Vi med egen gård/stall

Bukefalos 30 år!

Fast det är väl i just en hage träden ska planteras i @Ajda s fall, eller har jag fattat helt fel? Det är väl ingen åker?
Det är en åker (formellt sett), som används som beteshage. Men för blocklagda (=ingår i stödsystemet för EU-stöd) naturbetesmarker gäller även där att man inte får plantera träd hur som helst, även om det "trädklädda betesmarker".

Jag har också åkrar som används för att beta.

Det är våra får och lamm som betar på de vallar som vi också skördar foder (ensilage eller hö) på.

Vi tar två skördar och så får fåren och lammen beta det som "ko-bönder" tar som tredje skörd.

Fyfan lossat höstens första lass med hö. Jag har småbalshö och hämtar en hästtransport i taget, ca 60 balar.
Har inte längtat 😅

Måste ha en halvt obekväm diskussion om stallhyra också. Hyr ut en box (mina går normalt på lösdrift) tillfälligt (hästen till salu), en av mina går med den hästen som sällskap och står då också på box och det är verkligen mycket dyrare för mig än att ha dem på lösdrift :crazy:

Men kan ju inte gå back (på strö och foder) för att vara snäll...

Fyfan lossat höstens första lass med hö. Jag har småbalshö och hämtar en hästtransport i taget, ca 60 balar.
Har inte längtat 😅

Måste ha en halvt obekväm diskussion om stallhyra också. Hyr ut en box (mina går normalt på lösdrift) tillfälligt (hästen till salu), en av mina går med den hästen som sällskap och står då också på box och det är verkligen mycket dyrare för mig än att ha dem på lösdrift :crazy:

Men kan ju inte gå back (på strö och foder) för att vara snäll...
Förstår det är alltid jobbigt ta upp om stallhyror. Men tänker att de flesta förstår verkligen det att man måste höja när omkostnaderna höjs.
Så är det ju.
Är det främst strömedel som drar iväg eller varför blir det så mycket dyrare med box kontra lösdrift?
Förutom att det såklart blir mer jobb med in- och utsläpp

Förstår det är alltid jobbigt ta upp om stallhyror. Men tänker att de flesta förstår verkligen det att man måste höja när omkostnaderna höjs.
Så är det ju.
Är det främst strömedel som drar iväg eller varför blir det så mycket dyrare med box kontra lösdrift?
Förutom att det såklart blir mer jobb med in- och utsläpp
Ja, foder och strö (för min häst som är sällskap, inackorderingen betalar efter användning).

Mina andra går fortfarande på bete och äter inget grovfoder. Ligghallen störar jag med storbal. Nu behöver jag extra småbalar spån till boxen plus grovfoder inne nattetid.

Hon har lovat hjälpa till att mocka, annars tar det ungefär dubbla tiden också att sköta ligghall + box istället för bara ligghall.

Tänkte längs ena långsidan och kanske några i mitten. Inte räknat ut hur många än. Minst 10 i alla fall.
Du har inte funderat på en (flyttbar) båghall istället för att få skugga och skydd till djuren? Eller bygga något slags skydd?

Det tar ju ett tiotal år innan ett (löv-)träd är så stort att det gör någon nytta som skydd, och de unga träden måste skyddas mot att djuren gnager eller kliar sönder dem.

Du har inte funderat på en (flyttbar) båghall istället för att få skugga och skydd till djuren? Eller bygga något slags skydd?

Det tar ju ett tiotal år innan ett (löv-)träd är så stort att det gör någon nytta som skydd, och de unga träden måste skyddas mot att djuren gnager eller kliar sönder dem.

Ja jag vet att det tar tid. Och jag vet att jag måste skydda dem. Men någon gång måste man ju börja.

Vi har en ligghall i ladugården. Men det blir bara en hage som har tillgång till den. Andra hagen har ingen skugga efter kl 13.

Noll sugen på att lägga pengar på en till ligghall. Men visst vore det bra.

Vi har elproblem till stallet :banghead:. Det hällregnade för några veckor sedan och då började problemet. Proppar som gick och så insåg jag att det var fukt i proppskåpet. Stängde av elen och lät proppskåpet torka ur. När vi sedan skulle slå igång strömmen igen, så brann det i lådan för inkommande ström. Strömme är så klart avstängd och kontakt togs med elfirma. Nu har jag väntat 1,5 vecka på att få tid för felsökningen!

Att elektrikrna är upptagna kan jag köpa, men att inte ens få tid för felsökningen!! Det är dessutom en stor firma. Så nu innan lunch lackade jag ur och tog kontakt med en annan elfirma. Fick tid för felsökning inkl kostnad direkt. De kommer på onsdag förmiddag.

Det är helt galet jobbigt att inte ha ström i stallet. Det är svinkallt i sadelkammaren, får mocka och kolla igenom hästarna i pannlampas sken. Dessutom har jag inge ström i staketet, vilket hästarna än så länge inte har upptäckt. Första elfirman förvarnade mig om att jag skulle behöva vara utan ström några veckor, men att det "bara" gällde ett stall ju :confused:. Förstår inte resonemanget där.

Det ingår 2 arbetstimmar i felsökningen och jag hoppas de lyckas laga felet. Dyrt kommer det säkert bli!

/Lizzie

Vi har elproblem till stallet :banghead:. Det hällregnade för några veckor sedan och då började problemet. Proppar som gick och så insåg jag att det var fukt i proppskåpet. Stängde av elen och lät proppskåpet torka ur. När vi sedan skulle slå igång strömmen igen, så brann det i lådan för inkommande ström. Strömme är så klart avstängd och kontakt togs med elfirma. Nu har jag väntat 1,5 vecka på att få tid för felsökningen!

Att elektrikrna är upptagna kan jag köpa, men att inte ens få tid för felsökningen!! Det är dessutom en stor firma. Så nu innan lunch lackade jag ur och tog kontakt med en annan elfirma. Fick tid för felsökning inkl kostnad direkt. De kommer på onsdag förmiddag.

Det är helt galet jobbigt att inte ha ström i stallet. Det är svinkallt i sadelkammaren, får mocka och kolla igenom hästarna i pannlampas sken. Dessutom har jag inge ström i staketet, vilket hästarna än så länge inte har upptäckt. Första elfirman förvarnade mig om att jag skulle behöva vara utan ström några veckor, men att det "bara" gällde ett stall ju :confused:. Förstår inte resonemanget där.

Det ingår 2 arbetstimmar i felsökningen och jag hoppas de lyckas laga felet. Dyrt kommer det säkert bli!

/Lizzie
När jag läser sådant här blir jag väldigt glad över min elfirma - där är det mer att jag behöver vara beredd att han kommer kl. 7 morgonen efter jag ringt :D
(inte för större saker som tar många timmar och saker ska beställas, då tar det nog några dagar, men definitivt för mindre saker som tar kanske en förmiddag eller mindre - när det jag tyckte att det sprakade i en kopplingsdosa i huset kom han till och med samma dag som jag ringde)

När jag läser sådant här blir jag väldigt glad över min elfirma - där är det mer att jag behöver vara beredd att han kommer kl. 7 morgonen efter jag ringt :D
(inte för större saker som tar många timmar och saker ska beställas, då tar det nog några dagar, men definitivt för mindre saker som tar kanske en förmiddag eller mindre - när det jag tyckte att det sprakade i en kopplingsdosa i huset kom han till och med samma dag som jag ringde)

Ja, man vill ju ha hjälp så fort det går när det gäller elen. Jag hade kunnat få hjälp redan i em om jag inte gått på lunch och missat ett meddelande jag fick på chatten. Men onsdag blir bra. Jag jobbar hemifrån då och behöver inte krångla med att försöka ta mig hem från kontoret i stan.

Jag har fortfarande inte hört något från den första elfirman... mycket märkligt kundbemötande!

/Lizzie

Nu har elektrikern varit här. Tyvärr går det inte att laga elskåpet på stallet, utan det måste bytas ut. Planen har varit att byta ut proppskåpet till något moderna, men inte just den här månaden kanske 🤑. Dock kan jag inte vara utan ström och nu får jag vänta till nästa torsdag innan han har grejerna hemma och har tid att fixa jobbet.

Känns som en evighet...

/Lizzie

Nu har elektrikern varit här. Tyvärr går det inte att laga elskåpet på stallet, utan det måste bytas ut. Planen har varit att byta ut proppskåpet till något moderna, men inte just den här månaden kanske 🤑. Dock kan jag inte vara utan ström och nu får jag vänta till nästa torsdag innan han har grejerna hemma och har tid att fixa jobbet.

Känns som en evighet...

/Lizzie
Tillfällig förlängningssladd från annan byggnad till sadelkammaren?

Tillfällig förlängningssladd från annan byggnad till sadelkammaren?
Vi tänkte det, men har ingen som är tillräckligt lång och införskaffar vi och en tillräcklig lång så kommer den ligga i vägen när hästarna ska ut och in. Plus att vi kör över den med bilen - vilket kanske en kabel håller för. Vi får se hur vi löser det.

Det är ett sabla merarbete hur som helst.

/Lizzie

Ja jag vet att det tar tid. Och jag vet att jag måste skydda dem. Men någon gång måste man ju börja.

Vi har en ligghall i ladugården. Men det blir bara en hage som har tillgång till den. Andra hagen har ingen skugga efter kl 13.

Noll sugen på att lägga pengar på en till ligghall. Men visst vore det bra.
Vi planterade träd när vi flytta till vår gård. Kändes som att de aldrig skulle bli stora. Men plötsligt har det gått 10 år och de är stora och fina 😊

Som du säger, nån gång måste man börja.

Igår fick maken tummen ur och köpte hem nya kontakter. Det tog en stund, men till sist så hade vi 3 stycken rejält långa förlängningskablar. Det var i grevens tid för igår em testade ponnyn att kliva ur hagen och jag fick hämta henne hos grannens hästar. Vi lyckades dra kabeln så att den inte är i vägen för hästarna, sedan får bilen köra över den, men det är ju bara en vecka till. Sedan ska vi förhoppningsvis ha el i stallet igen.

/Lizzie

Jag har en bäck alldeles bredvid det som nu ska bli stutarnas vinterhage då det ju "råkade" flytta in en haflinger som måste gå på begränsat bete =hon och en till häst fick flytta in i stutarnas ordinarie vinterhage.
Den här bäcken fick vi vårt dricksvatten från förut så det är okej kvalitet för stutarna. Jag skulle ju vilja ha det enkelt och så det inte fryser och funderar på att göra någon anordning så det är ständigt rinnande vatten i hagen

Har någon testat att ha rinnande vatten till djuren, alltså inte bara en bäck utan en människogjord lösning?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka