Vi med egen gård/stall

Bukefalos 30 år!

Helinackorderingen dvs min hästs sällskap ska troligtvis vandra vidare strax då hennes tänder är slut vilket är tråkigt. Innebär också att jag behöver hitta nytt sällskap och lutar åt en egen liten shettis/bponny för att alltid ha sällskap som matchar hemma. Så får väl lägga ut lite krokar om ett sto som klarar av att vara själv kvar i lösdriften när vi är iväg. Kanske en barntrött liten jäkel 😅

Jag ÄLSKAR det upplägget 😍 Och att ha en sällskapsponny som också vill hänga med på allt hemma vid. Min lilla bits och sparkas men gillar barn så gör det inte med dem 😅 Liten ponny känns som bland det bästa som hänt mig och min häst.

Jag ÄLSKAR det upplägget 😍 Och att ha en sällskapsponny som också vill hänga med på allt hemma vid. Min lilla bits och sparkas men gillar barn så gör det inte med dem 😅 Liten ponny känns som bland det bästa som hänt mig och min häst.
Det är lite det jag hoppas på också, kostnaden blir nog försumbar också även om jag gärna vill ha en inackordering också så att vi har tre hästar. Men har jag en egen slipper jag stressa med att hitta rätt inackordering för sällskapets skull. Där måste jag ju matcha både häst och ägare vilket är svårare 😅

Det är lite det jag hoppas på också, kostnaden blir nog försumbar också även om jag gärna vill ha en inackordering också så att vi har tre hästar. Men har jag en egen slipper jag stressa med att hitta rätt inackordering för sällskapets skull. Där måste jag ju matcha både häst och ägare vilket är svårare 😅
Bygg 3 boxar så kommer jag :rofl:

Ja både jag och min häst hade jättejobbigt sedan vår kompis I tio år gick bort. Var svårt för mig i början också att veta vad som skulle funka, min häst är inte så enkel att hitta en match till pga osäker och kan inte heller vara den som går undan hela tiden för hans gamla skador. Och egentligen har jag inte råd med två hästar men vad den lilla äter i hösilage och gör av med i strö blir ändå den mindre kostnaden för henne. Sedan var ju tanken (pga hade ännu mindre råd när jag fick hem henne med annan tjänst) att försöka hålla hennes regelbundna kostnader nere men det gick såklart inte. Så hon är med på min hästs vanliga schema för osteopat/Masterson/lymfmassage men alla är så charmade av den lilla så hon får rabatt 😅 Även där är hon ett sådant stort plus i kanten för min stora för då kan de varva lite mellan dem så kan han också få lite mer pauser. Lyckligtvis hade hon perfekta tänder så där går hon på 2 år istället för 1. Mina regelbundna månadskostnader för henne minus utrustning/extra borde vara ca 1500 kr inkl vaccination och allt ovan. Verkar båda själv.

Ja både jag och min häst hade jättejobbigt sedan vår kompis I tio år gick bort. Var svårt för mig i början också att veta vad som skulle funka, min häst är inte så enkel att hitta en match till pga osäker och kan inte heller vara den som går undan hela tiden för hans gamla skador. Och egentligen har jag inte råd med två hästar men vad den lilla äter i hösilage och gör av med i strö blir ändå den mindre kostnaden för henne. Sedan var ju tanken (pga hade ännu mindre råd när jag fick hem henne med annan tjänst) att försöka hålla hennes regelbundna kostnader nere men det gick såklart inte. Så hon är med på min hästs vanliga schema för osteopat/Masterson/lymfmassage men alla är så charmade av den lilla så hon får rabatt 😅 Även där är hon ett sådant stort plus i kanten för min stora för då kan de varva lite mellan dem så kan han också få lite mer pauser. Lyckligtvis hade hon perfekta tänder så där går hon på 2 år istället för 1. Mina regelbundna månadskostnader för henne minus utrustning/extra borde vara ca 1500 kr inkl vaccination och allt ovan. Verkar båda själv.
Just att verka kan jag nog också göra, hovis undrar fortfarande varför jag inte gör det själv på Elsa 😂 ska försöka lägga ut lite på SoMe att krav är sto+kan vara själv i hagen, allt annat är bara bonus.

Just att verka kan jag nog också göra, hovis undrar fortfarande varför jag inte gör det själv på Elsa 😂 ska försöka lägga ut lite på SoMe att krav är sto+kan vara själv i hagen, allt annat är bara bonus.

Jag bokade faktiskt för första gången hovis efter 3 månader istället för varannan vi annars har när båda är barfota. Min stora har bara blivit missnöjd de senaste gångerna jag velat hovis visat och gjort något på honom och hon tyckte det varit bra och symmetriskt de senaste så frågade sist varför hon kommer hit (på ett gulligt vis 🥰) 😅

Jag upplever att den lilla är enklare, dels såklart pga hon har bra hovar i grunden men också att även om man inte har så bra känsla/är så van (= jag som bara verkar min egen och endast han pga kris o panikmissnöjd kuse) så blir det inte lika stort svängrum för snedheter. En liten häst känner kanske de små skillnaderna mer pga liten men jag upplever det inte svårare att se när de rör sig hur resultatet blir och det är inte heller samma belastning pga vikten.

Håller tummarna att du kan hitta ett radarpar med Elsa o en liten 🥰

Jag bokade faktiskt för första gången hovis efter 3 månader istället för varannan vi annars har när båda är barfota. Min stora har bara blivit missnöjd de senaste gångerna jag velat hovis visat och gjort något på honom och hon tyckte det varit bra och symmetriskt de senaste så frågade sist varför hon kommer hit (på ett gulligt vis 🥰) 😅

Jag upplever att den lilla är enklare, dels såklart pga hon har bra hovar i grunden men också att även om man inte har så bra känsla/är så van (= jag som bara verkar min egen och endast han pga kris o panikmissnöjd kuse) så blir det inte lika stort svängrum för snedheter. En liten häst känner kanske de små skillnaderna mer pga liten men jag upplever det inte svårare att se när de rör sig hur resultatet blir och det är inte heller samma belastning pga vikten.

Håller tummarna att du kan hitta ett radarpar med Elsa o en liten 🥰
Elsa har inga katastrofhovar, bara mycket hovskägg att jobba runt också 😅 kan bli lite utfluten snabbt så vill bli bättre på att rätta till tidigt. Såg att det fanns en helgkurs i oktober kring hovvård i Halmstad som jag klurar på att gå, så kanske jag vågar lite mer.

Och tack ❤️ jag som alltid tänkt att Elsa är mitt bortskämda ensambarn 😅

Finally målat klart gaveln på stallet och mannen kunde inte låta bli att gå på sista långsidan :crazy:
Tvättat ligghallen också, lite dåligt torkväder kanske men men. Hästarna är i en annan hage så det blev rätt i alla fall.

I stallet, som är ett gammalt kostall, har vi äntligen tagit bort kouppställningen och vi ska också bila bort betongen. Då kan jag bygga en till box samt en spolspilta. Vet inte riktigt varför jag ska ha 4 boxar på två hästar men kanske är bra för framtiden😅. Efter senaste bilden har jag också målat allt orangt grått.

Före:

Jag har två hästar och fyra boxar. Det är jätteskönt. I och för sig har jag ju kurser här och då hyr jag ju ut dem men jag och kompanjonen har 4 hästar tillsammans och när det är skoning kommer alla hit så då är de fulla. :)

Jag skulle inte vilja färre även om de 90 % av tiden inte används.

Plöjde två av våra åkrar i våras för att få bättre skördar. De har varit i träda under sommaren och nu har jag harvat, plockat sten och sått. Bara vältning kvar men det får bli imorgon. Den som tycker hö är dyrt har nog inte provat att odla det själv. Fasen vilket jobb det är 😅. Men i år fick vi in så stor skörd att det räcker hela året. Så skönt.

Bifogade filer

• 20250810_211940.webp
    20250810_211940.webp
    205,9 KB · Visningar: 44
Nu har vi haft det lite svalare drygt en vecka. Alltså har jag orkat ta tag i årets stalltvätt. Stallet målades om förra året, och jag nöjer mig med att måla om vartannat år. Alltså hade jag bestämt mig sedan tidigare att det fick räcka med den årliga stallvätten. Vi tömde stallet i lördag, vilket tar ett tag då vi skruvar ner krubbor och hyllor etc, även att mocka ur 2 boxar med permanentbäddar är ett fyspass. Jag skurade sedan stallet i söndag och så har det fått stå och torka. Igår kväll monterade vi upp allt och jag ströade upp boxarna. Att sedan stanna i denna känslan som infinner sig när man står där i det nyfixade stallet - det är så härlig känsla :love:. Knappt man vill släppa in hästarna i stallet :D.

Vi håller också på att preppa hagen inför höst och vinter. Högen med Hagströ jag fick hem i juni, sjunker sakta men säkert. Var nu är att ordningställa 3 stycken matstationer. Kommer göra 3 foderlådor av eu-pallar och pallkragar. Dessa kommer ställas på markduk och så hagströ runtomkring för att minimera att få matspill nertrampat i leran. Jag har börjat med att förbereda materailet till foderlådorna och är i fullgång med att måla med roslagsmahogny. Förhoppningsvis kommer eu-pallarna hålla längre och pallkragarna slipper bli uppätna.

/Lizzie

Akta hörnen på pallkragarna bara @lizzie , har sett metalldelarna bli vassa och tråkiga
Japp, jag vet. Pallkragarna är nya och har inte fått sig några skador ännu. Det ska skruvas fast reglar på insidan för att förhindra att pallkragen faller ihop om hästarna lyfter på den. Sedan får vi se om det räcker med att slipa ner ev utskickande metall, eller om det behövs silvertejp över också.

/Lizzie

Japp, jag vet. Pallkragarna är nya och har inte fått sig några skador ännu. Det ska skruvas fast reglar på insidan för att förhindra att pallkragen faller ihop om hästarna lyfter på den. Sedan får vi se om det räcker med att slipa ner ev utskickande metall, eller om det behövs silvertejp över också.

/Lizzie
Så roligt att man vet på förhand att det kommer blir skador på det man fixar. Det är så frustrerande när man gjort i ordning jättebra lösningar för någonting och sedan tar det någon dag så är det demolerat. 😅

Så roligt att man vet på förhand att det kommer blir skador på det man fixar. Det är så frustrerande när man gjort i ordning jättebra lösningar för någonting och sedan tar det någon dag så är det demolerat. 😅

Eller hur! Min man standarssvar när jag vill förebygga skador är: "Där har väl hästarna ingenting att göra" och tycker att jag ser faror som inte finns.

Efter 26 år med egen häst börjar han dock inse att vad som helst kan hända när kusarna är i farten :angel1:

Så när jag sa att jag vill att han sågar till en plyfaskiva att lägga ovanpå pallkragarna så kom det inga protester. Utan istället "ja, det är väl lika bra, annars har du en häst stående i foderlådan". Eftersom jag har en rätt "påhittig" häst är scenariot inte alls omöjligt på något sätt....

/Lizzie

Min ena häst går och kör runt de andra två när de ska äta trots att jag lägger ut höet i många tussar långt från varandra. Jag tänkte att jag skulle bygga bort det på något sätt men så kom jag på att det alltid ska demoleras så nu får det nog vara. 😅

Däremot ska jag bygga ut min lösdrift som är tillräckligt stor för tre hästar egentligen enligt jordbruksverket men inte enligt mina hästar. Den ena får alltid stå utanför. Så det känns jätte värt att behöva bygga ut. 😏😄

Okej, mina hästar har gjort en egen variant på min idé om stripbete. Jag funderar på om jag bara ska köpa den, den verkar ju funka rätt bra.

Den går ut på att jag flyttar tråden i innerstaketet så de får, enligt mig, en lagom mängd extra gräs varje dag. När min stora tycker att det extra gräset är slut så började han med att fixa fram ett av de fällda träden de kliver över på tracken normalt sett, så trädet låg över tråden så han kunde kliva in i gräshagen. Numera kliver han bara in 😅

Den lilla tjocka ponnyn vågar inte även om tråden blir väldigt låg om den stora lagt ett träd över så hon håller sig utanför. I början kom hon till mig och var lite upprörd när jag kom men numera bryr hon sig noll.

Den stora går ut när han vill sedan igen 😁 I början såg jag det bara på GPS:en men numera känner han sig inte ens skyldig. The Power of att ha blivit 21 mån tro? 🤔

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka