Vi som bär i sjal och sele 2

Ryggpremiär för sambon. Uppskattades enormt av barnet.

20180530_164207.jpg
 
Tula eller ergobaby och varför?
Just nu tänker göra ergobaby cool mesh då den ska fungera från drygt 3 kg till 20 kg utan ilägg.
 
När kan man börja bära på rygg?

Det beror på vilket bärdon du har. Med sjal och meh dai kan du börja från nyfödd. Men då bör du känna dig riktigt trygg med vad du gör. Jag började bära min pojk i meh dai på rygg vid ca 3 månader.

När man använder sele så är det lite andra kriterier. De ska kunna sitta själva utan stöd samt att de ej behöver eventuellt spädbarnsinlägg längre. Det är för att i sjal/meh dai så stöttar tyget upp överkroppen på ett annat sätt i sele så börjar du tidigare kan barnet sjunka ihop för mkt och få svårt att andas.
 
36383620_10155638746630959_930652686431289344_n.jpg
Lite attityd i bruden men jag fick bära utan protester idag när vi skulle ta oss en bra bit till fots innan vi var framme vid festivalen. Jag skulle fixa till och spänna lite (syns på bilden) men fick "Det är bra mamma, gå nu" från tuffingen på ryggen. Grym sjal dessutom, en av mina äldsta. Oscha Vanilla Roses triblend, bomull/lin/vildsilke. Tunn, lättknuten, stark nog för 16 kg och mjuk nog på axlarna. Insåg att de muskler som används mest är rumpa/ben, precis det jag behöver träna.
 
Det är farligt med den där bärsjalssidan på fb. Ser så mycket fint, senaste jag fastnade för var en sele med drakar på :love:.
Ja! Jag älskar nördigheten. Med första barnet kom jag ständigt fram till att sele är smidigast och bäst för oss, den här gången bestämde jag mig för att ge det en chans eftersom jag sitter och suktar efter allt fint i alla fall. Blir nog en vävd sjal här framöver. Men sugen på en ny sele också.
 
Vi har inte tålamod till sjal men det finns ju massor av selar!

Och så kan man konvertera :D Håller på att sälja av lite för att kunna göra en Wompat av min Rohan. Tror jag.
 
Tråk-jag fattar inte grejen med att villhöva 17 olika sjalar eller selar. En varm, en kall och en snabb fattar jag ju...men att samla på sig bara för tygets skull, och betala såna sjuka pengar (!), det fattar jag inte. Jag har inte bitits av den bakterien.

Tycker liksom det är svårt att hitta en ny sele, trots att jag känner mer och mer att onbun vi har börjar bli för liten.

(Men ja, sjalarna kan vara riktigt vackra! Och villhöva-bakterien bet mig en gång i tiden vid bokhyllan, så jag vet hur lätt det är att falla dit.)
 
Tråk-jag fattar inte grejen med att villhöva 17 olika sjalar eller selar. En varm, en kall och en snabb fattar jag ju...men att samla på sig bara för tygets skull, och betala såna sjuka pengar (!), det fattar jag inte. Jag har inte bitits av den bakterien.
Och en kort, en lång, en tunn, en tjock, en stretchigare, en styvare, en för långa bärstunder, en för korta, en som matchar den outfiten och en som matchar en annan, prova sig fram mellan olika vävsätt och material för att hitta vad man gillar bäst :-)

Tidigare hade jag hästar, det gick långt mycket mer pengar rätt ut i dem. Det jag har i sjalar är inte ens en sadel och då har jag ett gäng hyfsat dyra. Jag älskar dem fast jag knappt får bära längre. Men jag kommer ihåg känslan från när jag inte förstod hypen med olika material.
 
Tråk-jag fattar inte grejen med att villhöva 17 olika sjalar eller selar. En varm, en kall och en snabb fattar jag ju...men att samla på sig bara för tygets skull, och betala såna sjuka pengar (!), det fattar jag inte. Jag har inte bitits av den bakterien.

Tycker liksom det är svårt att hitta en ny sele, trots att jag känner mer och mer att onbun vi har börjar bli för liten.

(Men ja, sjalarna kan vara riktigt vackra! Och villhöva-bakterien bet mig en gång i tiden vid bokhyllan, så jag vet hur lätt det är att falla dit.)

Jag har 3 bärdon. Alla för olika tillfällen, tycker det är rätt lagom även om det kliar i fingrarna att köpa fler. Speciellt nu när jag vet hur en sjal som är bra för oss känns. 20180703_072520.jpg
 
Och en kort, en lång, en tunn, en tjock, en stretchigare, en styvare, en för långa bärstunder, en för korta, en som matchar den outfiten och en som matchar en annan, prova sig fram mellan olika vävsätt och material för att hitta vad man gillar bäst :-)

Tidigare hade jag hästar, det gick långt mycket mer pengar rätt ut i dem. Det jag har i sjalar är inte ens en sadel och då har jag ett gäng hyfsat dyra. Jag älskar dem fast jag knappt får bära längre. Men jag kommer ihåg känslan från när jag inte förstod hypen med olika material.
Men alltså jag förstår den praktiska biten. Olika material och syften. Absolut, verkligen.
Det jag inte förstår är att samla för bara samlandets skull.

Men jag kanske bara är snål...och så har jag ju fortfarande häst.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 007
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 841
Senast: Twihard
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 916
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp