplöst!
Tidigare s hade jag bara en skiva på lastpallar som "matbord" mest för att få upp maten från leran. Då hamnade det mycket utanför. Pallkragarna är mest till för att maten inte ska blåsa bort.Jag vill inte vara glädjedödare, men beroende på hur mycket hösilage ni lägger ut i lådorna så är risken stor att mycket hamnar utanför när de är så låga.
Vet inte om du skrivit det tidigare men lade du ut ströet ovanpå leran eller skrapade du bort leran innan? Ser ju väldigt bra ut. Blir intressant att höra hur det länge det håller sig.Igår kväll hann vi med att få ut sista hölådan och lätta på hagströ. Jag fyllde även på med hagströ på ett par ställen utmed den gång vi skapat längs med hela uthuset. Det är här som det blir sjukt lerigt vid regn och än så länge är jag väldigt nöjd med hagströt. Nu kan vi komma ut i hagen och till de olika matstationerna utan att klafsa runt i leran. Jag kommer ut till ligghallen för att mocka utan att behöva fastna med skottkärran etc. Hästarna föredrar att gå på hagströt för att ta sig till ut i hagen, vilket gör att det inte blir galet söndertrampat utan för ingången till stall och hage.
Kvar att åtgärda är 15 meter mellan mina två hagar och här behöver vi göra ett annat arbete. Min allfixare som hämtar dygnhögen ska kolla på sträckan om ett par veckor och räkna på vad det kostar att åtgärda. Det är en gammal traktorväg som är gjord av kullersten, men med mycket matgjord över då det dygnhögen legat på samma ställe de senaste 100 åren med allt vad det innebär med spill. När det blir som lerigast brukar jag stänga av den biten just pga hästarna annars får gå i lera upp till knäna.
Men nu hyser jag hopp inför kommande höst och vinter att underlaget i min vinterhage kommer funka.
Hagströ i hagen
/Lizzie
Vet inte om du skrivit det tidigare men lade du ut ströet ovanpå leran eller skrapade du bort leran innan? Ser ju väldigt bra ut. Blir intressant att höra hur det länge det håller sig.
Vet inte om du skrivit det tidigare men lade du ut ströet ovanpå leran eller skrapade du bort leran innan? Ser ju väldigt bra ut. Blir intressant att höra hur det länge det håller sig.
Så skönt att slippa klafsa runt. Det är samma här att matjordslageret blir geggigt vid regn. Nu bor ju jag i uland så får väl kolla vad frakten skulle kunna bli...Marken består av morän (bor på en drumlin) så det är matjordslagret som blir geggigt. Vi har inte gjort någonting med marken, mer än krattat bort stenar. Däremot har vi lagt ut markduk under hagströt och så har vi passat på att lägga ut hagströt när marken var torr och stabil. Det står bra på Hagströs hemsida hur tjocktlager hagströ man behöver lägga ut beroende hur mycket lera det är. Vi har lagt ut mellan 15-20 cm och det verkar funka bra.
I min hage samlas allt vatten mot uthusbyggnaden och så har vi allt vatten som kommer från taket. Så det är mellan ligghallen och ingången till stallet det tidigare blivit rejält djup lera. För några år sedan la vi ut terrängarmering. Det har funkat bra, men kanterna blir så söndertrampade och då flyttar sig armeringen. Nu när vi på hagströ så fick terrängarmeringen fått ligga kvar i marken som extra förstärkning eftersom det är mellan ligghallen och stalldörren som det blir mest lerigt. Här går hästarna väldigt mycket och efter monusregnet häromdagen var jag ute och kollade till hagen för det var nästan så man funderade på om allt skulle rinna bort. Dock ligger det stabilt kvar.
Jag kommer få kratta och hålla koll på att hästarna inte drar upp för mycket lera på hagströt, men det jobbet är ju plättlätt jämfört med att klaffsa runt i geggamojja
/Lizzie
Så skönt att slippa klafsa runt. Det är samma här att matjordslageret blir geggigt vid regn. Nu bor ju jag i uland så får väl kolla vad frakten skulle kunna bli...![]()
Om man kan få till samfrakt blir det billigare. Jag betalade knappt 15000 kr för 22 kubikmeter (en kontainer) och det var inkl frakt. Passade på när de hade 20 % rabatt på hagströ och så valde jag samfrakt.
/Lizzie