Vi med egen gård/stall

Bukefalos 30 år!

Jag har fått ett erbjudande om betesarrende som jag tackat ja till. Nu odlas det höstvete på marken. Jag behöver ha betet till nästa sommar och tänkte köpa tjänster av nuvarande arrendator att preppa marken och så in vall. Jag har kollat på fröblandningen Pegasus 13 hos Granngården, då det ska vara tramptåligt och passa lättfödda/fångkänsliga hästar.

Räcker det att nuvarande arrendator, vältrar och sår in på stubben? Ev betesputsar innan betet?

Eller har ni andra tips? Det handlar om cirka 8000 kvm åkermark på stenig moränmark.

/Lizzie

Jag har fått ett erbjudande om betesarrende som jag tackat ja till. Nu odlas det höstvete på marken. Jag behöver ha betet till nästa sommar och tänkte köpa tjänster av nuvarande arrendator att preppa marken och så in vall. Jag har kollat på fröblandningen Pegasus 13 hos Granngården, då det ska vara tramptåligt och passa lättfödda/fångkänsliga hästar.

Räcker det att nuvarande arrendator, vältrar och sår in på stubben? Ev betesputsar innan betet?

Eller har ni andra tips? Det handlar om cirka 8000 kvm åkermark på stenig moränmark.

/Lizzie
Vi hade höstvete och sådde vall, visserligen på lerjord. Hos oss hade det inte gått att så utan att plöja ned stubben. Tänk också på att vallen är långt ifrån lika tålig första året, jag släppte hästarna på en del då men det brukar inte rekommenderas. Gräset överlevde men det syns skillnad mot där de inte gick.

Vi hade höstvete och sådde vall, visserligen på lerjord. Hos oss hade det inte gått att så utan att plöja ned stubben. Tänk också på att vallen är långt ifrån lika tålig första året, jag släppte hästarna på en del då men det brukar inte rekommenderas. Gräset överlevde men det syns skillnad mot där de inte gick.
Jo, jag vet att vallen inte kommer vara fullt tålig nästa sommar. Jag har en storhäst och en b-ponny. Tänker att de inte ska gå där mer än några veckor nästa år. Kommer också dela upp hagen i 2 delar så de inte är på hela på en gång.

Den höstvete som väger nu är inte i så superbra skick. Förra hösten regnade det mer än någonsin och stor mängd av åkern stod under vatten hela vintern. Det är också därför nuvarande arrendator gärna släpper den biten som jag får ta över.

/Lizzie

Jo, jag vet att vallen inte kommer vara fullt tålig nästa sommar. Jag har en storhäst och en b-ponny. Tänker att de inte ska gå där mer än några veckor nästa år. Kommer också dela upp hagen i 2 delar så de inte är på hela på en gång.

Den höstvete som väger nu är inte i så superbra skick. Förra hösten regnade det mer än någonsin och stor mängd av åkern stod under vatten hela vintern. Det är också därför nuvarande arrendator gärna släpper den biten som jag får ta över.

/Lizzie
Mitt första år hemma så skördades spannmål på hösten och jag släppte på hästarna året efter. Inte en fin vall direkt men det fanns att äta.
Vi sådde alltså inget efter spannmålen och den var inte insådd med skyddsgröda (vilket annars är det att rekommendera här).

Funderar på förvaring, ska bygga om foderförvaringen på en plats jag egentligen inte alls hade tänkt ha foder vid men haft så provisoriskt under vintern och det var riktigt skönt att ha fodret nära hästarna, i gnagarfritt utrymme.
Kruxet är att det är mycket ont om plats. Staplar just nu ikeas 60 liters sorterakärl på höjden, fungerar ok, men locken tar stryk av tyngden så jag tänkte platsbygga en hylla till kärlen.

Men det slog mig att det alltid finns plats kvar i kärlen och funderar på om 37 liters kan fungera istället för 60?
Har sökt, och en 20 kilos pelletspåse rymmer 32 liter pellets. Så i teorin får det plats i ett 37 liters kärl, någon som vet om det fungerar även i praktiken?

Funderar på förvaring, ska bygga om foderförvaringen på en plats jag egentligen inte alls hade tänkt ha foder vid men haft så provisoriskt under vintern och det var riktigt skönt att ha fodret nära hästarna, i gnagarfritt utrymme.
Kruxet är att det är mycket ont om plats. Staplar just nu ikeas 60 liters sorterakärl på höjden, fungerar ok, men locken tar stryk av tyngden så jag tänkte platsbygga en hylla till kärlen.

Men det slog mig att det alltid finns plats kvar i kärlen och funderar på om 37 liters kan fungera istället för 60?
Har sökt, och en 20 kilos pelletspåse rymmer 32 liter pellets. Så i teorin får det plats i ett 37 liters kärl, någon som vet om det fungerar även i praktiken?
Jag vet att för foderpellets brukar jag räkna 16 dl per kilo, så det bör alltså gå ner 23 kg pellets i en 37-liters, men då är det rätt fullt också.

Jag har de 37 liters och 15 kg funkar iaf, inte testat med höpelletsen ännu men ska byta ut en tunna till mot 2 st 37 l. Locken är dock inte så tåliga så isf en gräspellets jag tänkt ha I ena understa.

Jag har de 37 liters och 15 kg funkar iaf, inte testat med höpelletsen ännu men ska byta ut en tunna till mot 2 st 37 l. Locken är dock inte så tåliga så isf en gräspellets jag tänkt ha I ena understa.
Nej locken tåler inte riktigt två säckar pellets, det sviktar rätt bra just nu 😅
I tvättstugan med bara tvätt i lådorna går det bättre!

Därför tänkte jag platsbygga en hylla för lådorna att stå på så jag slipper stapla dem på varandra :)

När jag hade flera IKEA-behållare med foder ovanpå varandra lade jag några plankbitar mellan - så att tyngden inte hamnade på mitten av locken, utan på kanterna (vilka är stabilare). Jag hade blandat stora och små - men det var hönsfoder, så är inte säker på hur det översätts till hästfoder :p Hästarna har jag bara två av de större till, som båda står på golvet. Men jag har för mig att de små funkade i de flesta fallen, men inte typ för 30 kg havre och liknande.

Vi har några större stockar från våra fällda bokträd som jag funderar på att lägga ut i våra hagar för lite gnag/klistation/variation i platt hage. Men är det något med själva bokstammen som inte funkar med hästar? Vet att de inte ska trycka i sig en massa sly men osäker på stammen när det gäller gnagande...

Vi har några större stockar från våra fällda bokträd som jag funderar på att lägga ut i våra hagar för lite gnag/klistation/variation i platt hage. Men är det något med själva bokstammen som inte funkar med hästar? Vet att de inte ska trycka i sig en massa sly men osäker på stammen när det gäller gnagande...
Bok går bra! Aldrig hört at boksly ska vara farligt heller? Hade en bokhäck intill ena hagen på mitt gamla ställe, och slänger in bok till hästarna då och då nu också.

20 kg St Hippolyt Glyxwiese Höcobs går I bra! Men det är ju den mindre sortens höpellets.

Om du inte vill gödsla, funkar det inte att bara kalka? Har för mig att jag läst någonstans att det blir mer ogräs när det fattas kalk i marken. Men jag kan ha fattat fel.

/Lizzie
Nä det har du nog inte. Har för mig att man gödslar ett år och året efter kalkar.

3393.webp

Projekt stallfix igång här hemma på semestern. En ny klimatta sattes upp (egentligen en dörrmatta med gummi piggar från Rusta för 79 kr). Lagom minishettis-rumphöjd för Milla och bra huvudhöjd till Elsa 😎

3394.webp

Och Lilla-Milla har fått en egen mer storleksanpassad box som hon kan se ut ur. Detta var vår foderhörna innan, men den är perfekt ministorlek. Det har bytts fönster, kapats gamla metallstänger i avdelare, skurats ur, skruvats hinkfäste och ströats upp. Vi ska ta bort något plank till så att hon kan ta ut huvudet ordentligt, men nu har hon en box att vila i när Elsa får gå ut på betesdelen 🦄

Är den bra? Ser liksom framför mig att gummi är så strävt att de bränner sig när de kliar för hårdhänt 😆

Jag har haft liknande innan (dock var denna lite bättre piggar på) och det har aldrig varit något problem innan. Är som en sådan ryktvante med piggar på ungefär. Inget att peta i ögat på en våldsamt kliande shettis också som andra plastdörrmattor eller borsthuvud 😁

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka