Vi med egen gård/stall

Bukefalos 30 år!

Mitt nästa projekt är att bygga två höautomater på timer. Såg en jättesnygg lösning från en i Nederländerna, de hade byggt med nedsläppbara hyllplan kopplat till app och allt. Jag vill hellre ha strömtillförsel vid öppning än konstant för att brytas och app/wifi är ju bara bonus.

Blir att fråga elektriker-svärfar snällt om input/hjälp 😁

Mitt nästa projekt är att bygga två höautomater på timer. Såg en jättesnygg lösning från en i Nederländerna, de hade byggt med nedsläppbara hyllplan kopplat till app och allt. Jag vill hellre ha strömtillförsel vid öppning än konstant för att brytas och app/wifi är ju bara bonus.

Blir att fråga elektriker-svärfar snällt om input/hjälp 😁
Oh jag funderar också på någon form av automatiska hölådor, grindar tror jag inte skulle funka alls med tanke på ponnys...

Oh jag funderar också på någon form av automatiska hölådor, grindar tror jag inte skulle funka alls med tanke på ponnys...
Tyckte att denna var väldigt trevlig!

1000003361.webp

Det har varit en hektisk period i december, så jag har helt missat att rapportera om sadelkammaren, aka gamla pelletsbrännarrummet, som fått sig ett rejält lyft. Ett gediget vattenburet element i gjutjärn har monterats upp som värmekälla. Sedan skulle jag montera upp hängare till sadel/träns etc men den gamla väggen smulade sig mest... Då är det en väldigt tur att man sambo tog sig an projektet till att montera upp en hel trävägg åt mig 😁👌🏻

Visa bifogad fil 179116
Jag hjälpte iallafall till med att betsa!

Sadlarna längst in är på en flyttbar ställning som min loksele ska hänga på när inackorderingen flyttar till sitt egna. Sen har jag min dyra sadel inlåst i huset ändå. Man ser inte det här men på en loppisrunda hittade jag även en träbänk med förvaring och en garderob för några hundringar. Perfekt för förvaring av täcken, schabrak, puts grejer etc. Saknas bara lite torkställning och tavlor som ska upp nu.
Sadeln i mitt längst ned, är det dubbla sadelhängare där som schabraken hänger på och sen sadeln för sig ovanför ? Ser skitsmidigt ut!

Oj vad duktig du är! Ungefär hur lång tid tog denna att bygga?
Och du får gärna skicka länken på PM!
Det är inte jag som byggt utan någon tjej i Nederländerna (?) vars pappa gjort den. Men principen verkar väldigt enkel med hyllor som faller ner och magnetlås. Går säkert att utgå från någon gammal garderob.

Idag är en sådan mardrömsdag där det nästan töat bort all snö, för att sedan hamna vid nollan och frysa isgata. Tjejernas ruta precis vid lösdriften är nästan helt plan och täckt, så de fick stå inne (Lilla-Milla på box och Elsa instängd i ligghallen). De fick faktiskt stå där fram till lite efter 9 och så fick de komma ut en liten sväng nu i den större delen av hagen som hade lite mer helt töad gräsmark nu innan jag åker till jobb på lunchen. Då får de komma in igen så att jag slipper oroa mig, de är väldigt rimliga hästar som tar sig fram försiktigt men men vet aldrig med en röjar-minishettis. Ska bli någon plusgrad mer i eftermiddag så jag hoppas isen är borta till imorgon. Lade lite aska från spisen på de värsta delarna vi behöver passera, blir som sandpapper direkt. Tips till er som har eldstad :up:

Idag är en sådan mardrömsdag där det nästan töat bort all snö, för att sedan hamna vid nollan och frysa isgata. Tjejernas ruta precis vid lösdriften är nästan helt plan och täckt, så de fick stå inne (Lilla-Milla på box och Elsa instängd i ligghallen). De fick faktiskt stå där fram till lite efter 9 och så fick de komma ut en liten sväng nu i den större delen av hagen som hade lite mer helt töad gräsmark nu innan jag åker till jobb på lunchen. Då får de komma in igen så att jag slipper oroa mig, de är väldigt rimliga hästar som tar sig fram försiktigt men men vet aldrig med en röjar-minishettis. Ska bli någon plusgrad mer i eftermiddag så jag hoppas isen är borta till imorgon. Lade lite aska från spisen på de värsta delarna vi behöver passera, blir som sandpapper direkt. Tips till er som har eldstad :up:
Min mardröm men verkar som om vi är på väg till skridskoland också, om det inte hinner töa mer.. ett år beställde jag - helt desperat - hem grus att dumpa i hagen för att få det typ nästan drägligt. Fyfan.

Min mardröm men verkar som om vi är på väg till skridskoland också, om det inte hinner töa mer.. ett år beställde jag - helt desperat - hem grus att dumpa i hagen för att få det typ nästan drägligt. Fyfan.
Grus har vi nästa alltid hemma då vi har ett lager från när vi grävde upp gårdsplan för jordvärmen i somras. Det värsta är dock när även grushögen frusit fast 😅

Jag som har nattvecka lämnade dem i översvämmad hage (eller ja, ett ställe, de har många andra att gå på) sedan började det frysa på trots inte minus under natten. Så höll mig vaken en timme extra med att titta på när min häst sov för att vänta in när han vaknade då han alltid brukar även tvinga den lilla upp och runt ett varv i ligghallen. Och ja mycket riktigt så var hon ju där och hade inte brutit benet i hagen. Funderar allvarligt på att skaffa en till gps för den lilla 😅 Hon är ju verkligen som ett litet plåster, fattar inte hur hon fick plats ur kameravinkel hela morgonen när han vilade, la sig, växlade mellan att sova utsträckt (då borde hela hans kropp tagit det utrymmet så som han låg?!) och rulla sig på slutet. Först efter det kom hennes lilla yrvakna fejs fram och matte kunde sova 😅 Efter det har de hållt sig på rätt sida ev is.

Mina hästar använder sin ligghall som toalett på vintern. Någon som har tips på hur man kan få dem att sluta med det? 😅
Det betyder att de trivs i sin ligghall!

Och så blir det mindre att mocka i hagen.

Det finns väl ingen anledning att försöka få dem att sluta att använda liggghallen. Man får helt enkelt ströa bädden oftare.

Jag brukar ställa en storbal halm i hörnet som jag ströar ifrån. En del äts iofs upp, men annars är det praktiskt för mig.

Mina hästar använder sin ligghall som toalett på vintern. Någon som har tips på hur man kan få dem att sluta med det? 😅

Mina använder sin ligghall utifrån väder men sover där året om. Sämre väder = mer bajs. Men om jag dessutom fodrar vid stallet när det är riktigt dåligt väder (ligghallen är en del av stallet) blir det mest bajs i den. Sedan verkar de alltid ha en liten övergångsperiod på hösten/våren där de börjar/slutar bajsa i den alls i princip. Sommartid är det mycket lite mockning där och jag behöver inte strö alls i princip. Jag fodrar alltså vintertid längst ut i hagarna och sommartid går de endast på grästrack.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka