Vi med små barn på små ponnyer!

Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

20130320018_zps8beba916.jpg


Första gången jag provar att lägga in en bild.
När sonen red i torsdags.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Jag vet. Han är alltid glad när han rider. Ler och pratar på non stopp om allt och ingenting.

Hur vet man när de är redo för nästa steg ex att galoppera? Jag är sådan hönsmamma så vore det upp till mig skulle han skritta med ledare till sin 25-årsdag. :)
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Att börja trava och sen galoppera tycker jag känns bäst att göra med barnen först när jag longerar. Och sen när de kan kontrollera hästen själv i gångarten så är det fritt fram. :D
Och givetvis i samspråk med barnet, att den vill så klart :D
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Jag springer jämte den och håller i barnet lätt, sen släpper jag efter hand, men håller i ponnyn. Sen när de känner sig stabila i skritt och kan svänga, stanna och starta så får de börja trava själva. Det ska vara trevligt för både ponny och barn.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

I dagsläget travar han med ledare och hon är beredd och håller lite i hans overall om det behövs. Han har börjat prata om att han vill galoppera, men jag känner mig tveksam. Här om gången snubblade hästen i skritt och W trillade fram på halsen och mitt hjärta hoppade över några slag. Efter det håller jag mig lite bakgrunden så W och Karolina får bestämma tempo. Hmm när snön är borta får vi vara ett pass i padocken så jag får se hur mycket han kan svänga, starta oct stanna i skritt utan ledare.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Mina barn har fått vänta med att galoppera tills de har tillräckligt bra kroppskontroll för att kunna rida själva i trav och ha åtminstone någon kontroll på hästen = kunnat styra stora serpentiner runt koner i trav och sånt.
Sen ska man komma ihåg att shettisarnas galopp inte alltid är helt lätt att följa, den kan vara rätt bumpig och stötig. Det finns väl en film på mina när de galoppar tidigare här i tråden, där ser man att ungarna skumpar rätt friskt i galoppen. Och det beror nog inte enbart på deras ovana...
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Vad mysigt det ser ut.. Min son är likadan, bubblar konstant när han rider. :D

Sonen åkte pulka efter Felicia igår. Hon skötte sig finfint och sonen tyckte att det var jättekul, speciellt när Felicia travade. Undertecknad som fick springa bredvid blev rätt trött.... :rofl:
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Här gör vi så att när barnet sitter i balans i skritt och trav utan att hålla i sej så får barnet börja rida med tyglar i skritt.
När barnet är balanserad i skritten och kan rida både på rakt och böjt spår med kroppen, dvs inte svänga ponnyn med tyglarna, då får de göra samma sak i trav. När dom kan rida i trav både i paddock och skog får de börja med galoppen.

När barnen kan rida i trav får de lära sej att rida lätt och att stå i fältsits. De får rida cavaletti och små hinder samt hoppbanor med 5-6 språng där hinderbommarna ligger på marken mellan hinderstöden.
När de rider vägarna och står ordentligt så höjer vi upp bommarna.
I början när barnen hoppar så får de stå upp och hålla mantag och så får vi mammor springa brevid och leda.

Vi fokuserar på sits och balans.



Idag är både sonen och lillebror trötta, de var ute på en lång uteritt på 2 timmar igår. Underbart väder och glada barn, båda var väldigt nära att åka av ett par gånger när deras utsvultna matvrak till ponnyer bestämde sej för att göra om uteritten till picknick! :D
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Visst är dom :love: Idag fick hon sig dock en riktig flygtur, men det gick bra :)
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Som tur var fick hon inga sådana känslor :)
Våren är på ingång så det är mjukare i marken här nu, underbart!! Och så börjar släpet bli klart så vi kan komma iväg till ridhus då och då :banana:
Vi har inte ens en riktig ridbana :p
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Nu har jag inte läst alla inlägg men läste ett inlägg om en pojke som fått kommentarer i skolan..

Jag skulle vilja säga att ngt måste göras när det gäller grabbar och ridning.

Vår äldste son red tidigare och det gick så långt att han blev mobbad och sextrakasserad i högstadiet.:cry:

När vi fick veta så gick vi givetvis till både rektor men också till polisen.

Jag undrar varför i H-vete detta lever kvar?

Nu har han två småsyskon som är 6 och 8 år, de tycker det är roligt med hästar och jag har redan ont i magen över om vår minsting som är pojk ska få samma h-vete som äldste grabben. Vi har dock sagt att om minsta lilla kommentar kommer på förskolan/skolan så kommer vi gå in direkt och ta en diskussion med skolan och förälder till det barnet.

Vi har hästar hemma och vi har köpt en pensionerad liten b-ponny från ridskolan. De behöver inte ta ngt ansvar utan det var jag som köpte ponnyn, skulle de inte vilja rida så får jag arbeta honom i tom och lina samt han fyller en jättebra funktion som sällskap och lekfarbror. Att ha en liten ponny är alltid en tillgång tycker jag:)
Men är det så att de vill rida så får de också hjälpa till med allt runt i kring, ponnyn ska pysslas med också.

Nu tycker båda barnen att det är väldigt kul att hjälpa till så det är snarare jag som bromsar det lite.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Jag skulle vilja säga att ngt måste göras när det gäller grabbar och ridning.

Håller med dej om att något måste göras, frågan är bara vad man ska göra...


Blir så ledsen när jag hör om alla grabbar som råkar illa ut på grund av deras hästintresse.
Våra pojkar har än så länge varit väldigt skonade från elakheter när det gäller hästarna och ridningen.
Ollie (11år) fick dumma kommentarer av en av de "tuffa" killarna i skolan om hästarna och ridningen, men Ollie är ganska så tuff och trygg i sej själv och svarade den andra pojken att han var bara fjantig eftersom han aldrig skulle våga rida själv eller klara av det alls.
Mikk (8år) har flera killkompisar som rider så där finns inte de kommentarerna, än iaf!

Mikk och hans Teddy
7414_10151392271349843_1328618374_n.jpg
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Ute på tur tillsammans med dottern :)

bild6_zps3946a68a.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 877
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 626
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 600
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 496
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp