Vi som förhoppningsvis väntar kull

Grattis till Kyras bebis men väldigt tråkigt med den lille som inte klarade sig. Tyvärr en naturlig del som uppfödare (även om jag själv inte behövt uppleva det ännu *pepparpeppar*). Hoppas nu att alla de andra fortsätter vara pigga och krya :heart
 
:cry::heart

Hoppas det går bra med alla de andra bebisarna!

Dom är friska och starka! Jag är inte oroad för dom - de mår bra
Den som inte klarade sig hade ett djupt sår på ena benet, såg ut som om det var avsnört/stasat. Jag upptäckte det när lilla tassen svullnade, sen ville den inte äta och när veterinären kom för uppvätskning och sårvård hade den tappat livsgnistan.
 
Kyras bebis är så himla pyttig.

Ni som är mer erfarna - jag är orad över att Kyra får mjölkstockning och att lill-kissen inte får ut nån mjölk ordentligt utan bara har några spenar den gillar.

Jag har vägnoja - ska jag försöka spänna av? Hon har ökat 10 första dygnet - men nu när jag vägde 6 h senare hade hon inte ökat och jag blir såklart sjukt nervös. Hon kanske just har kissat och bajsat? Och Kyra har legat hos mig och gosat en bra stund. Nu ligger hon och tuttar hoppas jag.

en annan skum grej - Kyra är som att hon vill gosa extra mycket med hundarna - hon vill stryka sina mungipor mot dom och lukta av sig på dom. De är skeptiska, absolut inte dumma men lite skeptiska och känns som om de inte törs gosa tillbaka.
 
Äsch - nu fick hon ligga vid tutte och vips upp 2 gram. Rätt mycket om man är så liten så hon får garanterat i sig mat i allafall
 
Kyras bebis är så himla pyttig.

Ni som är mer erfarna - jag är orad över att Kyra får mjölkstockning och att lill-kissen inte får ut nån mjölk ordentligt utan bara har några spenar den gillar.

Jag har vägnoja - ska jag försöka spänna av? Hon har ökat 10 första dygnet - men nu när jag vägde 6 h senare hade hon inte ökat och jag blir såklart sjukt nervös. Hon kanske just har kissat och bajsat? Och Kyra har legat hos mig och gosat en bra stund. Nu ligger hon och tuttar hoppas jag.

en annan skum grej - Kyra är som att hon vill gosa extra mycket med hundarna - hon vill stryka sina mungipor mot dom och lukta av sig på dom. De är skeptiska, absolut inte dumma men lite skeptiska och känns som om de inte törs gosa tillbaka.
Så länge de inte minskar i vikt första dagarna är det oftast ingen fara.

Du kommer märka om hon för mjölkstockning. Det känns som hårda klumpar. Däremot är det större risk att de snart löper om och tappar intresse för ungen tidigt (och då sinar), så tips är att sätta henne på piller ganska snart. För ett år sedan hade jag ju en ensam unge. Jag var mer nojig för henne än någon annan kull ;). Nu tror jag säkert dina tjejer snart kommer vilja flytta ihop och då löser det sig. De är ju inte så många så det blir ju inte så hög konkurrens om maten.
 
Så länge de inte minskar i vikt första dagarna är det oftast ingen fara.

Du kommer märka om hon för mjölkstockning. Det känns som hårda klumpar. Däremot är det större risk att de snart löper om och tappar intresse för ungen tidigt (och då sinar), så tips är att sätta henne på piller ganska snart. För ett år sedan hade jag ju en ensam unge. Jag var mer nojig för henne än någon annan kull ;). Nu tror jag säkert dina tjejer snart kommer vilja flytta ihop och då löser det sig. De är ju inte så många så det blir ju inte så hög konkurrens om maten.

Tack! Jag fixar piller direkt imorgon.

Ping är mycket mer intresserad av sina barn än Kyra uppfattar jag det som. Kyra är den liten nerviga typen och Ping är mycket mer robust. Ping har redan visat intresse för Kyras barn - ska jag flytta in Kyra i samma rum som Ping och se vart det leder?

Kyra vill helst ligga i min säng och piper efter uppmärksamhet. Så jag som hade tänkt sova inne hos henne har taggat om och sover i mitt rum så det mest intressant hon har är barnet
 
Jag la ihop kullarna nu på morgonen och jag tror det var en väldig lyckad sak. Kyra är så osäker och Ping är så självsäker så detta kommer bli jättebra. Räven har inspekterat.
Räven inspekterar.jpg
 
Härligt att det verkar fungera bra att sätta ihop dem! Förra sommaren hade jag ju två stora kullar (7+6). Då försökte jag hålla den åtskilda så länge som möjligt då en av kullarna var 2 veckor äldre. Men efter någon vecka knödde de ner 13 kattungar och sig själva i en bolåda, så då var det bara att ge upp och sätta ihop lådorna ;). De var toknöjda!
 
Härligt att det verkar fungera bra att sätta ihop dem! Förra sommaren hade jag ju två stora kullar (7+6). Då försökte jag hålla den åtskilda så länge som möjligt då en av kullarna var 2 veckor äldre. Men efter någon vecka knödde de ner 13 kattungar och sig själva i en bolåda, så då var det bara att ge upp och sätta ihop lådorna ;). De var toknöjda!

Det fungerar toppen! Alla verkar så himla nöjda. Ungarna har ökat superbra i vikt, framförallt den lilla - hon ökade från 88 gram i går eftermiddag till 104 idag på morgonen, det syntes på henne att hon blivit "rejälare".

Hanarna väger 172 resp 164 och abyhonan väger 152.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 789
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 884
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 324
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp